expedition vs. commander

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Vad skiljer dessa åt egentligen?

det jag sett är att expedition har extra dyna och packlåda samt en annan boggie.

Commandern har 38 kammar istället för 32. Känns dyrt att expedition kostar 20k mer för lägre kammar, passagerardyna och en packlåda.

Eller vad har jag missat?

Lynxfrun du som inbiten commanderägare. Har du provat någon expedition och kan beskriva skillnaden "känslomässigt" :bigsmile:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Dubbeldynan kan du förhandla in i priset om du köper en ny Commander :) Själv har jag kört 09:ans Commander och 10:an expedition där i mellan är det inte så stor skillnad alls. 32mm mattan känns helt klart att den har för lite att skotta med så jag skulle satsa på en 38 matta.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Commander har smalare spårvidd än expedition.

Jag skulle nog också säga att Expedition -11 och -12 har bättre boggiefjädring än commander.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Expedition har detta extra.

Frontbåge
Bukskydd
Skydd på styrstången
Extra 12volts uttag
Warn vinsch 680kg
Dubbeldyna
Packlåda
Luftfjädring i Boggin
30amp Batteri

Därför 20000:- dyrare än Commander.
 

lumberjack

Medlem
24 feb 2011
18
0
1
commander och expedition har samma spårvidd om bussningen på skidorna är på samma sida på båda modellerna. grand tourer har dock bredare spårvidd.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad skiljer dessa åt egentligen?

det jag sett är att expedition har extra dyna och packlåda samt en annan boggie.

Commandern har 38 kammar istället för 32. Känns dyrt att expedition kostar 20k mer för lägre kammar, passagerardyna och en packlåda.

Eller vad har jag missat?

Lynxfrun du som inbiten commanderägare. Har du provat någon expedition och kan beskriva skillnaden "känslomässigt" :bigsmile:
Känslan med Skidoon är att den går mjukare dvs en behagligare körning för korvgrillarturerna.
De motion controldämparna som sitter standard från 11, 10 också tror jag är mer att betrakta som cykelpumpar jämfört med de standard C-36 som sitter i commanderns RCG eller från MY 12 PPS boggie

De killar i Canada som kör race och kör riktigt hårt med XU modellerna bygger om lite geometri och förstärker en hel del i SC 5 boggien för att den ska hålla, t o m så att flertalet anser att RCGn håller bättre med mindre behov av modifiering och förstärkningar.
De har även kopierat delar av PPS-154s främre stötdämparinfästning med gott resultat

Commander har smalare spårvidd än expedition.

Jag skulle nog också säga att Expedition -11 och -12 har bättre boggiefjädring än commander.
Hrrmm, helt rätt om du vill ha en behaglig färd ner på pimpelisen men den kräver en hel del förstärkning och framförallt bättre dämparuppsättning för att hålla om man ska köra över 5000 rpm.


commander och expedition har samma spårvidd om bussningen på skidorna är på samma sida på båda modellerna. grand tourer har dock bredare spårvidd.
Korrekt, kan säga att med 09 Commander fungerade den smalare inställningen suveränt i alla lägen, med 12:an är den bredare att föredra då maskinen tenderar att bli understyrd på hårt underlag i lite högre fart oavsett boggiesättning , dock perfekt i ren lössnö
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Gör ett sista försök, passar en ruta från en Lynx Commander 2011 på en Ski doo Expedition 2011 ?