el till GPS

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
711
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Hej är det någon som vet om det finns något ställe att ansluta Gps till i motorutrymmet på en xf8000 hc. tänkde slippa dra från batteriet. å start reläet stitter bak vid dynan.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Har inte din skoter ett 12 volts uttag bredvid mätaren? Om den har det är det bara ta ström från uttagets kablar på baksidan av kåpan.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Kan du mest troligt ställa i gpsen, iallafall garmin... "alltid på" och bakgrundsbel går också ställa "alltid på"... bättre med slut ström i gps ist för skotern.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har inte hittat den funktionen varken på min gamla oregon eller montanan jag har nu. Den stänger alltid av sig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har inte heller hittat nåt som gör att GPS:en slår över automatiskt till batteridrift.
Man får frågan om den ska stänga av eller om den ska vara på.

Tycker iof inte det är nåt stort problem om det bara sker när man stänger av skotern.
Då är det mer enerverande när spänningen försvinner i 12V-uttaget på tomgång på vissa skotermodeller.
Då är det ett jäkla knappande...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Vid tändningslåset bör det väl finnas konstant spänning på en av stiften om det är elstart på den. Minus går väl ta från 12v uttaget.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag har kopplat in mig bakpå 12v utaget med där försvinner ju strömmen, Dock följer allt med när man plockar av huven. Annars tror ja det finns ett uttag vid kedjehuset typ där verktygen ska ligga.
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
711
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Tack Thullen. hittade den å mycke nytigt fanns det
men tyvär intenågot el schema till 18 modeller. Hittade 17 så får leta i morgon om det samma fägr sättning på kablarna.
 
Last edited: