EVO chassie med 800-HO DPM ( 2003 - 2005 ) Förgasarbestyckning & övrigt... ?

Vinternoll4

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Hur mkt fel kan det vara på en sprillans Adventure 800 -05? Sista året med detta chassi som kom -01, motorn 800 ho är väl inte purung heller, borde inte alla barnsjukdomar vara borta?
JAg har efter 11 mil varit till verkstan 3 ggr.
1, Bytt voltregulator (gav för lite ström= inga lysen, alla varningslampor lyste, mätarna funkade ej). Bytt tank, luftningen funkade ej så tanken sögs ihop, ändrade form.
2, Tvärdog efter 6 mil, stendöd, ingen gnista, funkade åter som vanligt när jag kom till verkstan, bara åka hem..
3, Efter ytterligare 5 mil stendöd mitt ute på skogen igen. Denna gång hitade man felet, tändningsgivare på vevaxeln (har med backen att göra??), dessutom upptäckte man att insugningsgummina var helt slut, efter 11 mil!?!?!

Är dettta kända bekymmer på RAve 800 -04, Mountain 800 -04, Adventure 800 -05??
Trodde Lynx var kvalitet???
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag har kompisar som åker både Mountain och Adventure 800 dom har gått som klockor.
Jag har inte heller hört att det ska vara några direkta problem med dom, du måste fått tag i ett riktigt måndagsexemplar.

//Henke
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
det gör det när du kört på lite hårdare underlag i lägre hastighter ?
motorn vt inte om den ska ha tomgång eller gas så den börjar pendla, typ som på bilar.

finns väl inget o göra, får man leva med det när man har lite mer vrid.
tycker det är lite underhållande att skotern säger åt en att gasa mer :D
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
FredrikL skrev:
Är det någon som upplevt liknande problem och vad skall man göra?

Maskinen går ryckigt mellan 5-6000 varv, på verkstaden hittar de inget fel.

Hmmm...den rycker bara?? Inget bludder eller bååå'ande?
 

Lapptofflan

Medlem
4 apr 2006
8
0
1
Umeå
Nålar + ev DPM!!!

Jag hade samma problem!
Enligt finnarna så beror det hela på att den får för lite soppa på mellanregistret, så deras råd var att - höja nålen och ev. bestycka upp ett snäpp på mellanregistret. Det blir en otrolig skillnad när detta är gjort. Helt bra är det dock inte. Kvarvarande problem kan ev bero på att de monterat en snikversion av DPM på Adventuren, till skillnad från Ranger Mountain där det sitter en lite mer avancerad.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Be att de kontrollerar tändningen, vet att 2st hade fel på det och att det blev en helt anna maskin efter det.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:) Hej !

Jag har fått ett antal frågor kring ett par LYNX'ar med rejäl bränsletörst...
Gemensamt för dessa är att de har det sk. EVO chassiet och har 800-HO motorer med DPM

Någon här som har bestyckat ner dem eller gjort något annat för att få ner soppaförbrukningen.

Efter lite efterforskning så visar det sig förvånande nog att två totalt olika förgasarbestyckningar kommer ifrån fabrik....

Dessa maskiner har i princip samma förgasar bestyckning:

1. Rave-800 ( 2003 - 2004 ) + Adventure 800 HO ( 2005 )

2. Ranger Mountain 800 HO ( 2003 - 2004 )


OBS !! RAVE-800 har EJ den sk. HO motorn !!


Skulle vara intressant att höra vad ni som kör dessa maskiner tycker om motorgången och förbrukningen !

Har någon haft problem med DPM'en ?


.
 
Last edited:

Vinternoll4

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Sv: Adventure 800 ( 2005 ) Ryckig gång... ?

Intressant, verkar vara systematiska fel.
Problem med tändning säger ni, hur artade det sig för er?
Min avgasknallade nåt djävulskt och tog 3-3,3 liter. Fick ett större haveri sedan en avgasknall smällt sönder insugningsgummit= slutburken gick knallhet=buken tog eld!

Ny buk, huv, burk etc inför denna säsong och fixad tändning (primärt fel sa dom). Inte hunnit köra så mkt pga av snöbrist, smäller dock inget nu. För lite soppa på mellanregistret!? Skotern tar ju 1 liter mer än ranger mountain och RAve 800. Känns inte som den får för lite...
Tänkte bestycka ner min på lågfarten. Rave 800 -04 (som i princip är samma maskin, samma nål t.ex har 20 på lågfarten och Adventuren 25!? Avvaktar med högfarten tillsvidare.


Ser tyvärr en del systematiska fel på Adventure 800, bedrövligt att det ska behöva vara så på en skoter byggd på så beprövad motor och chassi. Vi får försöka hjälpas åt med erfarenheter för att få fart på maskinerna som i övrigt har grymma köregenskaper.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
800-HO

800-HO

Jag fick E-mail av ett par ägare till samma maskin.

Själv råkar jag också ha samma maskin och har precis börjat att försöka komma fram till varför Adventure-800 HO ( 2005 ) tar så in i h*****e mycket soppa.
min egen maskin ligger på en si så där 4,0 liter milen LUGN körning :mad: .

Det knepiga är att om man kollar i LYNX papper så har RAVE-800 och Adventuren samma bestyckning förutom lågfartsmunstycket som man ökat :eek: i storlek genom åren.

Vad gäller DPM'ens utformning så är den inte enklare, bara mindre fysiskt i utförandet, Ski-Doo's maskiner verkar också ha fått den mindre DPM burken ungefär sammtidigt.

Vad gäller förgasar bestyckningen kanske någon vet varför
Ranger Mountain 800-HO har så extremt olika bestyckning ?



.
 
Last edited:

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Ni får ej jämföra era maskiner med mountainversionen (-03-04)då den maskinen har högre kompressionsförhållande än de andra.

Man kan gå ned på lågfart till kanske 22,5 men man bör höja nålen på adventuren och man kan även prova klicka om den.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
trubbel..

1. Ni får ej jämföra era maskiner med mountainversionen (-03-04)då den maskinen har högre kompressionsförhållande än de andra.

2. Man kan gå ned på lågfart till kanske 22,5 men man bör höja nålen på adventuren och man kan även prova klicka om den.
1. Har du fått detta bekräftat ?
Vad jag vet så finns ej HO motorn med olika topplock utan bara den äldre icke HO versionen.

2. LYNX har sakta men säkert monterat på större och större lågfartsmunstycke troligtvis i förhoppning att försöka få till TM förgasarnas ojämna gång på tomgång,
detta är också något som många REV ägare fått gjort på service
på sina 800-HO

Finns tydligen bot mot detta :
* http://www.knracing.se/tpi_vip.htm
* http://www.thunderproducts.com/VIP.htm

Jag har i och för sig inget sånt problem på min maskin.
Däremot så är min maskin inte speciellt rapp på gasen, först när det börjar vara runt -20 grader och kallare så drar den stenhårt direkt.
Tyder ju definitivt på att den går fett och att kanske inte DPM'en fungerar som den skall !
Vad finns att göra ?


.
 
Last edited:

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
på 05ans revo sitter de iaf 17,5pilot och 400main
dock så bör man höjja nålen ett snäpp för att få den att svara på delast
även ett 20 pilot funkar fint

skälv kör jag med 17,5pilot 380main nålen i mitten och bränsle skruvarna 1,5varv och den svarar fint på gas
men min motor har lite bättre flöde så de går inte att gämföra riktit
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
håxås :

:) TACK för ditt svar !

...men tyvärr så går det inte på något sätt att använda sig av R-Evo uppgifter då "allt" är annolunda på den jämfört med EVO chassiet ! :( :(




.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Man blir ju lite skeptisk till denna DPM box. Är det något sådär vanligt att det uppkommer dessa fel på Raven, eller klarar den sig med hjälp av mindre lågfartsmunstycken? Någon som har erfarenhet av förbrukningen på Rave 800 -03?
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
har en adventure 800 och har provat att gå ner på LF till 22,5 men då går den för magert , kör på 25 nu med en bränsleförbukning på ca 2l lugnkörning och 3l hårdkörning i . nålarna är ej justerbara. att maskinen går ryckigt vid 5000rpm beror på rampens kurva om man har 414ramp funkar bättre med 415ramp eller 419ramp, jag kan rekomenderera att dreva ned maskinen 2kugg till 24-43 funkarbra nöjd med maskinen.
 

Vinternoll4

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Också nöjd med maskinen, enorma köregenskaper dock tror jag fortfarande det går att optimera en del precis som med alla modeller. Har drevat ner till 24/43, behövde du klicka ner primären nåt??

För magert på 22,5? Har du mätt i bänk eller baserar du det på tomgångsproblem med 22,5?
Konstaterar att RAve 800 -03/-04 har samma nål (9XDY01-59) och samma motor/förgasare i övrigt som Adv 800-05. 520 på main alla år men 17,5 2003, 20 2004 och 25 2005 indikerar att man gjort en del, med andra ord går inte Adv mer magert på 17,5 LF än en RAve 800 -03 orginal??
Inbillar mig att det är för att få stabil tomgång man gått upp i LF. Tänker gå ner till 20 (dvs samma bestyckning som RAve 800 -04 orginal) och prova, hellre svajande/hög tomgång än 2 dec extra per mil!

Ägare till RAve 800 -03/-04 var är ni? Hur har ni optimerat bestyckningen??
Det är identiska motorer vi pratar om, längre boggi/chassi samt andra ramper på Adv 800 pga den längre mattan i övrigt identisk maskin med RAve 800 -04!
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
det är olika luftburkar rangermountin och adventure det är den innformation jag fått av en lynx handlare om det är så finns det en förklaring till olika bestyckningar på lynxarna vad det gäller min adventure så suckade en vid gaspådrag och den motade vid långsam körning med 22,5 LF men det kan ju skilja från maskin till maskin för jag har inte några problem med hög bränsleförbrukning , det är inte samma nålar i mountin som i adventure lycka till med bestyckningen.
 

Vinternoll4

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
"Samma maskin som Rave 800 -04.." skriver jag i mitt inlägg. Ranger mountain är en helt annan sak, förutom annan luftburk även högkompstopp, annan DPM och helt annan bestyckning och nål. Den ska Adventuren INTE jämföras med. Däremot går det utmärkt att jämföra med Rave 800 -03/-04 som sagt. Kolla om du inte tror mig, (http://epc.brp.com/login.aspx?ReturnUrl=/default.aspx?brands=lynx&lang=E&brands=lynx&lang=E&AspxAutoDetectCookieSupport=1)

Intressant med dina erfarenheter av lågfart, låter dock otroligt att det ska bli så märkbara skillnader i gassvar mellan 22,5 och 25?? Särskilt då RAve 800-04 inte hade det problemet mig veterligen med 20 LF!? Var får du förövrigt tag i 22,5? Har jag aldrig sett någonstans?