Elstart? Orkar inte dra igång yamaha

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Idag är jag glad 😃😃😄 lyckades starta den flera gånger själv. Motorn var varm då. Men blev så glad. Oljelampan lyser ibland. Speciellt när skotern är kall eller när man kör sakta. Men verkar vara nåt glappt någonstans. För den får då olja. Och den går på tomgång nu. Men drar himla mycket bensin. Men blir kanske så när man gasar på en del 😁
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Idag är jag glad lyckades starta den flera gånger själv. Motorn var varm då. Men blev så glad. Oljelampan lyser ibland. Speciellt när skotern är kall eller när man kör sakta. Men verkar vara nåt glappt någonstans. För den får då olja. Och den går på tomgång nu. Men drar himla mycket bensin. Men blir kanske så när man gasar på en del
Hej!

Jag tror att du skall låta någon kunnig kika på skotern och justera den. Den skall inte ta särskilt mycket bränsle, om med ”mycket” menas mer än dryga 3 liter/mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Hej!

Jag tror att du skall låta någon kunnig kika på skotern och justera den. Den skall inte ta särskilt mycket bränsle, om med ”mycket” menas mer än dryga 3 liter/mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Ok. Åkte ca 2,5 mil igår och den drog ca 20 liter bränsle. Ryker lite. Men buskörde en del runt 80 km/h
 
Reactions: trixa

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Hej!

Jag tror att du skall låta någon kunnig kika på skotern och justera den. Den skall inte ta särskilt mycket bränsle, om med ”mycket” menas mer än dryga 3 liter/mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Är det en bränsleskruv på yamaha sxr 700? Eller en till varje förgasare? Måste googla på var de sitter 😄
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Skotern borde ju ha gått och rykt fruktansvärt illa. Reagerade ingen i ditt sällskap eller åkte du själv?
Åkte på den själv. Sällskapet åkte egna. Svart i snön när den står ett tag. Vad rekommenderar ni för munstycken till bränslet om man ska byta?
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
En fråga till. Är det en hel helgs jobb att skruva dit de nya munstyckena så bränslet ska dras normalt?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men vad får dig att tro att byte av munstycken är rätt åtgärd?
Det är väl snarare det sista man gör när man uteslutit allt annat.

Om skotern drar 8 liter per mil har du generalfel, inte en justering.

Lämna den på verkstad och få den fixad rätt från början innan du börjar bonnmeka med hjälp av internet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Reactions: Karlstad

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Tyvärr så är verkstad inget alternativ. Har varken råd eller möjlighet att köra en skoter till verkstad. Står långt ut i ingenstans utan släpvagn 😅
 

allimac32

Medlem
20 jan 2019
28
8
3
124
Avesta
Och jag gillar att klura själv och bolla frågor med andra. Aldrig haft någon möjlighet att lämna till verkstad och så. Bil någon enstaka gång bara när det är absolut nödvändigt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
8l milen kan va möjligt om du enbart körde busade i snö ingen led eller hårt skoter spår körande. Beskriv exakt snödjup och hur du körde upp dessa 20l
Normal förbrukning
för den maskinen är 1.7 -2lm vid enbart fin ledåka och ca 3,5l vid 70% led 30% utanför led. 4-8lm helt utanför led.
Om du körde blandat med snö led så misstänker jag hängd choke. De skulle stämma med att du fått ställa upp tomgången.