Exciter goes beyond sanity and common sense!

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Exciter goes beyond sanity and common sense part I.

Hej på er alla, det var ett tag sen! Vad passar bättre så här mitt i sommaren än att fila vidare på olika projekt? Ni som följt min förra exciter goes mountian tråd vet att förra säsongen handlade om att få ordning på bakdelen och då framför allt om boggiebytet, styrhöjare och allmän uppfräschning. Detta blev en givande men relativt kostsam och långdragen process. Årets projekt handlar om att få fason på framdelen med målet bredare, stadigare och bättre.

I och med att budget taket redan passerats och det knappast kommer att gå att kunna sälja denna skapelse utan att förlora för mycket bestämde jag mig för att gå "all in", där av namnet på tråden;) Visst, en del av er kommer att skaka på huvudet och tänka något i stil med: Varför inte köpa en bättre, nyare och mer modern maskin för de pengarna istället?

Ja inte vet jag, kanske mest för att jag älskar den här gammeldraken och inte har något behov av någon annan skoter. Syftet med Exciter tråden har ju också varit att det går att bygga en unik och rolig maskin för i sammanhanget relativt låga kostnader och dessutom lära sig en otrolig massa på vägen:)

Den första delen av projektet innefattar följande:

*Kapa och bredda framvagnen
*Montera kompletta framdämpare med skidor från v-max 750
*Förlänga styrstång och styrstag
*Byta damasker (köp inte på yamaha 1100kr/st) GALET!
*Byta primär variator (comet 108 exp)
*Byta kolvar
*Byta Kylarslangar (stålomspunna)
*Byta motorfästen
*Förstärka fotstegen
*Montera flatslide förgasare

Här befinner vi i nuläget:


Passade på att plocka ut motorn för att kolla igenom den ordentligt


Motorn ute och tvättad


Ingen vidare syn inte sant?
 
E

eMe181

Ska bli intressant att följa :)

Vad använder du för medel när du tvättar motorn? Har du trasa eller något liknande oxå?
 
E

eMe181

Så det är så enkelt :) Blir att använda det när man ska tvätta min skoter :)

Visst går det använda T-röd? ;)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Jo nog funkar det med t-dojja, men prickbort och svinto räcker om du nu inte är ute efter en oanständig puts. Vaxet gör också att det blir enklare att hålla efter.

Väntar nu på variatorn som just nu befinner sig på andra sidan Atlanten. Samma kille hade också damaskerna som jag var ute efter. Priset var också mkt trevligare än yamaha (endast 20 dollar paret:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Uppdaterar läget lite... Har då äntligen tagit mig modet att kapa lös dämparfästet på vänster sida. Det sved aningen i själen men bilden av en fetare front gjorde beslutet aningen enklare:) Som vanligt (ja menar varför bryta traditioner?) ska det ju inte gå helt smärtfritt.

Började plocka ur gamla trasiga packboxar ur dämpar fästet och insåg att jag behövde nya då v max 750 har tjockare dämpare än ex eller v max 600. Att hitta packboxar med bolt on mått gick inte. Beställde original 750 från usa och hoppas på att det inte innebär alltför mkt modd. för att få dem att passa.

Bussningarna i dämparfästet ska nu fräsas upp till 38 mm för att passa dämparna och då är det ju bra med kontakter.... Samtidigt letar jag material till själva breddningen. Tur att man har gått om tid på sig innan säsongen är igång:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Äntligen! Skrek Gert Fylking på nobelfesten och nu även jag:) min Comet 108 exp är på väg över atlanten tillsammans med damasker tack vare paul på totalyamaha forumet. Efter ett redigt sökande över internet har jag dessutom lyckats hitta packboxar som passar både 750 dämparen och hållaren (måtten 38x45). Tyvärr hittade jag dessa i nya zealand så det tar nog ett tag innan de dimper ner i brevlådan:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Har problem med att finna rör för breddningen, sökt på metallåtervinningar osv. Någon som har tips på var jag kan hitta ett 55mm rör med 3-4 mm tjocklek?
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Hur långt är röret? Ett tips, om du får tag på nått rör men som ej är exakt rätt dimension kan du åka in på Hydroscand så kan Dennis där hjälpa dig pressa ner röret till önskad dimension i deras slangpress. Jobbar på HS i Piteå och har löst mångas bekymmer på detta sätt :)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för tipset! Har fortfarande inte hittat rör men ska göra ett besök hos någon verkstad för att se om de har nåt liggandes... I väntan på det passade jag på att byta ut gängen till bultarna som håller y-röret. unicoils måste banne mig vara gudasänt, vilken grej;). Tänkte ta lös variatorn men hade köpt fel avdragare så det får vänta. Nu satsar jag på att byta kolvar och packningar tills resten av grejerna anländer.

 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Nu börjar det dra ihop sig för montering då jag lyckats skrapa ihop det mesta som behövs för att färdigställa. Igår honade jag cylindrarna och gick igenom flatslidesen:) Förhoppningsvis kommer avdragaren idag så jag kan skicka den gamla variatorn till himlen och bereda plats för min comet 108 exp:)

Till helgen ska jag och brorsan börja breddningen och modifiera stötdämparfästena så att de nya dämparna får plats. Detta kommer förmodligen att bli en prövning men i stort ska det inte vara några problem. Förmodligen kör jag på 40" då det ska vara en bra allround bredd.

Fler bilder kommer....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Så var det dags för en uppdatering igen. Variator eländet har varit som en elak finne i den bakre regionen och helt enkelt vägrat att samarbeta! Blev till slut less och kapade bort fanstyget med vinkelslipen och förpassade de kvarvarande resterna till sopkorgen. Ska för säkerhets skull åka till westboms och kontrollera att axeln fortfarande är rak efter det "milda" våld jag fått utsätta den för. Arbetet med breddningen går dock bättre, min suveräne bror har tillverkat en ny bredare stötdämparinfästning åt mig:) Han har också lyckats ordna rör till breddningen, framvagnen kommer bli totalt 8cm bredare på varje sida, totalt 102 cm. Resultatet kommer att bli kanon och det blir förhoppningsvis mycket stadigare och allmänt trevligare att åka i år.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
När variator fanstyget äntligen släppte hade all värme förstört packboxen till vevhuset. Det fanns alltså inget annat alternativ än att löpa linan ut och splitta halvorna. Nu ska veven in på westboms för att kontrolleras efter det "milda" våld jag fick ta till för att få lös den gamla variatorn som för övrigt var helt slut.

Passade på att kolla lager och lägga grejerna i dieseltvätten när jag ändå hade allt isär. Dags att beställa lite mer grejer så man kan börja sätta ihop allt igen.

 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Oh lala, domen från westboms var hård.... Blir förmodligen till att byta ut alla lager plus packboxarna:( Det positiva i kråksången är dock att jag nu nästan bytt ut det mesta som brukar krångla så jag räknar med många "relativt" problemfria mil framöver. Lagren är svindyra, nån som har tips var man kan få dem billigast? (obs, funkar ej med vanliga skf enligt westboms)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för tipset! Ska genast kolla upp det. Borde kunna få lagernummer via sprangskisserna på ronnies mailorder
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Uppdaterar läget lite då det varit stilla i garaget under en period, mest för att jag väntat på att få veven från westboms. Nu har jag i allafall fått veta att den blir färdig på onsdag:) Blev en riktning (som förväntat) och lite nya lager. Förhoppningsvis kommer jag nu att kunna sätta ihop det hela utan några fler utgifter eller otrevliga överaskningar:)
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
kul läsning roligt att nån engagerar sig i dom "mittemellan" gamla skotrarna. Ska bli roligt att se resultatet! Mvh