Få fart på Summit 600 etec

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag köpte nyss ett litet projekt till min ena son. Det är en Summit 600 etec 146" 2015 som just nu får en totalrenovering så när man ändå håller på så tänkte jag kolla om någon har något bra recept att få lite mer sprutt i maskinen.

Variatorerna ska fixas oavsett så då kan jag lika gärna stoppa i en v-kit eller om någon sitter på ett vettigt recept med brp originaldelar. Såg att det satt 417 ramper i den nu men de är sopslut.

Är det värt att skicka boxen till Mulle?
Bondibox dyker upp i diverse gamla trådar...är det värt att fixa något sånt?
Pipa + y-rör?

Jag söker lågt hängande frukt. Vill man ha mer stoppar man i en 800 direkt men det får bli en annan skoter i så fall.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Är sekundären i dåligt skick och du snavar över en TEAM-axel och sekundär så skulle jag definitivt överväga det. Slängde in mina gamla TEAM-grejer i Renegaden sambon hade för några år sen, (600-etec med 800 mil på mätaren), och jag tror den ökade matthastigheten med 20km/h i snön...
Gjorde inget speciellt utan helix och fjäder var egentligen anpassat för den E-tec 800 Summit jag hade en några år innan.
Om inte annat så slipper man då oroa sig för att sekundärrullarna ska paja titt som tätt, samma sekundär sitter nu i Summit G4an jag har nu och den satt även i Boondockern innan, den nog börjat närma sig 1500 mil nu och de rullar jag bytt i den har jag bytt för att dom var nötta, inte för att dom flygit i bitar.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nån får gärna tipsa om en bra variator setup till dessa. Har en renegade bc 600 som är förlängd till 146 med 63mm kammar. Drevst ner till original summit 600 drevning men variatorerna lirar ej 100 när de går tungt
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ska snart till och sätta ihop bottendelen på motorn och ser att det ska sitta 2 st Rubber stopper...då jag fick motorn i delar så har lite svårt att veta hur/var de ska sitta och jag hittar inget i den verkstadshandboken var de ska vara. Är det någon som vet vart de ska sitta? Jag vill tro att de sitter vid statorn så det kanske går få dit dem i efterhand. Grejen är den att jag hittar inga sånna i lådorna med delar till motorn heller vilket gör det lite bökigare.

30038
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Lite uppdatering på detta projekt. Jag fick igång den för en dryg månad sedan och förutom helrenovering av motor så blev variatorerna renoverade och den fick Oktans v-kitt. Vi har haft lite felkoder på den gällande RAVE-systemet men förhoppningsvis så avhjälps det idag då den är inne för kalibrering av RAVE-systemet. Den har haft problem att hitta nolläget speciellt när man bökar på i skogen så jag hoppas att det inte är något värre än så.
I helgen satte vi även i en SPI-pipa och det gav förvånansvärt bra resultat. Det sävliga i 600 etec är "nästan" helt borta så det var en positiv överraskning. Trodde inte en pipa gav så pass mycket skillnad i karaktären på den motorn. Nu blev man ju nästan sugen på att slänga i en Jaws-pipa i 850:in😈

Är det värt att testa fler moddar på 600:an?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jo jag har väl hört samma om SPI generellt men när det kommer till 600 etec så verkar det vara vägen man ska gå om man läser på de amerikanska forumen. Variatorkittet kan jag egentligen inte uttala mig om då originalgrejerna var sopslut men 600 etec-karaktären försvann ju inte med Oktans (SPI) v-kitt. Men som sagt pipan lockade fram mer mellanregister skulle jag säga för den går att "plåga" rakt upp på rullen nu vilket inte fanns på kartan innan.
Sonen var ute en sväng igår och den gav inga felkoder på den svängen så en kalibrering av RAVE-systemet kanske var det som behövdes...vi får väl se. Den har varit konsekvent att ge felkoder när man absolut inte vill ha dem i mer teknisk terräng och man kanske vill ha exakt varenda hästkraft en 600 kan ge så vi får väl se om det kvarstår.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tyvärr så verkar det inte ha hjälpt att kalibrera RAVE-systemet för felkod p1477 hade tydligen kommit idag igen för grabben. Den ska indikera att RAVE-ventilerna inte når "closed position". Jag har kollat tidigare och kan inte se att det läcker någonstans men jag får väl kolla igen.
Är det någon som har råkat ut för att givaren som känner av höjden på RAVE-ventilerna är trasig alternativt att solenoiden som styr tryck/vakuum är felande? Sen sitter det ju även någon form av backventil mellan REED-ventilerna som går till vevhuset (antar att tryck och vakuum skapas där) och det skulle ju kunna läcka där. Men det är ju så trångt att komma åt så jag vetefasen om jag ger mig på detta i första hand.

Sen skulle ju stiften kunna ha tagit stryk av att den gått dåligt innan men jag kan inte hitta någonstans att det skulle kunna ge den felkoden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har du tagit loss raveportarna "gijotinerna" och rengjort dem noga? De jag tänker mest på är om de är sot i bottenläget för giljotinerna endera på själva gijotinen där den tar stopp eller i cylindern där giljon tar stopp.
Soleoniden nr 34 sprängskiss måste man kolla och rengöra då man rengör ravarna. Om du inte rengjort den så testa blåsa eller suga genom en slang som går till endera undre eller övre nippelugången samtidigt som du duttar med 12v till den. Obs jag är osäker på om den är öppen utan tillsatt ström men de är mindre noga. De viktiga är att den öppnar eller stänger helt med ström och håller den inte 100% tätt när man endera tillsätter ström eller utan ström så smygöppnar ravarna för tidigt i varv och då blir de nog felkod att de inte når botten, de ligger nog och svävar redan på 4000rpm om soleoniden inte håller tätt. Rengör den med Förgasarengöringsspray /lufmassemätrarengöringss spray Bräcklen alt bensin funkar också samt tryckluftsblåsning. Dutta även med 12v medans du sprayar och blåser som ett tok.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det finns många felkällor på detta system, bla så har du 5st backventiler som alla måste fungera. Och även solenoiden måste sluta tätt och öppna som den ska. Dessutom måste allt vara tätt. Antar att du rengort rave-ventilerna när du monterade ihop allt och att gumibälgar mm är hela.
Sen är det somsagt väldigt trångt när allt sitter på plats.

Är liknande på brp vattenskoter men de fick jag aldrig att fungera som det var tänkt öppnade på tok för sent eller knappt alls ibland, men då pluggade jag utgångarna och körde oldschool men den är med förgasare så då spelar det ingen roll.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja själva ventilerna är rengjorda och de rör sig lätt. Jag har även kollat med vakuum och tryck att de rör sig som de ska samt att det är tätt och det är det från solenoiden och fram men åt andra hållet har jag inte kollat så jag får ta en titt där. Tack för tips.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hmmm...satt och kollade på sprängskissen boost länkade till och jag kände inte igen hur det såg ut. Skissen är från 2012 och det här är en 2015. Kollar man på 2015 så finns inte nr 28 (check valve) vilket jag antar är backventilerna. Så det verkar skilja mellan årsmodellerna. Jag ska dock ta en titt på solenoiden.
Enda backventiler jag kan hitta är den mellan reed-ventilerna (vit lång klump med slangar till vevhuset) samt en på vardera oljeslang vid rave-ventilerna och de bör vara oväentliga i detta läget.
Ska kolla vad servicemanualen säger gällande solenoiden.
En annan sak skulle kanske kunna vara att slangarna blir typ otäta när det blir varmt i motorrummet eller att de blir för mjuka och kollapsar så de sugs ihop så att vakumet inte "når" ventilerna. Kanske långsökt...
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Om det inte sitter några brukar jag sätta smala buntband på vakuumslangarna för som du är inne på kan det svika när slangarna blir mjuka av värmen från motorn.

Gängade du lös giljotinen från bälgarna? Tänkte du på om det var olja i bälgarna då? Isåfall kan felet vara att det sviker i packboxarna när den blir varm. Bälgen får man bryta lös lite försiktigt, de är limmade, om man ska byta packboxar. Egentligen ska det väl vara nått speciellt lim/silikon men jag har på flertalet maskiner bara använt kontaktlim när jag satt tillbaka bälgarna och det fungerar då fortfarande flera år senare.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Har eventuellt hittat felet men måste skruva lös lite mer för att verifiera detta. Jag tog nämligen lös solenoiden och till den går det ju två slangar från den där grejen som sitter mellan reedventilerna. I den övre slangen ska det vara vakuum och den nedre har ett tryck och det är backventiler på dessa och den för vakuum verkar otät och det är ju vakuumsidan jag har problem med.
Vill helst inte lossa rave-ventilerna just nu när de är kalibrerade men jag hade aldrig lös dem från bälgen utan jag rengjorde själva bladen och skaften från allt sot och smorde in dem igen med xps-olja. Det var förvisso lite slitmärken på dem så de kanske bör bytas. Kollade igen igår om bälgarna var otät men det är de inte. Minns när jag renoverade 800an att det var en massa olika limmer och smörjmedel som skulle användas som var svindyra så då fick oktan lösa problemet.
Men för stunden känns det som att jag kanske är något på spåren. Jag ska kolla upp solenoiden idag på jobbet.
Kan ju även vara någon slang som är skavd så det läcker. Man ska inte ha pnumatiska system i en motor...det blir alltid läckage i slutändan som är jobbiga att hitta.
Hade en Range Rover P38 för några år sedan och det var ju ett fyllbygga av rang med en massa skumma mekaniska, elektriska och pneumatiska lösningar och alla krånglade så fort det blev minusgrader. Den bilmodellen var i teorin perfekt men utförandet var tyvärr mindre perfekt🤪
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Här är boven i dramat...i allafall om man ska lita på utfallet av de 4 testerna man ska utföra i servicemanualen. De två första läckte pyttelite och de andra två läckte som ett såll. Har kört den i ultraljudstvätt nu så får vi se om det blir någon skillnad men jag antar att det inte blir det. Måste låta den torka först.
30198
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hjälpte tyvärr inte🤬 Men om man trycksätter eller skapar vakuum och ruckar på sjäva ventilerna så läcker det så jag antar att felet ligger där. Det var dessutom lättare att åteskapa när man hade vakuum och det är det den felkodar för. Blir till att riva och renovera dem så man är säker att det ok.
 
Reactions: Boost III

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Igår gick jag igenom rave-ventilerna och bytte tätningarna. De var ganska hårda jämfört med de nya så med lite tur så tätar det bättre nu men skaften på giljotinerna såg lite slitna ut tyvärr så det kanske läcker där ändå. Ska låta limningen av bälgen härda tills i kväll så vi får se hur det blev.
Giljotinerna var väldigt sotiga efter bara 60-70 mil. Det var även lite olja och fukt inne i bälgarna. Kanske är normalt?
 

Attachments

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
De såg i princip lika sotiga ut vid 942 mil och jag är hyffsat säker på att ingen hade rengjort dem innan...jaja, det är borta nu. Antar att där det var mest sot var där det gör minst. De var ganska rena på glidytorna och det är ju där det kan kärva.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Olja/fukten i bälgarna blir när packboxarna inte tätar längre. Blir väl säkert alltid lite kondens där men olja ska du inte ha där iallafall. Hoppas det funkar nu då.

Du kom väl ihåg att rotera bälgarna till rätt position så giljotinerna blir i rätt läge när dom är ingängade helt innan limmet härdat? 😊
 
Reactions: eing9911