extrapris

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
tror det står en ny assault i arjeplog på PEC, eller ajaur.

30% fick jag höra av min åf att dom skulle sänka, men vet inte om det var _nu_ eller senare.

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Jag fick titta på ÅF's lista som dom har internt inom Polaris, för att se tillgången.
Han var i princip tvungen att printa ny lista hela tiden, då maskinerna försvann riktigt riktigt snabbt nu.

ok, ja dom går väll åt som smör i solsken. Vad fanns de kvar för modeller då du kollade då?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
grejen är ju att maskinerna modell 2009 som finns inne hos handlarna är köpta från fabrik när dollarkursen var låg

Nu är ju kronan svag så samma skoter årsmodell 2010 blir ju mycket dyrare eftersom dollarn är dyrare. Så generalagenten som ju har insett detta, ser att om han ska få åf att köpa några skotrar överhuvudtaget så måste de ju först bli av med 09-orna

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Ringde o hörde vad som fanns kvar å de kanske fanns en shift om man hade tur. Själv hade han en iq rr kvar som han skulle ha 80 för. Alla rmk´s var slut.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Så här fick jag det förklarat för mig.
Polaris har sålt hyffsat i Sverige i år, endast en liten nedgång gentemot förra året.
Däremot så har övriga Europa gått lite tyngre, och således har man flyttat över maskinparken som blivit över ifrån t ex Finland, och skeppar ut dom här istället, där marknaden är fortsatt "hungrig".

Priserna bestäms alltså till störst del av generalagenten vid denna "rea".

Den snabbkoll jag gjorde över listan så fanns det några IQ Widetrack kvar, det fanns 2 st IQ 600 Shift och likaså 550. RMK och Switchback var vad jag kunde se slutsålda nu. RR'n såg jag ingen siffra på, men den skulle tydligen finnas flest utav.

(ta siffrorna med en nypa salt då listan uppdateras och revideras stup i kvarten enligt ÅF)

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
räkna med att priser på 2010 års modeller blir rätt mycket dyrare än vad 2009:erna var när de kom

dollarkursen har ju gått upp mer än 30% (från 6.25 nånting till 8.5)

räknat på 125 tusen kronor blir det 170 tkr med samma marginaler för handlarn. Nu tror jag att handlarna kommer att minska sina marginaler, och förmodligen gör väl skoterfabrikerna oxo det....
gissar på kanske 140 tkr för en maskin som kostade 125 i år...och då är handlarna säkert ganska pressade

ThomasM

Aktiv medlem
7 feb 2009
62
0
6
Härjedalen
Enligt handlaren jag pratade med idag så var det snack om prishöjjningar på 10-15% men att det verkar snarare bli 8%. Efter helgen ska det tydligen vara klart med priser och vilka modeller som tas in i Sverige av årsmodell 2010.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
ÅF ska iväg och provköra och diskutera Polaris 2010 i helgen uppe i Åre, så det kan säkert stämma om att priser osv kommer vara klara efter helgen.

Lokala ÅF här var minst sagt lyrisk över att få provåka Polaris Rush :laugh:

ThomasM

Aktiv medlem
7 feb 2009
62
0
6
Härjedalen
Jag tog och bestämde mig till slut vad gäller köpa eller inte köpa SWB 800:an, var riktigt nära ett impulsköp men jag väntar och köper mig en 2010 istället. Det får bli antingen en RMK 800 eller en M8 till nästa vinter. :)

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Birgerssons bensin i kaxås (jämtland) Säljer iväg RR 600 -09 för 75 papp.
Var bra sugen på en sån nu för dom pengarna!!:)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Min handlare säljer dom för 74900:- och assault om det var 85 eller 89000:-
Har i praktiken aldrig funnits någon assault till det priset, dom satte priser på alla maskiner oavsett om det fanns nån eller inte... och assaulter fanns det ingen kvar av hos Generalagenten....