Enduro med startproblems

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Tjenare, köpte mig en Lynx Enduro 600 H.O -03 igår. Efter att ha stått sedan förra vintern gick den igång på andra draget.

Ja, då kördes den hem och skulle därefter provstartas hemma på gården också! (Man kan ju inte låta bli, eller hur?)
Så då gick den igång på direkten, dock med dålig tomgång! Fick hoppa upp och ner med choken stup i kvarten för att behålla tomgången.

Den startade även senare samma dag, klockan 23.30, i kylan och mörkret! Samma sak då, dålig tomgång!

Nu idag skulle jag flytta skotern från grusgången för att få ut bilarna, då blåvägrar den att gå igång! Inte ett tecken på liv kom från den, inte en tendens till att starta!

Surt, tänkte jag och åkte iväg över dagen. Senare då jag kom hem gjorde jag ännu ett tappert försök att få igång min slagne hjälte, nix pix. Inte ett ljud då heller!

Så nu har jag tagit lös tändstiften säkert 5 gånger och rengjort, tomdragit motorn tills jag storknat...

Gnista får den!
Bensin får den!
Kompen är bra!
Bestyckningen är bra!

Dock kanske jag ska tillägga att tändstift inte är bytta på 600 mil. Skall bytas imorgon! Men tändstiftsproblem uteslöt jag idag då jag tog lös och kollade gnistan, som var fullt normal!

Så, är det någon som vågar sig på en gissning eller rent av kanske har ett svar till mig?
Tycker att det var väldigt märkligt att den bara bestämde sig för att somna in efter en natt!

Tack på förhand!
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
har haft likadant problem med min enduro tidigare. men det är ba och härda och dra som en jävel. tillslut startar den!
har för mig att rotax motorerna bara kan tvärdö även fastän den har gnista & soppa. ba och stå och dra ihjjäl dig tillslut så startar den :p
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
har haft likadant problem med min enduro tidigare. men det är ba och härda och dra som en jävel. tillslut startar den!
har för mig att rotax motorerna bara kan tvärdö även fastän den har gnista & soppa. ba och stå och dra ihjjäl dig tillslut så startar den :p
Jag har stått och dragit mig blåsor och blåmärken i både händer och rygg!
Inga resultat än så länge!
Ska droppa någon droppe sås i cylinderloppet så får vi se om det händer något mera!

Riktigt konstigt att de bara dör, någon speciell konstruktion på just dessa modeller som är källan till detta problemet? Isåfall vilken?

Det blir ju inte roligt alls om man tagit en paus på fjället och ska iväg igen, då vägrar den starta!?

Angående tomgången, har du haft, eller känner till, liknande problem?
Jag ska låta den stå tills den når sin arbetstemperatur om jag får igång den och sedan kolla hur det står till med våra kära luftskruvar. :)
Det finns ingen tomgångsskruv, eller?
Tack för svaret!
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
det har hänt mig nångång när jag varit ute och kört med polarna, sen har man stannat av och sen när man ska iväg och alla kompisar skotrar startar på första men själv får man stå och dra sig förbannat less innan den startar.
ärligt talat har jag ingen aning varför dom gör så. men har iaf hört att rotax motorerna kan ha en tendens till det ibland.
tomgången ställer du ju på vajern längst upp på gasarna hur mkt trottlarna ska va uppe lr nere.
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
det har hänt mig nångång när jag varit ute och kört med polarna, sen har man stannat av och sen när man ska iväg och alla kompisar skotrar startar på första men själv får man stå och dra sig förbannat less innan den startar.
ärligt talat har jag ingen aning varför dom gör så. men har iaf hört att rotax motorerna kan ha en tendens till det ibland.
tomgången ställer du ju på vajern längst upp på gasarna hur mkt trottlarna ska va uppe lr nere.
Jasså, ja det lät ju väldigt surt!
Själv har jag bara hört positiva saker om Lynx motorer.
Däribland t.ex. kallstarter!
Hade varit -20°C ute en natt och av 8 skotrar (Ski-Doo, Polaris, Arctic-Cat, Yamaha....) var Lynxen den enda som startade - på tredje draget! Och det var en Enduro 600!

Nåväl, så det finns inte någon tomgånsskruv, utan det är wiren?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dålig soppa brukar ju vara en vanlig orsak till att skotrar som stått hela sommaren går mugg... starta den med en sup och försök hålla den igång till den gått varm.

Om man lämnar förgasarna och tanken full med bensin så brukar det bli en vit klegga som sätter sig i munstyckena.

Går den bara igång med en sup och stannar direkt så måste du isär med gasarna och sen tömma tanken och i med ny soppa.

har du ny soppa i tanken så kan du glömma vad jag sagt :)
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Okej, Vidgren! Tack!

Men då den stått hela sommaren och GÅTT IGÅNG på andra draget första starten, så borde det väl inte förändras någonting över en natt?

Jag ska gå ut och se efter om jag har någon liten droppe bensin till övers och ge den en sup!

Angående gammal bensin så har jag själv aldrig erfarat detta. Min cross har stått över hela vintrar och startat på andra kicken varje gång!
Jag har aldrig behövt tömma tanken eller dylikt.

Men det kanske är olika från maskin till maskin, hur kräsna de är med vad de får att jobba med!

Återkommer med svar då jag kommer in igen. Så läs tråden fler gånger idag! - Jag redigerar detta inlägg om inget nytt kommit, för att undvika dubbelpost. Så läs noggrant! :)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det är inte så att du har fullt med soppa i pipan efter att ha stått och duttat på choken alldeles för mycket och ingen varmkörning då?
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Nej, Lars.

Konstaterat att min nya tjej inte får tillräckligt med sås!
Ska se efter så att sugslangen till tanken sitter fast som den ska, så att den inte sippar in luft där.
Hade tydligen varit ett problem för förra ägaren, den hade vibrerat loss då den stått på släpen.

Ska även fara och inhandla nya tändstift imorgon, trots att detta redan är konstaterat oproblematiskt.

Du ska nog se över din bestyckning iaf, dom brukar vara överbestyckade. Hur ser stiften ut när den inte går igång, blöta?

Annars kolla att du har rätt stift BR9ECS!
Jo, det ska vara 380's munstycke (strl 380) enligt sprängskisserna! Detta skall ses över snarast möjligt. Men den borde ju inte gå dåligt nu, då den gått bra innan utan att någonting bytts!

Jag har BR9EYA, är tydligen ett vassare stift med någon fler elektrod eller hur det nu var. Enligt förra ägaren, pratade med honom idag.

Sprängskissen säger att det ska vara BR9ECS, precis som du säger. Blev själv lite konfunderad över det tills jag pratade med förra ägaren!

Tack! Fortsätt svara om ni har någonting att tillägga!
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
På min vare packboxen som va sprucken så den drog luft där. Hade dock inga problem att få igång den utan den gick bara dåligt på mellanregistret. Insugsgummina är annars en svag punkt på dessa motorer.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Testat blåsa i tanken? Min blev sådär efter den stått ett tag nu i sommras. Men så tankade jag lite och tog lös bensinslangen från bränslefiltret och blåste så att det kom soppa. Sen så satt jag tillbaka slangen blåste tills den fylldes och testade dra. Då hoppade han igång hur lätt som helst. Min har också varit jävligt lättstartad i vintras, max 3drag har det behövts =)
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Kanske bör tillägga att den gick igång då jag söp ner den! Sedan körde jag den varm, men den dör direkt utan choke. Även med choke efter ett tag.

(Både med och utan choke måste man hålla varv på den med gasen!)

På min vare packboxen som va sprucken så den drog luft där. Hade dock inga problem att få igång den utan den gick bara dåligt på mellanregistret. Insugsgummina är annars en svag punkt på dessa motorer.
Vilken packbox? :)

Jo, insugsgummina, som kostar 1.500:- (?) nya! :(

Max_K: Tackar! Ska ut och testa detta medsamma. Återkommer med resultat - editering av detta inlägg då!

Uppdatering! Tyvärr hjälpte det inte ett skvatt att blåsa i tanken. :(
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den kan oxå gå ner i varv av startgas. Kunde döda min Zr 900 -03 när insugsgummina sprack om ja spreya nog länge.

Den ändrar iaf varvtal, antingen upp eller ner.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Det blir ju inte roligt alls om man tagit en paus på fjället och ska iväg igen, då vägrar den starta!?
Just det har hänt mej. Det var stiften som som var dålig. Gnistan såg perfekt ut men jag chansade att byta stift och då startade den direkt. Prova byta stift ändå. Det kan ju inte bli sämre.
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Hej igen!

SKOTERN GÅR!

- Det var sugslangen inne i tanken som hade spruckit och silade in luftbubblor hela tiden! Redigt uppfransad var den!
Jag kan inte förstå att förra ägaren säger att den "gått bra innan"... För det kan den sannerligen inte ha gjort!

Vi tog lös sugslangen före den som går ner i tanken och stoppade ner den i en liten glasslåda fylld med bensin, då gick den som en nyköpt klocka! Så sedan tog vi upp sugslangen i tanken och konstaterade att det var den som var boven i dramat!

Så jag ska blåsa ner till Laitis imorgon och införskaffa mig en ny slang (hade i garaget, men ytterdiametern var lite för tjock, så den gick inte igenom hålet in till tanken utan övervåld, vilket inte är nödvändigt alls.)
Köpte nya tändstift idag, skulle lix bytas!

LÄS HÄR: http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20389