Få fart på Summit 600 etec

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Olja/fukten i bälgarna blir när packboxarna inte tätar längre. Blir väl säkert alltid lite kondens där men olja ska du inte ha där iallafall. Hoppas det funkar nu då.

Du kom väl ihåg att rotera bälgarna till rätt position så giljotinerna blir i rätt läge när dom är ingängade helt innan limmet härdat? 😊
Låter hoppfullt men jag är rädd att skaften hade lite väl många och djupa midjor men som sagt med nya mjuka packboxar så lär det funka bättre. Jag satte ihop allt och monterade in det i skotern innan det hade härdat. Läste på lite om det där speciallimmet man skulle använda och det verkar vara mer eller mindre vanligt silikon. Jag tog limmet man har mellan blockhalvorna. Räknar med att det tål värme och bränsle samt är flexibelt. Möjligtvis att det man skulle ha är lättare att ta lös utan att ha sönder bälgarna för det satt inte direkt hårt. Limmet jag använde torkar ju på ett dygn så det bör vara torrt nu.
 
Reactions: snötoken

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hjälpte inte tyvärr. Dock är de helt täta nu trots att skaften är slitna så det kanske bara är en kalibrering som behövs igen. Ganska less på detta nu och framförallt att man behöver BUDS för kalibreringen. Kommer ju vara omöjligt att hålla äldre maskiner i drift på sikt om det inte dyker upp ett billigt alternativ till BUDS.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå

Utvecklar funktioner även till powersport. Iaf till polaris kan man göra inlärning av avgasportar.

Man kan ju hoppas på att fler tillverkare av felsökningsinsrument till personbilar också satsar på powersport.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Lämnade in den på Oktan för kalibrering men den bluddrade fortfarande så jag satte dit nya stift ikväll. Upptäckte dock att oljeledningen till rave-ventilen på mag-sidan var sprängd mellan backventilen och rave-ventilen. Det slog mig att den sidan hade "hoppat" lös förra helgen fast på andra sidan backventilen så jag trodde att jag hade glömt sättat dit den efter jag hade haft isär allt. Då drog jag även dit buntband på slangen fast det inte ska vara det på den sidan backventilen.
Hursomhelst så kortade jag ner slangen och satte dit den igen, tog bort buntbanden så att det är som det ska vara från fabrik sen blev det ordentlig varmkörning och sen blev det en sväng med varierande körning. Den tenderar fortfarande att bluddra vid låga varv fortfarande men inte alls som tidigare.

Kollade slangen igen när jag kom hem och den hade poppat av igen så det är bevisligen tätt någonstans och det genererar rejält övertryck. Det lär ju även innebära att den ventilen inte smörjs och då kommer den ju att kärva tillslut antar jag.

Vart går den oljekanalen? Antar att den går ner mot giljotinens skaft. Vill helst inte riva skiten igen om jag inte måste för då måste den väl kalibreras igen så om någon har något tips så hojta till. Man kanske kan rensa upp hålet på plats men det hade underlättat att veta vart det går. Någon som har en lös ventil som kan ta lite bilder?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Prova spruta i bräkleen i slangen och blås med tryckluft i slangen så kan de hända proppen släpper.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja jag ska testa, verkar ju som att det går ett hål ner mot cylindern och där är ju en packning som kan ligga fel eller är felstansad, jag kollade inte detta tyvärr och det känns som att det är det enda som kan göra det tvärtätt. Det har ju inte varit något lim eller liknande i närheten av det hålet eller slangen.Är det bara dit hålet går borde man kunna "borra" upp det med typ en vajer utan att plocka isär skiten. Det är ju bara en papperspackning så det borde en vajer kunna riva upp.. Men går det även mot skaftet på giljotinen så att oljan går åt två håll så är det kört för då går nog inte vajern vinkla ner mot cyllen. Då blir det till att riva. Men å andra sidn borde det inte bli så tätt mot den axeln.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hittade felet! Varning för de som använder sno-x packningssats och eventuellt även winderosas. Av 6 packningar varav 2 är brp original så saknade 3 st hålet för smörjningen av raveventilen. Jag är osäker om de andra 4 är sno-x eller även winderosa för jag har haft båda sorterna liggande. Dock så var det en av varje i en sats.
Bild nedan är en av de som satt i och en originalpackning.
Just för stunden verkar den gå bra och bluddrar inget så jag antar att de började att kärva ihop pga oljebrist. Var iofs olja där men väldigt kletig.
30210
 
Reactions: neden och suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Bra att du hittade de felet men jag tror inte det är orsaken till blöddrandet för på tidigare brp och i stort sett alla äldre märken så va de ingen extrea smörjning dit.
Men låt höra hur de går senare.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Efter en massa skruvande och funderande så verkar det som vi hittat sista felen på den här maskinen så nu går den äntligen som den ska.
Den har ju slängt ur sig felkoder på för rave-systemet P1477 och P1476 som indikerar att den inte når stängt läge och mittenläget och det där felet uppstår efter man kört den typ en halvtimma och sen kommer det hela tiden. Det resulterade i att den inte orkade något på lågvarv så att köra i skogen var minst sagt utmanade. Ett tag gick den även dåligt på högvarv också så då var den ganska billig ett tag.

Men nu verkar det vara löst. (Hoppas jag).

Det var två separata fel.

Högvarvsproblemet var så enkelt som ett igensatt bränslefilter så den tappade trycket vid långa fullgasrepor. Trycket sjönk från 44PSi till 25-30PSi. Nytt filter och sen håller den 44PSi hela tiden.

P1477 och P1476 var egentligen ett simpelt fel i slutändan men det tog tid att komma fram till. Jag har hela tiden trott att det är kalibreringen av ventilerna som inte stämt och att det har blivit dåligt vakum när motorrummet blivit varmt. Så var det dock inte utan Mulle nämnde i en tråd på FB hur det funkade och dels så är tydligen inte jättekinkigt med kalibrering (trots att det står det i rephandboken). Låter detta vara osagt men han förklarade även att felkoden sätts om villkoret inte uppnås inom 5 sekunder så i mitt fall så når den varken mitten eller det stängda läget efter 5 sekunder därav att båda felkoders sätts. Det betyder att den alltid står på öppet läge (släpper inte trycket) och med den infon så insåg jag att det måste vara magnetventilen som helt enkelt kärvar ihop när motorrummet blir varmt. (Till saken hör att jag har testat den tidigare och den funkade jättebra...i rumstemperatur...). Så byte av den löste det sista problemet.

Tänkte att det kanske kan vara till hjälp för någon mer i framtiden för söker man på dessa felkoder så dyker det upp flera som har problem med har inte hitta någon som skrivit vad lösningen var. Att det dessutom var två fel från början ställde till det lite mer.
 
Last edited:

Gerkanos

Ny medlem
9 dec 2023
3
0
1
28
Hassela
Efter en massa skruvande och funderande så verkar det som vi hittat sista felen på den här maskinen så nu går den äntligen som den ska.
Den har ju slängt ur sig felkoder på för rave-systemet P1477 och P1476 som indikerar att den inte når stängt läge och mittenläget och det där felet uppstår efter man kört den typ en halvtimma och sen kommer det hela tiden. Det resulterade i att den inte orkade något på lågvarv så att köra i skogen var minst sagt utmanade. Ett tag gick den även dåligt på högvarv också så då var den ganska billig ett tag.

Men nu verkar det vara löst. (Hoppas jag).

Det var två separata fel.

Högvarvsproblemet var så enkelt som ett igensatt bränslefilter så den tappade trycket vid långa fullgasrepor. Trycket sjönk från 44PSi till 25-30PSi. Nytt filter och sen håller den 44PSi hela tiden.

P1477 och P1476 var egentligen ett simpelt fel i slutändan men det tog tid att komma fram till. Jag har hela tiden trott att det är kalibreringen av ventilerna som inte stämt och att det har blivit dåligt vakum när motorrummet blivit varmt. Så var det dock inte utan Mulle nämnde i en tråd på FB hur det funkade och dels så är tydligen inte jättekinkigt med kalibrering (trots att det står det i rephandboken). Låter detta vara osagt men han förklarade även att felkoden sätts om villkoret inte uppnås inom 5 sekunder så i mitt fall så når den varken mitten eller det stängda läget efter 5 sekunder därav att båda felkoders sätts. Det betyder att den alltid står på öppet läge (släpper inte trycket) och med den infon så insåg jag att det måste vara magnetventilen som helt enkelt kärvar ihop när motorrummet blir varmt. (Till saken hör att jag har testat den tidigare och den funkade jättebra...i rumstemperatur...). Så byte av den löste det sista problemet.

Tänkte att det kanske kan vara till hjälp för någon mer i framtiden för söker man på dessa felkoder så dyker det upp flera som har problem med har inte hitta någon som skrivit vad lösningen var. Att det dessutom var två fel från början ställde till det lite mer.
Har du Art nummer på den delen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kan du visa den magnetventilen på sprängskiss eller bild så man får de inpräntat i skallen för de va ett svårhittat fel delux bra jobbat!
 
Reactions: Gerkanos