Ev problem vid ombyggnad av kylsystem Pro RMK

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har rätt nyligen skaffat min en Pro RMK -13.
Då jag kör en del med pulka under vintrarna så behöver jag det större kylsystemet som sitter på Std RMK.

Sagt och gjort, rev maskin i förra veckan och monterade dit en beggad främre kylare från Std RMK, inga större problem med det.
Vattnet till främre kylaren tar man från toppen, precis nedanför termostaten. På Pro sitter där en plugg som man byter mot en slanganslutning för 5/8" (16mm) slang.
Slangen går ner till ena anslutningen på kylaren.
Den andra ansluts till expansionskärlet via det översta uttaget. På Pro används inte det uttaget, det finns på kärlet, men det är inte öppet in i kärlet.
Borrade med 10mm borr i anslutningen så att vattnet kan ta sig in i kärlet. (Blå ring på bilden där slang 16 ansluts)
Slang 16 och 17 finns ej på PRO RMK.
Har bytt termostat till den som sitter på Std RMK. Enda skillnaden verkar vara ett mindre skvaller/bypass-hål. Slangnippeln som monterats i toppen är också Poo OEM. Det enda som inte är Polaris original är slangarna.


Nu till det förmodade problemet...
När motorn startas så får man ett enormt flöde genom expasionskärlet.
Redan på tomgång ser man hur vattnet rusar igenom kärlet.
Är det verkligen så på en Std RMK?

Eftersom anslutningn ur topp sitter nedaför termostaten så är det fritt flöde genom främre kylaren hela tiden, även när motorn är kall.
Hade en teori att det på expansionskärlet som sitter på Std RMK är en strypning/litet hål där vattnet går in i kärlet, typ 3-5mm istället för de 10mm som jag borrat till.
Men hade kontakt med en Åf idag som tittade på ett Std RMK-kärl och menade att det var ett stort hål...

Så nu vet jag varken ut eller in.

Eftersom det flödar på rejält med vatten redan på tomgång så undrar jag hur det skulle se ut på +8000rpm.
Har inte varit ute och testat maskin, men detta känns fel.
Skulle kunna filma ikväll, om nån är intresserad.

Sprängskiss på hur det ser ut på STD RMK:
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Nu blev man ju lite intresserad tänkte montera en tunnelkylare längst fram i tunneln och koppla in mig som du skrivit,konstigt om det ska vara sånt flöde,skiljer det nått i kylmanteln till topparna då på PRO:n? som gör att flödet ökar
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Risken är att du aldrig får ett vettigt flöde över ordinarie kylare. Varmkör och se om det minskar när termostaten öppnar och att du får värme bak. Kan ju vara så att strypningen sitter i nån av slangarna även om expk vore naturligare.
 
Reactions: trixa

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har som sagt bytt de grejer jag sett skiljer mellan Pro och Std för att allt ska vara lika som på en Std. Det enda som inte är original är som sagt slangarna, men att det skulle vara en strypning i en av dem låter otroligt.

Det är bypass-hål på både pro och std termostat. Men mindre på std, ca 2mm mot kanske 5mm på Pro:ns termostat. Har som sagt köpt rätt termostat. De öppnar för övrigt vid samma temperatur, värmde dom i vatten för att kolla, märkt ingen skillnad på det, men det var ju inte så vetenskapligt.

Luskar lite om detta på FB också.
En kille där hade gjort tvärtom, tagit bort främre kylaren, dragit slang rakt från topp till exp.kärl. Det funkade tydligen.

Det kanske funkar det här men, har ju som sagt inte testat maskin, men det känns konstigt att det ska pumpa runt så mycket vatten.
Vore bra om nån med Std rmk, swb assault kunde kolla hur det verkar vara på deras maskiner.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
vore jag du skulle jag köra maskinen varm och sen se till att få vettiga flöden bägge kylvägarna. tunnelkylaren är ju given så det gäller att strypa nya kylaren tills du har en jämn returtemp från bägge. du kan ju nypa slangen och se hur det beter sig men flödet du har nu känns överdrivet. tror som du att hålet i kärlet skulle varit mindre.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Motorn är kall.
Nivån när motorn är avslagen är kanske 3cm under märket...
Tror inte det spelar så stor roll...

Men det vara så att detta inte är nåt problem, utan jag som tycker det verkar konstigt bara.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En kille på Ridresclub har kikat på sin Std-maskin, och det är fullt ös i burken även på den.

Så det är nog inget problem trots allt, utan mest jag som trott att det inte stått rätt till...
 
A

AssaultRMK

För att montera kylaren, var du då tvungen att lyfta motor och montera framifrån eller ska den monteras från tunneln? Beskriv gärna hur du gick tillväga.
Anledningen till att jag frågar är att jag också kommer att montera likadan kylare på min Assault men funderar på om jag ska göra installationen nu under någon kommande helg eller till sommaren.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Man måste ta det ovanifrån.
Motorfästen och även chassi/bulkhead är skruvat i kylaren framifrån och måste släppas innefrån motorrummet.
Så ur med allt, borra ur nitarna till kylaren. Skruva bort skruvarna som håller kylaren, 3 på varje sida. Värm limmet med varmluftpistol så det släpper.
Lirka ur täckplåten. Drivaxel och matta kan sitta kvar.
Sedan är det dit med nya kylaren, nita fast och skruva fast.
Montera ny termostat.
Skruva ur insexpluggen nedanför termostaten och skuva i en slangnippel istället.
Borra ur den övre anslutningen på expansionskärlet.
Skruva ihop allt igen.

Det som behövs:
1st 1240389 Kylare
1st 7052433 Termostat
1st 5413818 Slang
1st 5414215 Slang
1st 7052222 Slangnippel
4st 7081692 Slangklämma
Ett antal 4.8-5mm Popnit

Jobbet gick bra för mig. Tyckte det var lättskruvat.
Tog knapp 15 timmar allt som allt.

Bild när jag kommit halvvägs:
 
A

AssaultRMK

Fick nyss mail från Rinab om att utbytes isrivaren jag beställt är restad på obestämd tid så det avgjorde saken, får ta tag i installationen under nästa vecka.
Jag kommer dock köra på original slangar, mest bara för att få en original installations-look. Men Std RMK termostaten känns det som att jag skippar, tror nästan att det bara blir bättre med lite mer flöde genom stora kylarna också.

Men du skippade limmet vid återmontering?

Skickas från min iPad via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, skulle också kunnat skippa termostaten om jag vetat att det bara var bypass-hålet som skiljde.

Nej, limmade inte.
hade lim hemma, men river man inte maskin mer än jag gjorde så är det jäkligt svårt att komma åt och limma. Man får verkligen lirka ner kylaren på rätt plats.
Om du ser på bilden så är det limrester ovanpå bukplåten.
Kylaren ska stickas in mellan bukplåt och den gjutna bulkheaden.
Väldigt svårt att få med nåt lim som ska hamna på rätt ställe då...
Det är ju nitat så det håller ändå enligt min mening.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Det är jag som är killen från Facebook :) somsagt så har jag orkan i mitt expkärl också, temperaturerna är bra men det känns ju som att det inte ska vara så.. Men funkar det så funkar det. Assaultrmk köp kylarn av mig!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
A

AssaultRMK

Har redan kylare liggandes hemma sedan tidigare, väntar bara på lite slang och nippel från åf. :)


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
A

AssaultRMK

Köpte min från Lycksele skoterdemontering för 1090kr inkl frakt.
Original slangar + slangklämmor + nippel kostar strax över 800kr.

Så en totalkostnad på ca 1900kr, plus popnitar och lim om man inte redan har det hemma.

Med det utökade kylsystemet så kommer min Assault bli precis som den nya 800 RMK Scandinavian Beast (då jag redan sedan tidigare kör 38" framvagn, 5" styre och 5.1 matta) förutom att jag har längre slag i dämparna och att Assaulten har större förstärkningar i chassit än RMK.
Blev bra mycket billigare än att byta in maskinen ;)


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varit ute och kört idag.
Funkar fint nu.
Har strypning monterad men borrad till 9.5mm så det är nog i princip full flöde.
Jämförde mellan min och kompisarnas Pro:s idag.
Min går betydligt kallare när det är dåliga kylförhållanden.
Tex. snirkla sakta i skogen utan att blippa på gasen för att kyla. Min låg på ca 60c, kompisens Pro 800 låg på ca 80c.
Så det här tror jag på...
Nu ska jag bara få till en stänklapp som kan hängas dit och är värd namnet så att man får in snön som mattan bryter upp in i tunneln.