Ev problem vid ombyggnad av kylsystem Pro RMK

A

AssaultRMK

Gjorde klart själva kylar installationen idag, det gick smidigt att plocka lös den gamla täckplåten och det gick också bra att limma fast den nya kylaren. Pressade ner på bukplåten samtidigt som jag tryckte dit kylaren så limmet fick några mm spelrum innan kylaren var helt på plats och upptill gick det bra att vinkla kylaren en bit så man fick en fin springa att lägga lim i.



Nu återstår bara att vänta på att jag får hem slangarna och nippeln från ÅF.
 
A

AssaultRMK

Har gjort klart min installation nu och provkört idag. Och nog är det skillnad, lite för mycket också kanske!
Föret ute just nu är knallhårt på leder och sjöar (alltså så hårt att slidesen börjar skrika) och i skogen är det ett par cm packat med sockersnö under.

På leden ligger tempen på runt 60-70 grader i vanlig transporttakt. Utan kylare hade det varit stört omöjligt att köra på led/sjö när det är så här hårt, så det är ju bra.

Men svänger jag ut i skogen och burkar runt i lugn takt eller bara fiser omkring så sjunker tempen ner till 36 grader (!), vilket jag tycker känns väldigt lågt. Om jag ökar på takten till buskörning eller kör i lite brantare terräng så stiger den i snön till 40-44grader och sjunker igen ganska fort när tempot dras ner igen.

Utan kylare så har jag tidigare legat stadigt på 52 grader oavsett om jag kört lugnt i skog och myr eller kört hårt i branterna.

Så har beställt STD RMK termostat nu också, för att minska flödet till stora kylarna när termostaten är stängd. Den lilla jäkeln till kylare är alldeles för effektiv ;)



Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Reactions: trixa
A

AssaultRMK

A.Holm, hur ser termostatens bypass hål ut? Tänkte om det finns möjlighet att plugga det tills en ny termostat kommer?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Kanske vore bättre att T:a av nya kylaren efter termostaten.. Men det finns väl en tanke med lösningen från Poo.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Jag har en std och den brukar ligga på ca 50-55 grader när man kör i skogen, och 60-70 på hård led. Går även utmärkt att dra familjepulkan ,det är endast på puckelpistled när man får ligga i 20km/h och det är sparkföre. Som man behöver fälla ner rivarna och då är man nere på 60 grader igen.
 
A

AssaultRMK

Jo precis så som det ska vara, men pga att jag har kvar termostaten från Assaulten med stort bypasshål så cirkulerar kylarvätskan igenom både stora och lilla kylaren vilket gör att kylarvätskan blir för kall.

Tanken med systemet är egentligen att kylarvätskan alltid ska cirkulera genom lilla kylaren och endast cirkulera genom stora när tempen blivit högre än 120F (49*C) för att hålla tempen i shack vid högre belastning eller hårdare före.

Trodde dock inte att det skulle flöda så mycket igenom Assault termostaten att det skulle göra en sån stor skillnad, men ack så fel man kan ha ibland, men med en termostat från std RMK så blir det nog bra. :)


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har också testat min nu i helgen. Verkar funka bra, ligger strax över 50 grader normalt.
Låter konstigt att din går så kall, och att endast det större hålet i termostaten ska göra skillnaden. Men det blir kul att höra om det är som är felet.

Har också haft riktigt hårt före tidvis idag, skulle nog haft stora problem utan främre kylaren.
Var tom ut med ledsladden en sväng med, det gick bra det med!
 
A

AssaultRMK

Ja det kan inte vara så mycket annat som felar då det är enda skillnaden mot en std RMK. Mätte bypass hålet på termostaten och det är 3,5mm (vilket det också står att det ska vara i prislistan).
Det är ju rena rama orkanen i behållaren så det flödar nog en hel del igenom det lilla hålet trotts allt.
Har nu kopplat bort kylaren tills dess att nya termostaten kommer och istället bara dragit en slang från topp till behållare och temperaturen är nu som vanligt igen.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, det lär väl gå en del genom tunnelkylaren även när termostaten är stängd då. Kan ju inte vara så mycket annat.

Är nästan lite konstigt att den inte vill gå varm när du har slang direkt från topp till expkärl. Vattnet kan ju då cirkulera runt utan att passera nån kylare alls, men det går väl en del genom tunnelkylaren ändå när termostaten öppnar.

Få se om allt löser sig med en annan termostat.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Hängde dit min luft/vattenkylare i veckan och testat idag. Funkar klockrent, går inte varm trots krypkörning på isiga spår, i slutet av turen var den upp på 78 i nån backe men sjönk till 70 igen. Borrade 8,5mm i kärlet och har original termostat, upplever ingen våldsam orkan i kärlet..
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
vad kör du med för luftvattenkylare JOK? vore nice med bilder på montage oxå
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag kör med en "kylare" som egentligen är ett värmepaket till rallybilar komplett med fläkt och allt.. Bild kan jag lägga upp när jag snyggat till installationen lite... Ville se att det funkade först. :)
 
A

AssaultRMK



Här har ni skillnaden mellan RMK och Assault termostaten, bypass hålet är betydligt mindre på RMKn.
Provkörde idag i riktigt blöt och mjuk snö och resultatet blev betydligt bättre nu.
Vid smyg i skogen samt lek så ligger tempen på mellan 49-51grader, dvs ca 2 grader kallare än Assault original.
På mjuk led och is var jag som mest uppe i 55 grader. (Ha i åtanke att det är moddig snö som kyler bra)
Och om jag verkligen försöker provocera ner temperaturen i skogen genom snabba och korta gaspådrag som sprättar upp massor av snö på kylarna samtidigt som motorn belastas lite så kom jag ner i 46-47grader under korta stunder som fort steg till 49grader.

Så fortfarande är tempen litelite låg som allra lägst om man provocerar ner tempen, men det funkar bra att köra såhär iallafall.
Tror nästan att jag borrade lite för stort hål i behållarens slanganslutning. (Borrade så stort det gick.)

Men det får bli nästa vinters bekymmer att montera i en liten strypning ner till runt 8-9mm ID.
Nu ska jag bara njuta av vårens sista två månaders körning! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Jag kör med en "kylare" som egentligen är ett värmepaket till rallybilar komplett med fläkt och allt.. Bild kan jag lägga upp när jag snyggat till installationen lite... Ville se att det funkade först. :)
Har du kvar skotern skulle det vara intressant med en bild. Jag antar att du var smart och T-ade efter termostaten. Var tog du 12V ifrån?