EZ ryde boggie

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
Ja EZ Ryde är ju en boggie anpassad för extrem klättring , så nån hit på leden lär den ju inte vara. Sen ligger prislappen säkert över 20k och har för mej att dom inte finns kortare än 136" .
Har dock aldrig testat någon EZ Ryde, men skulle leta vidare om jag var du

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Det är en bra boggie för rätt ändamål. Dvs effektstarka maskiner och klättring, då vitsen med boggien är att hålla skidorna nere, sen är den också väldigt lätt ca 19kg och verkar hålla bra.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är en bra boggie för rätt ändamål. Dvs effektstarka maskiner och klättring, då vitsen med boggien är att hålla skidorna nere, sen är den också väldigt lätt ca 19kg och verkar hålla bra.
Kan du berätta lite mer? Hur justerar man den t ex? Är det bara att ändra i dämparna eller kan man justera den på andra sätt? Hur fungerar den för normal körning när man inte klättrar?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Kan du berätta lite mer? Hur justerar man den t ex? Är det bara att ändra i dämparna eller kan man justera den på andra sätt? Hur fungerar den för normal körning när man inte klättrar?
Det som går att justera är dämparna och fjädrarna. Normal körning? Vad är det, led eller? Vi kör ej led så där finns inga referenser :) bamse får gärna fylla på..

Men att montera en på en indy 340 är helt bortkastat.. visst har man pengarna och bara måste bli av med dom så kanske, men då fattas det 170hk för att boggien ska komma till sin rätt.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Den snabbjustering man har beror dämparna, dvs komp/retur och spänning av fjäder. Finns ingen annan inställning direkt på boggien men man kan leka med skidtryck och lite egenskaper beroende på infästningen till boggien...

Är ingen direkt ledpressare så svårt för mig att säga, överlag så var det en väldigt trevlig boggie men man märkte hur den är designad att klöttra och hålla skidorna i marken.

Som vanligt blir man förundrad över sillens trollande för ja, har man råd med en EZryde bör man köra något annat än en Indy 340. Men klart det vore ju ballt ;)

Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om jag inte minns fel var väl han inne på att bygga en EZ ryde kopia för bra länge sen...kanske det han tagit upp igen....

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det som går att justera är dämparna och fjädrarna. Normal körning? Vad är det, led eller? Vi kör ej led så där finns inga referenser :) bamse får gärna fylla på..

Men att montera en på en indy 340 är helt bortkastat.. visst har man pengarna och bara måste bli av med dom så kanske, men då fattas det 170hk för att boggien ska komma till sin rätt.
tror knappast en iq 600 har 170hk såg en film med den boggie

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Om jag inte minns fel var väl han inne på att bygga en EZ ryde kopia för bra länge sen...kanske det han tagit upp igen....
jag är på gång att bygga ville bara ha reda på om det nått att åka med på led så den inte blir alltför stuttig

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Men oavsett vilken maskin du än har sett EZ boggien på så är alla maskiner monster jämfört med en Indy 340. IQ rr ligger väl på drygt 120hk, vad har du i din indy? Du har mycket ideer o fantasier, visa bilder på det du gör, alla skulle nog vela se en bild av den legendariska indyn.
Alla grejjer du säger att du bygger, alla pengar du lägger ut o alla ideer du har om att montera hjul till att bygga en mountain.. Lägg ner dem pengarna o den energin på att skaffa en ny maskin så kommer du nog ha 4 gånger så roligt när snön väl kommer..

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
procep nu lugna vi oss lite , det tar faktist ett tag att montera en 4taktsmotor i en 340 :D
Haha ja just, det fanns oxå på agenda förut :) hade helt glömt bort den ideen bland förgasar problem och boggiebyggen :D

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
tror knappast en iq 600 har 170hk såg en film med den boggie
Det jag menar är att boggien passar bäst till effektstarka maskiner som gärna skickar skidorna i vädret onödigt mycket med en vanlig boggie. Sen den låga vikten på boggien är en stor fördel. På en 340 behöver man knapast hålla ner skidorna i marken egenskaper på boggien.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det jag menar är att boggien passar bäst till effektstarka maskiner som gärna skickar skidorna i vädret onödigt mycket med en vanlig boggie. Sen den låga vikten på boggien är en stor fördel. På en 340 behöver man knapast hålla ner skidorna i marken egenskaper på boggien.
Det lät bättre

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Men oavsett vilken maskin du än har sett EZ boggien på så är alla maskiner monster jämfört med en Indy 340. IQ rr ligger väl på drygt 120hk, vad har du i din indy? Du har mycket ideer o fantasier, visa bilder på det du gör, alla skulle nog vela se en bild av den legendariska indyn.
Alla grejjer du säger att du bygger, alla pengar du lägger ut o alla ideer du har om att montera hjul till att bygga en mountain.. Lägg ner dem pengarna o den energin på att skaffa en ny maskin så kommer du nog ha 4 gånger så roligt när snön väl kommer..

Jag vill inte köpa nån större den här passar mej perfekt. Blir ju betydligt högre bränsleförbrukning och tyngre ja tycker desutom om att bygga ja vill bara ha reda på fördelar och nackdelar med ez ryde boggien

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
är bränslet ett problem så har du nog fel hobby!
Även om en ny maskin är tyngre än din 340 så går det inte o jämföra, allt talar för en ny maskins fördel, förutom torrvikten kanske.
Men lycka till med att leka Burandt med din EZ ryde boggie kopia kittade 340 :)
lägg ut bilder när du fastnar 5 meter uppför närmsta kulle :)