EVO chassie med 800-HO DPM ( 2003 - 2005 ) Förgasarbestyckning & övrigt... ?

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
ett litet tipps till dom som åker adveture 800 och tycker maskinen inte växlar bra prova att kliva upp till 200-320 eller 230-320 i primärfjäder,orginal fjädern är lite för mjuk framförallt i sluttryck. det finns mycket mer än man tror att hämta ur en variator bara man tar sig tid att prova lite olika grejor.
 

Lapptofflan

Medlem
4 apr 2006
8
0
1
Umeå
Med den större DPM'n från RM -03 så löser sig alla problem med ryckig gång på mellanregistret. Nu är det inga problem med vare sig hög höjd eller plusgrader!!! Skit i nålar och allt annat tjafs BYT DPM!!!!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Större eller Mindre DPM burk ?

Med den större DPM burken ifrån Ranger Mountain-800 ( 2003 )så löser sig alla problem med ryckig gång på mellanregistret.
Nu är det inga problem med vare sig hög höjd eller plusgrader !!!
Skit i nålar och allt annat tjafs BYT DPM burk !!!!
Enligt alla papper så har inte Ranger Mountain-800 HO ( 2003 ) den "större" varianten av DPM burk !

Dessutom är det så att den nya mindre varianten inte är någon "snik" variant utan snarare en vidareurveckling bara.
Det borde mao. inte spela någon roll om man har den större eller mindre sorten...



.
 

Lapptofflan

Medlem
4 apr 2006
8
0
1
Umeå
Sv: Större eller Mindre DPM burk ?

Enligt alla papper så har inte Ranger Mountain-800 HO ( 2003 ) den "större" varianten av DPM burk !

Dessutom är det så att den nya mindre varianten inte är någon "snik" variant utan snarare en vidareurveckling bara.
Det borde mao. inte spela någon roll om man har den större eller mindre sorten...



.
Oavsett vad siffror och listor säger så är den "nygamla" DPM som beställdes till min maskin större än original-DPM'n. Och enligt uppgift så är den anpassad för en större variation vad gäller såväl höjd som temperatur. Efter att vid flera tilfällen ha lämnat in skojtern på verkstaden där jag köpte den, (utan resultat för övrigt), lämnade jag den hos Forsgrens Bilservice i Blattnicksele. Sen dess går den perfekt utan minsta problem.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Större eller Mindre DPM burk ?

Oavsett vad siffror och listor säger så är den "nygamla" DPM som beställdes till min maskin större än original-DPM'n.
Och enligt uppgift så är den anpassad för en större variation vad gäller såväl höjd som temperatur.
Efter att vid flera tilfällen ha lämnat in skojtern på verkstaden där jag köpte den, (utan resultat för övrigt), lämnade jag den hos Forsgrens Bilservice i Blattnicksele.
Sen dess går den perfekt utan minsta problem.
Det är bara att Gratulera dig till att de på verkstan fick till din maskin :)
Det skulle vara mycket intressant att få reda på om de gjort något som helst mer än bara bytt själva DPM burken !? :confused:

Som du själv skriver så "beställdes" det en så att säga större DPM till din maskin, detta ger oss att det INTE är standard med den
större/äldre modellen/typen av DPM till denna maskin ! :cool:


.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hallå !!

:eek: HALLÅ !!

Alla Rave-800 / Ranger Mountain 800 HO / Adventure 800 HO ägare , Var är ni ?

Har ni inga kommentarer om era maskiner överhuvudtaget ?

....eller är ni så otroligt nöjda med hur de fungerar att det inte finns något att skriva ? :confused:

Kom igen nu !


.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
*Grrrr*

Körde nu i helgen 10 mil med mina 1 steg sänkta nålar
( Handlaren gjorde detta som bot mot den dåliga gången !!! GARANTI )
En hel del lös puder körningar, men maskinen drog ändå 3,3 liter/mil ( -6 grader )
och går fortfarande jätte dåligt.
Svarar dåligt på gas och tvekar ibland.
Ligger man i jämn fart i ca 40-50 knyck efter led så låter det lite då och då som om någon täcker igen avgasutblåset fram å tillbaka/bryter tändningen ???....
Blir inte klok på detta då det låter hel konstigt
Däremot så går maskinen ganska fort --> den gör 160 på mätaren utan vidare på sjön !


.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
*Grrrr*

Körde nu i helgen 10 mil med mina 1 steg sänkta nålar
( Handlaren gjorde detta som bot mot den dåliga gången !!! GARANTI )
En hel del lös puder körningar, men maskinen drog ändå 3,3 liter/mil ( -6 grader )
och går fortfarande jätte dåligt.
Svarar dåligt på gas och tvekar ibland.
Ligger man i jämn fart i ca 40-50 knyck efter led så låter det lite då och då som om någon täcker igen avgasutblåset fram å tillbaka/bryter tändningen ???....
Blir inte klok på detta då det låter hel konstigt
Däremot så går maskinen ganska fort --> den gör 160 på mätaren utan vidare på sjön !


.
jag tror ditt problem sitter i att maskinen får för lite bränsle på lågfarten har själv haft samma problem med min maskin, den hadde samma beteende som du beskriver så prova att kliva upp ett steg på LF munstyckena så tror jag det funkar.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Varför har man GARANTI då handlaren ändå inte gör något ?

*Ännu mera Grrrrrr* :mad:

Så var det dags för en ny helg med nya mil på maskinen.

Idag Söndag så skulle maskinen testas igen efter det att verkstan "fixat" den i veckan som gick...
Tror ni att den funkade... ?
NEJ men så ovanligt:mad:

Det verkstaden påstår sig ha gjort är att de tömt MPEM boxen på programvara och att de justerat tillbaka nålarna ( Vilket jag redan gjort ! ) och kört in den senaste programvaran i MPEM boxen vilken verkstaden hävdar redan satt i boxen.
Vidare hävdar verkstan att man även monterat och testat en annan "större" DPM burk men det fungerade inte alls.

Resultat :

Inte ett skit.
Maskinen tar bevisligen fortfarande extremt mycket soppa samt missar tydligt på tändningen vid jämn gas i ca 50-60 Km/h

Körde 5 Mil LUGN led körning idag -4 grader och maskinen tog exact
20 liter bensin... = 4,0 l/Mil

Jag skall snacka med verkstan i morgon Måndag så får vi se vad de tänker försöka med nu då....

Fortsättning följer.... :mad:



.
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Tomgångsproblem - Ranger Mountain -04

Har problem med tomgången på min Lynx ranger mountain 800HO -04.

När jag startar skotern kall så går den bra, när jag kört så den har blivit varm går inte tomgången ner mer än till ca 3500-3700 varv. Ibland när den varvar så mycket går det inte att slå av den på stoppknappen eller genom att dra ut stoppsnöret man måste då trycka på gasen(med stoppknappen ner tryckt) eller lägga i backen för att få den att slå av. När jag väl slagit av den och väntar i ca 1-2 minuter och startar igen går den bra på tomgång, låter jag den bara stå på tomgången tar det ca 1 minut tills den börjar skena iväg igen.

Har haft lös insugsgummina och det var inte en enda spricka i dom..

Tomgången går ner om jag provar choka den.

Har bytt lågfartsmunstyckena från 17,5 till 20 idag men det vart ingen skillnad alls.

Har en bekant med en summit 800 med likadan motor som har samma problem..

Nån som har något tips?

Skotern går i övrigt bra och det märks inget annat än på tomgången..
 

Vinternoll4

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Fjällen tors-sön. Skotern har gått mkt bra, 2,4 lit/mil hård ledkörning första dagen. Puderlek +klättring dag 2-3, ca 3-3,5 lit/mil. Dock kan även jag när jag släpper ner från gaspådrag till 5000-5500 varv känna av det där bluddret många här nämnt. Känner mig övertygad om att "Ranger Mountain" har rätt om schimsning, den går nämligen rent om man chokar i det läget dvs ger mer bensin, schimsning av nålen som ger lite mer soppa där vore nog bra. Har inte rört bestyckningen även det som många nämner säkert går att gå ner på LF. Putsar säkert soppaförbrukningen något men det får bero til nästa år.

DOCK började de där helv**** insugningsgummina spricka igen på ovansidan där de brukar spricka. Tror dock jag hittat lösningen för att slippa åka fram och tillbaks till handlarn för att byta. Tog lös mina och la ett rejält lager Liquisole över sprickan + området runt i kring. Blev väldigt bra! Tror det kommer hålla länge, liquisolen fäster väldigt bra om man ruggar gummit lite. Ett annat tips ang samma problem. Fixera slutburken, fäste liggunderlagsbitar under och mot baksidan. Detta gör att det låångt ifrån vibrerar lika mkt kring gummina på tomgången som innan.

Variatorn/remmen har inte heller gått lika varma sedan jag drevade ner trots mkt hård belastning i djup blötsnö. Remmen ser mkt fräsch ut. Inte heller några remrester på skivan som tidigare . Känner redan övertygelse om att nerdrevningen precis som många nämner kommer öka livslängden på remmen.
 

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Sv: Tomgångsproblem - Ranger Mountain -04

Har problem med tomgången på min Lynx ranger mountain 800HO -04.

När jag startar skotern kall så går den bra, när jag kört så den har blivit varm går inte tomgången ner mer än till ca 3500-3700 varv. Ibland när den varvar så mycket går det inte att slå av den på stoppknappen eller genom att dra ut stoppsnöret man måste då trycka på gasen(med stoppknappen ner tryckt) eller lägga i backen för att få den att slå av. När jag väl slagit av den och väntar i ca 1-2 minuter och startar igen går den bra på tomgång, låter jag den bara stå på tomgången tar det ca 1 minut tills den börjar skena iväg igen.

Har haft lös insugsgummina och det var inte en enda spricka i dom..

Tomgången går ner om jag provar choka den.

Har bytt lågfartsmunstyckena från 17,5 till 20 idag men det vart ingen skillnad alls.

Har en bekant med en summit 800 med likadan motor som har samma problem..

Nån som har något tips?

Skotern går i övrigt bra och det märks inget annat än på tomgången..
Nu har jag fått till problemet på min, det var gasvajern som inte gick tillbaks helt. Jag spännde på den lilla skruven som sitter mot spjällaxeln med fjädrar på och vips funkade den klockrent. Körde några mil igår och nu går den som den ska på tomgång hela tiden.

Ska prova på summiten ikväll och se om det är samma fel på den.

Måste vara att fjädern blir slapp med tiden när den blir varm eller att skruven har vibrerat ut lite.

Bär av till fjällen på onsdag så då får man se om det fortsätter funka eller om det blir några nya problem....

//Roger
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Närmare gåtans lösning...

alla ( oavsett Ski-Doo eller Lynx ) Rotax 793 och 793 HO så använder sig BRP av två olika typer av Mikuni TM-40 förgasare.
Typerna skiljer sig åt på det sättet att det fasta nålröret sticker upp på vissa ( Hooded ) och på vissa är de placerade jäms med insugsgolvet ( Non Hooded ).
Jag har inte kunnat utröna varför vissa har den ena eller andra sorten.
Det verkar vara väldigt godtyckligt vad som sitter på olika typer av maskiner.. :confused:

Häri ligger svaret på varför tex :
* Ranger Mountain 800 HO ( 2003 + 2004 ) = Hooded type !
och
* Adventure 800 HO ( 2005 ) = Non Hooded type !
har så extremt olika bestyckning trots för övrigt i princip lika chassien/motorer/luftburk/tändning osv osv.

Rent allmänt verkar det vara svårare att bestycka in de sk. Non Hooded förgasarna på tomgång/lågfart och mellanregister då de ger en något sämre bränsle/luftblandning ( = dimmbildning av bränslet ) och sämre "sug" upp ur nålröret, vilket leder till oroligare gång.

Grovt sagt kan man säga att de maskiner som har :
* 5xxN som huvudmunstycke har Non Hooded förgasare
* 4xx som huvudmunstycke har Hooded förgasare








.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
3'dje gången ifrån verkstan.

Så var det helg igen och jag fick tillbaka maskinen ifrån LYNX/Ski-Doo verkstan för 3'dje !!! gången.

Denna gång har man :
* Bytt båda insugsgummina.
* Bytt 2 Reedkorgar.
* Monterat den "Större/äldre" typen av DPM och gjort en korrekt inkoppling.
* Monterat mindre lågfartare ( 20 )
* Justerat bränsleskruvarna 1,0 varv ut ifrån botten

allt detta har gjorts på Garanti !



Hur går den då......
Jooo tack nu börjar det hända saker
Maskinen går väl OK till ca 90 %
Lite orolig och hög tommgång men på det stora hela äntligen börjar man kunna njuta när man kör :)
Har kört 12 mil ledkörning och fått i 34 Liter = 2,83 l/mil
ändå så har det varit knallhårda leder och mao.
Super lätt före ( -4 grader ) när man släppt gasen så rullar maskinen på något så otroligt lätt och långt, därför är jag fortfarande förbryllad över den enligt mig höga förbrukningen.

Fortsättning följer...




.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
nu verkar det som att en konkuerande tidning från dalarna har hittat felet på förgasar bestyckningen på adveture 800 dom har schimsat nålarna 0,40mm och bytt lf munstycken till 17,5 och bränsle förbrukningen blev tydligen riktigt bra ca 2l mil finns att läsa på deras hemsida ,
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Summa summarum...

Nu verkar det som att en konkuerande tidning ( SNORIDER ) från dalarna har hittat felet på förgasar bestyckningen på Adveture 800 dom har schimsat nålarna 0,40 mm och bytt lf munstycken till 17,5 och bränsle förbrukningen blev tydligen riktigt bra ca 2l mil finns att läsa på deras hemsida ,
:rolleyes: Inget nytt under solen... :rolleyes:

http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=25285

Jag har varit i kontakt med ett gäng ägare ( bla. ägaren av den maskin som finns med i SNORIDER ) av Adventure 800 HO ( 2005 )
och vi har nog gemensamt kommit fram till vad som måste göras för att få dessa maskiner att fungera !
Dock så verkar det skilja lite mellan exemplaren på hur de reagerar...

* Byte till "STORA" DPM boxen
* Gå ner på Lågfartsmunstyckena
* Kolla reedkorgarna så att de är helt 100, eller byte till nya.
* Kolla tändningen.
* Shimsa nålen.
* Fin lira med bränsleskruvarna.
* Byte av RAVE fjädrarna till hårdare.
* Byte till justerbar nål.

:D Går numera som en skållad råtta ! :D


mera som fungerar fint på denna maskin...

* Nerdrevning 2 kugg
* Byte av sekundärfjäder till "Lila"




.
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Hej !

jag undrar vad högfartsmunstycke ,som ska sitta som std i Rev 800,2004 ?
Jag kollade stiften på och dom är jätteljusa, det satt 400 munstycke.
Har kollat insugs gummi med startgas dom verkar hela !
jag kör ju på 500m/öh, jag vore tacksam om jag får veta vad som är std !:hello:
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Hej !

jag undrar vad högfartsmunstycke ,som ska sitta som std i Rev 800,2004 ?
Jag kollade stiften på och dom är jätteljusa, det satt 400 munstycke.
Har kollat insugs gummi med startgas dom verkar hela !
jag kör ju på 500m/öh, jag vore tacksam om jag får veta vad som är std !:hello:

Det ÄR 400 orginal på Adrenaline/X, GSX och Renegade 800 HO och 17,5 på lågfart.