El problem polaris rmk assault 800

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Hej,
Ny här på forumet, vill nu ha hjälp med att lösa problemet på min polaris rmk assault 800 årsmodell 2009, problemet är att vissa gånger då jag startar skotern så är den helt strömlös och motorn lägger av efter 5 sekunder drar i snöret igen och all ström finns och motorn går, lägger jag i backen och sedan fram så funkar det typ 3 gånger och sedan är den strömlös helt plötsligt igen och motorn stannar, rycker igång den igen och strömen är där och motorn går, det jag har gjort är bytt voltregulator, capasitator kollat kablar dragit ur tändningslås, dödare, handtagsvärmare vad kan det vara för fel, stator, svänghjulsgivare???????? Blir snart hjärndöd på detta problem, tacksam för hjälp och tips
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan va så enkelt som ärga på de små stiften i någon av kontakterna. Ex de är väldigt vanligt med ärga på stiften i kontakterna till ecu. Ryck lös den först och kolla väldigt noga. Jag hade ärga i flera kontakter på både pro rmk år 13 och 15 maskinen. Kör man skotern på släpkärra utan skydd så är de garanterat ärga överallt. Slipa stiften med fint sandpapper eller finkornig diamantfil eller liknade.
Annars låter de även som statorfel. Du kan ju prova ohmmäta den just när den lägger av och har du tur hinner du se felvärde. De är enklare felsökning då de lägger av helt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
ok lysande då provar jag det (kolla kontaken ecu ), återkommer hur det går ,
Obs även motsvarande honkontakt måste såklart krafsas igenom med ex migsvetstråd, knipsa gärna några hack i tråden så de river lite eller än bättre om du har svetsmunstyckesfilar. Om du har någon typ av elektronikrengöring så vore de bra också. Jag penslade på tunt lager lithiumfett på kontaktstiften men de duger med vilken olja som helst.
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Nu har jag provat smörjt kontakterna och kollat dom, ingen ärga eller konstigheter alls, skotern är fortfarande lika, går igång som vanligt typ var tredje gång för att sedan vara helt strömlös och motorn stannar efter 5 sekunder, lika så när man lägger i backen, kan fungera 3, 4 gånger för att sedan vara helt strömlös och stanna igen när motorn har bytt rotation, tacksam för hjälp och tips
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
vill minnas att det brukar nötas nån kabel under motorn på dessa maskiner alt jordfel
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Hej igen, blir inte klok på detta bekymmer skruva ihop allting nu och starta upp och körde skotern hårt på täckten i 20 minuter, inga som helst problem, provar lägga i backen och det funkar lägger i fram och den är strömlös och dör sedan, rycker i gång igen och den är strömlös och dör rycker igång och strömmen är där och skotern går som vanligt igen, kör blandat igen på täckten, skidlyft, inbromsningar mm för att försäkra mig om att det inte är glapp kabel etc etc, fungerar hur bra som helst, stänger av skoter, och strömlös, provar igen strömlös provar igen funkar hur bra som helst, så till frågan är det någon form av givare som är trasig, typ varvtals givare etc etc
Suuuuuuuuuck
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag funderar om bränslepumpen lägger av för då stannar den såklart. Exakt hur beter den sig, tappar du först lyset och sedan stannar eller tvärdör den bara? Om den bara tvärdör kan de va pumpen men även statorn picuppspole ja lurigt värre. Du lär inte hinna mäta ohmvärdet på stator heller, mäter du lär de visa rätt värde. Statorn är ingen svaghet på dem vad jag vet men de bör Asker eller någ annan ha koll på.
De kan va så många fel .
Bränslepump
stator
kabelbrott (delvist)
Jordfel.
Picuppspole den som läser av bölderna på svänghjulet.

Jag tror inte någ givare felar för de skulle bara ge felkod och den skulle bara gå sämre .
När den lägger av nästa gång och vägrar starta igen prova slå på tanken eller knacka med någon pinne på pumpen.
Ang att den dummar sig på backen brukar i normala fall va felställd tps givare de är skitkänsliga på att den är exakt nollad. MEN i detta fall stannar den ju även då du inte rör backen så de är inte tps fel.
Slutplädering.......om den lägger av i stort sett samtidigt som displayen och lyset lägger av tror jag mest på bränslepumpen. Kolla kablar och kontakter till pumpen i första hand . Du skulle kunna tjuvkoppla in pumpen från externt batteri och låta den gå samtidigt som då knackar på den med helst stålpinne ner i tanken. Om du kan framkalla att den stannar har du felet där. Motorn behöver inte va igång och den kommer inte sura ner sig, soppan går bara runt tillbaka i tanken via returen du kan ha pumpen igång i flera timmar om du vill.
Jo just om pumpens sugsilar inte ligger rätt i tanken kan den tappa soppa och stanna. De brukar visa sig då man har under halv tank och kör i olika lutande terärng. En kompisare har de felet på sin pro rmk den stannar i utförsbackar med lite soppa i tanken.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag gissar på nåt slags jordfel antingen i nån av apparaterna eller kablaget. Synat allt till baklyset, runt styrstången och motorn?
En del nyare vet jag haft bekymmer att det bränner sönder kablarna från statorn inne i kontaktstycket, säkerligen kan äldre också vara drabbad
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Hej,den blir inte strömlös och stannar då den har startat, utan det är dom gånger jag rycker igång skotern den är helt strömlös och motorn går i 5 sekunder, för att sedan i nästa start försök ha ström och motorn går som vanligt, lika så när jag lägger i backen, jag trycker på knappen och motorn varvar ner och byter håll, det är då det också händer, precis när den startar upp igen, helt strömlös och motorn lägger av, samma sak vissa gånger då man ska lägga i fram, precis när motorn vänder och startar upp igen, strömlös och motorn lägger av, då rycker jag igång den och vissa gånger är den helt strömlös och lägger av, gör ett nytt start försök och den har ström och motorn går, när den väl går så går den hur bra som helst, men om jag vrider av motorn och provar rycker igång den så kan den vara strömlös igen, gör ett nytt start försök och strömmen finns där och allt fungerar som det ska
 

Danne65

Prospect sledder
11 jan 2018
14
1
3
Sundsvall
Hmm jag har lite svårt att förstå hur den beter sig, har skotern bra tomgång?
Tänkte om de kan va tps en, att den tappar tomgången och dör.
Hur menar du med strömlös? Har du ingen spänning till lysen osv?
Skotern går i 5 sekunder utan någon synlig spänning, lysen, mätare osv?
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Den är helt strömlös, det vill säga motorn hoppar igång men inga lysen lyser, ej bak eller fram samt släckt instrument panel motorn går ca 5 sekunder och lägger av förmodligen pga inge ström till bränslepumpen, rycker i startsnöre igen och helt plötsligt all ström tillbaka, lysen fungerar instrument lyser och motorn går med bra tomgång, aldrig varit problem med den. Upplever som att skotern tror att jag har antingen tryckt i dödarn eller vridit av nyckeln
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Under dessa 5 sekunder den går och du har inge ström så att säga, vad händer om du trycker på gasen?
Kan du varva upp den lite eller går den bara på tomgång?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Askers fråga är relevant har du eller någon dragit av startsnöret? Jag tror han frågar det för de kan åka in snörrester in i svänghjulet som i sin tur nöter sönder lindningar/kablar i stator. De kan hända andra modeller också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Askers fråga är relevant har du eller någon dragit av startsnöret? Jag tror han frågar det för de kan åka in snörrester in i svänghjulet som i sin tur nöter sönder lindningar/kablar i stator. De kan hända andra modeller också.
Även triggern kan få sig en smäll av snöret. Hänt mig och då gick maskinen ungefär som det beskrivs här.
 

Mattias p

Medlem
14 dec 2021
18
4
3
46
Njutånger
Hej allihop igen, en uppdatering ang el problemet, efter att läst och provat alla era tips och hjälp så har jag nu fått iordning problemet, jag tog kontakt med verkstan på power Sport center i Sundsvall då jag är väldigt nöjd med dom,( jag har lämnat in skotern där förut) och berättade om problemet, han kunde inte på rak arm säga vad det kunde vara tills jag sa att den nya voltregulatorn var köpt på skoterdelen och var en piratkopia då sa han att troligtvis var problemet där och rekommendera mig att köpa orginal med den nyaste uppdateringen, sagt och gjort och nu funkar allt som vanligt igen, så mitt råd till dom som byter voltregulatorn, köp orginal och även resten av elektronisk utrustning. Än en gång, tack för hjälpen och jag kommer säkerligen att använda forumet fler gånger. Mvh Mattias( Ove Sundberg) Pettersson
 
Reactions: Boost III och neden