Elproblem 5900 -87 den svarta modellen

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Tjena jag har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Min voltregulator gick sönder med följd att den grillade lampor så jag kopplade ur den och har kört utan belysning i 2-3år och nu fick ja en ide om att jag skulle göra i ordning den. så jag köpte en ny snopro regulator med kabelfärgerna gul, grön, röd, svart och koppla in den enligt föjlande gul-gul grön-gul svart till jord och röd till tändningslåset men den funkade inte fick ur ca 4 volt ur den så jag for in till min handlare och fick en ny som var en 230w regulator med enda skillnaden att det var en gul istället för en grön kabel på så jag kopplade in den lika dant men ingen skillnad när jag mäter dc på röd från regulatorn så får jag ut ca 4 volt. Före regulatorn med ac får jag med inkopplad regulator 13~v på tomgång och ökande till ca 20~v. utan regulatorn inkopplad så får jag ut upp emot 40~v efter regulatorn så får jag inte ut mer än 4vdc med förbrukare urkopplad men inkopplade förbrukare så kanske runt 1vdc koppade bort tändningslåset så att lamporna skulle lysna konstant men ingen skillnad. provade att koppla in ett batteri ist för den egna matningen med samma inkoppling dvs pluss på kabeln som man kopplar in röd ifrån regulatorn på och jord på samma ställe som jag har jordat regulatorn på och alla lampor lyser så fint så det är inte någon kortis eller kabelbrott. Jag blir galen snart!! kan det var så att spolen laddar för mycket så att den bränner regulatorn eller är det något annat fel ...
///A
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Hej!
Spolen kan aldrig ladda för mycket. Då måste du linda om den med flera varv.
Min fundering är om du skall ha batteriet och el-starten kvar så att du behöver DC?
Om du inte skall det, så kan du jorda den ena av de två kablarna som kommer från ljusspolen, men då får du ut AC.
I ditt fall så försöker du få ut DC och då är jag säker på att du har en jordning någonstans på någon av kablarna som kommer ur ljusspolen. Då blir resultatet det du beskriver.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
tack så mycket för svar . jag har inte någon elstar eller bateri moterat på den .. har inte funnits något så länge som jag har ägt den . men jag ska ta och riva lös start apparaten och ta bort svänghjulet och titta så att det inte är skavt någon kabel där. Eller kan man ta å resistans mäta på dom gula kablana mot jord och seom man har någon kontakt som det inte kan ska vara?? är så otroligt tacksam att man får fler ideer då jag snart har rivit av allt mitt hår :argh: vist borde jag kunna mäta på den röda kabeln utan att ha någon förbrukare inkopplad utan att skada reulatorn ? .
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Om du skall mäta ljusspolen så mäter du motståndet i rumstemperatur mellan de gula kablarna och skall då få ett Ohm-värde på 0,21-0,31 Ohm.
Kom dock ihåg en sak och det är att du måste skilja på om du skall eller inte ha batteri. Om du inte tänker ha batteri så skall du ha en voltregulator och inte en likriktare. Du kan inte köra systemet på DC utan batteri. Det funkar inte.
Om du monterar en voltregulator så får du fram AC om du "jordar" någon av de gula kablarna. Det spelar ingen roll vilken av dessa du jordar.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
men jag har ju en voltregulator som jag tidigare skrev... samt så kan jag ju inte behöva jorda någon av dom gula kablarna när det finns 2st gula anslutningar på regulatorn och en jord därifrån. det måste ju isf vara fixat i regulatorn. för på den gammla som satt där så var ingen av dom gula ansluten till jord.. vill inte vara trevlig men ta och läs igenom mitt första inlägg igen och hjälp mig fundera
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Självklart eftersom den hade el-start tidigare och då ett batteri. Du måste skilja på likriktare och voltregulator. Det du har beskrivit är en likriktare vilket är korrekt om du har el-start och batteri.
Skall du vara utan batteriet måste du göra om systemet till AC och då kopplar man istället för likriktaren in en voltregulator som håller koll på att volten inte blir för hög .
Problemet är inte svårt alls, men man måste bestämma sig för vilket system man skall använda sig av.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Som du ser av beskrivningen så är detta en likriktare för användning tillsammans med batteri. Den har en inbyggd reglering som ser till att den inte behöver ladda mer än vad som krävs (för att batteriet inte skall koka).
Eftersom den omvandlar de ingående AC signalerna till DC så måste du ha ett batteri inkopplat med denna modell annars fungerar den inte.
Skall du även fortsättningsvis vara utan batteri måste du köra systemet på AC och då behöver du en voltregulator och inte en likriktare som detta är.
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Kan du ge mig ett art nr på en sådan då ....Förstår inte varför det inte skall fungera med dc och utan batteri .. satt ju för tusan en sådan på platts innan .. om det utan diodbrygga är exakt likadan ...
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Nu gör jag ett sista försök. Jag tror inte du kommer att lyckas att få ut DC i systemet utan batteri, men det kanske finns något knep som jag inte känner till.
Det är ju helt upp till dig att följa rådet, men för din info så har jag jobbat på heltid med skoter i 40 år så jag har en viss erfarenhet.
Som du ser (hos Duells) finns det två olika voltregulatorer som går att använda i ditt fall.
Den enklare Minks LR9 voltregulatorn som funkar helt OK har suttit std. på Lynx under många år. Se till att den monteras mot en plåt som kyler fästplattan eftersom voltregulatorm blir varm och behöver kylning.
Den andra är en universial voltregulator och går lika bra. Den har två kablar. Den gula som du kopplar på samma sätt som för Minks regulatorn och den svarta sätter du fast i fästskruven i hålet som sitter mitten och till god jord. Denna regulator har inte jordning i "huset" och har därför en separat jordkabel.
Kom ihåg att jordpunkten även måste ha god kontakt (jordning) med motorn. Det kan ibland vara si och så med det eftersom motorn är gummiupphängd.
Lycka till.
 

Attachments

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Tackar så mycket det är inte så att jag betvivlar din kompetens utan jag tyckte bara att det var knepigt att det har funkat tidigare och att jag har en till skoter som ser exakt likadan ut med samma regulator/likriktare som funkar . men skit samma är det så så är det .. funkar det sättet som du nu har beskrivit så får jag väl prova det då ..

Mvh Alexander
 

olle9

Medlem
22 mar 2010
22
0
1
Stockholm
Jag har ett liknande problem med en aktiv teddy -82. Den brände alla lampor. Jag tittade i reservdelsboken där står det voltregulator/likriktare och enligt boken är det samma oavsett om det är elstart eller ej (ingen elstart inget batteri). Så jag beställde följande från rinab 220077 (snopro 01-154-16) och kopplade in den och till min stora besvikelse funkade det inte. Har inte lyckats mäta va den ger för min multimeter flippar ur när motorn går det räcker me och komma nära så hoppar den. Ska leta fram en analog och se om jag lyckas mäta. Om man ska prova med en Lr9 hur ska man koppla den då? från motorn kommer det 2 gula en brun och en svart? Är det bara att jorda den ena gula och koppla den andra till matningen och paralell koppla Lr9? Den bruna är väl jord? och den svarta till säkerhetskontakten?

Mvh Anders