Exciter goes beyond sanity and common sense!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mja, planerna för Lynxen avslöjas väl framöver, men jag hinner inte börja förrän efter jul...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja det ska bli synnerligen intressant att följa dom nya planerna med lynxen:) För mig har det fastnat en aning... Var till Westboms igår för att få ett kostnadsförslag på nya dämparbenen och hör och häpna dom skulle gå på 5000 spänn! Kanske lite väl mkt all in, men det är klart ingen hutlös summa med tanke på allt jobb men mer än jag är beredd att lägga ut på mitt gamm projekt....

Blir till att tänka om och tänka rätt... Vmax 600 dämpare är bolt on och ger 2" högre front så det är ju det enklaste. Problemet är att mina orginaldämparfästen redan är förstörda efter ett antal olika mod.försök behöver i så fall hitta ett chassie och ta nya ifrån.

Just nu känns det aningen tungt, men den ska ihop på ett eller annat sätt:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Allt löser sig... fick just ett svar från en kille på totallyamaha forumet att han hade ett par original dämparfästen billigt. Lutar åt att jag kör på det och söker ett par andra dämpare. Skidorna borde gå att modda dit i alla fall:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Haha ja ibland undrar man va fasen man håller på med egentligen:) Har liksom en vision i huvudet och tänker inte släppa den förrän den är realiserad på skotern. Man har väl något allvarligt fel eller nåt:) Tack för din feedback!
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det såg lite mörkt ut där ett tag men tack vare bcool här på forumet så har det äntligen börjat röra på sig:) Mina dämparfästen är just nu på bearbetning för att matchas med vx 750 dämparna och kommer att vara färdiga redan i morgon! Nu återstår bara lite pyssel med att förlänga styrstag osv. men det känns som småsaker i jämförelse med det som nu är avklarat. Fasen nu är man ju snart på banan igen! Tack än en gång bcool! Är skyldig dig en tjänst
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Äntligen! Idag fick jag mina moddade dämparfästen, bcool hade inte bara lyckats svarva upp dem 2mm utan hade dessutom ordnat en snygg aluminium hylsa över infästningen till saxarna! Detta innebär att jag kan köra med vx 750 ins mkt grövre och rejälare doningar:) Den mannen ska ha en stor eloge då det faktiskt är han som räddat min säsong känns det som! Här kommer lite bilder på det som behövde ordnas för att det ens skulle vara möjligt att para vx med exciter:



Bussningarna i dämparbenen behövde svarvas ur 2 mm och för att kunna använda de grövre saxarna behövdes en distans pressas över original infästningen. Vidhåller dock fortfarande att man bör tänka 2ggr innan man försöker sig på att använda dessa delar från vx 750 eller 800..... Men det är lätt att vara efterklok;)



Nu är det bara att hämta ut mina 0.40 ö.d kolvar och sen börja montera ihop allt igen, vill också passa på att önska er alla en riktigt god jul!
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Full av lite härlig överskott energi från all julmat begav jag mig ut för att börja montera ihop skoter eländet. Den nya bredden blev totalt 42" eller 107 cm, detta innebär en bredning med 8 cm på varje sida. Det såg så mycket ut så att jag blev osäker på om jag tagit i i överkant.... Beslöt mig efter lite övervägande för att det blir till att köra på detta, lär gå stadigt som fasen efter isen iaf...



Blev också tvungen att testa hur den såg ut med dämpare och skidor. Här är resultatet mellan en "tjuv" parning mellan vmax 750 och exciter:)



Fortsätter pysslandet imorgon med lite svetsjobb, måste förlänga styrstaget och krängningshämmaren samt ordna en distans mellan chassit och dämparen.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det här blir ju hur tufft som helst. är väldigt sugen på att se din "bastard" framavlad av v-max4 och exciter när den är klar.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det blir rätt bra faktiskt, mkt tack vare ditt fina jobb med dämparbenen:) Har en bild i huvudet om hur jag vill att den ska bli och försöker komma så nära den som möjligt. Provade montera lite till idag för att se hur det kommer att se ut med kåpor osv, gjorde också en distans för det övre dämparfästet, vad tror ni blir det för brett, skulle man ha nöjt sig med 102cm?

 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Otroligt imponerande bygge... och riktigt skoj att du valt en exciter för projektet :)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för det:) Har alltid varit svag för excitern, lätt, rolig och med en design man antingen älskar eller hatar:) Hyfsat kvick är den också.....

Kollade upp vad nya dekaler till dämpartornen kostar då mina ser rätt slitna ut......500 kr /styck på yamaha för ett klistermärke!.... skulle inte tro det. Får hitta vinyl och göra egna för en bråkdel av de pengarna. Har också hämtat ut kolvarna så imorgon blir det att montera och sen skruva dit motorn och linjera variatorerna.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo excitern har en speciell design, jag tycker den är riktigt fin :)

Jösses =/ dom kan då ta betalt iaf ....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja då drar det äntligen ihop sig för att montera ihop eländet igen. Har efter en del velande fram och tillbaka bestämt mig för att nöja mig med 40" alltså 5 cm bredare på varje sida:) Den totala bredden blir då ca. 102 cm istället för tidigare 107 cm.

Behövde därför hitta någon (TACK Anders:) som snabbt kunde svarva ner min breddning ytterligare 3 cm. och tillverka en distans med samma mått som mina packboxar (45x38x8 då excitern till skillnad från vmax 750 har dubbla nedre packboxar i dämparfästet.

I morgon ska det svetsas och vissa stag ska förlängas men sen börjar nog slutet att närma sig för denna del av projektet. Men som ni alla vet så är sannolikheten mycket liten att "the exciter saga" kommer att sluta här...... det finns betydligt mer planer som ska realiseras innan jag är nöjd med det slutgiltiga resultatet. Fler bilder kommer........
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hämtade grejerna idag och satte igång med breddningen, fick god hjälp av brorsan så det gick som på räls:)

På bilden nedan ser man att breddningen inte alls blev fullt lika brutal som jag hade tänkt från början. Körde på en allround bredd som jag vet fungerar då min kusin har den på sin exciter.



Efter lite slipande så blev det så här :)



Slängde på lite grundfärg och lite syndigt svart som avslutning, ÄNTLIGEN kunde jag börja montera dämparna och dämpartornen.



Den nya cc bredden mellan dämpartornen, nu lär den iaf bli stadigare än den var förut:)



Fortsätter imorgon med att montera alla mina förlängda stag och motorn sen ska det bara vara att ge sig ut i snön för en grymt efterlängtat provtur!

 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Snyggt, men hur bred är en 93:an exciter 2 sx?, den har ju redan ställbara dämpare och breddad framvagn, trimmad motor med flatslide tors mm, men du kanske gillar ex 1 mer??
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Precis, jag är svårt förtjust i ex1 modellen:) Självklart kunde jag ha gått på en sx eller någon annan nyare modell på en gång och sluppit många garage timmar men det hade ju inte varit lika roligt. Har lärt mig så mkt genom resans gång som knappast kan värderas i pengar. Denna bastard kommer jag förmodligen aldrig att sälja utan fortsätta att pilla på allt eftersom nya ideér dyker upp:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Nu börjar vi närma oss slutet på denna del av resan, saxar skidor och alla stag är monterade och gammel excitern är numera officiellt parad med diverse olika v-max delar;)



Resultatet blev helt okej även om jag inte hunnit med att provköra den ännu, har fortfarande kvar linjering av variatorn (HJÄLP mottages tacksamt!) Bastarden är nu totalt 3 cm bredare (på varje sida) och 5 cm högre än en original ex2 lite av skillnaden syns här nedan



Som grädde på moset måste vi ju självklart avsluta på det enda sätt man egentligen kan göra dvs. med en före och efter bild:)

Före



Efter lite hederlig TLC



To be continued...................