Elvisir-uttag 800 E-Tec

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Funderar på att installera ett sånt och driva GPSen med, någon som vet om det funkar? Och finns det nån kabel som har RCA / mini USB?

Har bara hittat Stereo RCA / mini USB

Andra förslag på att driva GPSen? Det finns ju en ledig "hona" på stammen bakom instrumentpanelen.. Finns det "hane" att köpa till denna?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Koppla på sig på batteriet...
Ja det kan man tycka. Men måste då säkra av, samt komma ihåg att stänga av GPS när man stänger av skotern, annars så står man där en morgon utan kräm i batteriet... Saknar ju snöre på Freeriden dessutom. Och så måste man säkra. Man kan ju även sätta en brytare på styret..

Ett " vanligt " 12 voltsuttag måste ju ändå vara det enklaste?
Finns inget bra ställe att sätta den på tycker jag. Och vet inte om laddaren klarar snö/kyla/vatten. Och sitta och åka med den som sticker upp nånstans känns inget vidare.

Kopplar jag på det lilla RCA uttaget som finns att köpa som tillbehör så blir det både avsäkrat plus att strömmen till GPSen bryts när man stänger av motorn.

Ingen som vet vart jag kan köpa denna kabel? RCA till mini USB, det är ju bara strömen jag vill åt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det uttaget som man kopplar in sig på när man sätter dit ett 12v uttag sitter längre ner, ovanför spjällhusen...
Förra året drev jag GPS:en via den, köpte 12v uttaget och en laddkabel till GPS:en. Men jag lät uttaget och laddaren ligga kvar där nere och drog bara upp den lilla kabeln som man kopplar till GPS:en...

Dock så finns det inte spänning i uttaget på tomgången på 800E-tec. OBS, detta var på min maskin, utan batteri, på maskiner med batteri kan det vara så att det finns spänning hela tiden... Vet inte...

Vad ska du med en RCA-kabel till? Koppla till GPS:en? Vad är det för GPS?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det uttaget som man kopplar in sig på när man sätter dit ett 12v uttag sitter längre ner, ovanför spjällhusen...
Förra året drev jag GPS:en via den, köpte 12v uttaget och en laddkabel till GPS:en. Men jag lät uttaget och laddaren ligga kvar där nere och drog bara upp den lilla kabeln som man kopplar till GPS:en...

Dock så finns det inte spänning i uttaget på tomgången på 800E-tec. OBS, detta var på min maskin, utan batteri, på maskiner med batteri kan det vara så att det finns spänning hela tiden... Vet inte...

Vad ska du med en RCA-kabel till? Koppla till GPS:en? Vad är det för GPS?
Jo så sa polaren också, att jag skulle koppla in den laddarn som följer med i ett löst uttag och lägga den under huven nånstans. Kanske är bästa lösningen ändå..

Det är ju så att Elvisir-uttaget är RCA-modell. Därför som jag vill hitta en kabel som är RCA i ena änden, och mini USB i den andra. Så att jag kan ladda GPS så. Med en kort enkel kabel.

Det är en Garmin nuvi 500
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej. Tänkte eftersom du ville ladda batterierna när du kör. Det borde den göra tycker jag...

Du ska då absolut köra med strömförsörjning, håller inte länge på batteri i kylan...
Vet inte hur det är på Nüvin, men på de två garmin jag haft så när man kör med strömförsörjning så lyser displayen hela tiden istället för att slockna efter en liten stund. Ett stort plus tycker jag...
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jo men precis så tänker jag också.
Lutar åt att det får bli hemmabygge under huven nånstans, är ju rätt mycket plats bakom instrumentpanelen ändå. Drar upp plus och minus dit till ett vanligt 12V uttag, säkrar av och sätter i den medföljande strömförsörjningen i den och lägger där bakom. Tar upp ett litet hål bredvid fästet och in i GPSen.

Har monterat fästet bakom rutan, på intrumentbrädan kan man säga.. haha!!