Vad skiljer dessa åt egentligen?
det jag sett är att expedition har extra dyna och packlåda samt en annan boggie.
Commandern har 38 kammar istället för 32. Känns dyrt att expedition kostar 20k mer för lägre kammar, passagerardyna och en packlåda.
Eller vad har jag missat?
Lynxfrun du som inbiten commanderägare. Har du provat någon expedition och kan beskriva skillnaden "känslomässigt" :bigsmile:
Känslan med Skidoon är att den går mjukare dvs en behagligare körning för korvgrillarturerna.
De motion controldämparna som sitter standard från 11, 10 också tror jag är mer att betrakta som cykelpumpar jämfört med de standard C-36 som sitter i commanderns RCG eller från MY 12 PPS boggie
De killar i Canada som kör race och kör riktigt hårt med XU modellerna bygger om lite geometri och förstärker en hel del i SC 5 boggien för att den ska hålla, t o m så att flertalet anser att RCGn håller bättre med mindre behov av modifiering och förstärkningar.
De har även kopierat delar av PPS-154s främre stötdämparinfästning med gott resultat
Commander har smalare spårvidd än expedition.
Jag skulle nog också säga att Expedition -11 och -12 har bättre boggiefjädring än commander.
Hrrmm, helt rätt om du vill ha en behaglig färd ner på pimpelisen men den kräver en hel del förstärkning och framförallt bättre dämparuppsättning för att hålla om man ska köra över 5000 rpm.
commander och expedition har samma spårvidd om bussningen på skidorna är på samma sida på båda modellerna. grand tourer har dock bredare spårvidd.
Korrekt, kan säga att med 09 Commander fungerade den smalare inställningen suveränt i alla lägen, med 12:an är den bredare att föredra då maskinen tenderar att bli understyrd på hårt underlag i lite högre fart oavsett boggiesättning , dock perfekt i ren lössnö