Och om det är för lite bromsvätska, så att huvudcylindern har sugit i sig luft, så måste du såklart lufta bromsen för att få det hela att fungera. Den bromsvätska som kanske finns kvar i systemet har nog passerat bästföredatum för länge sen, så det är nog lika bra att du byter bromsvätska fullständigt när du ändå håller på. Diska ur behållaren, öppna luftnippeln och pressa tillbaks kolven i bromsoket så att så mycket som möjligt av den gamla bromsvätskan som finns där kommer ut, fyll sedan på ny bromsvätska och lufta på vanligt sätt (precis som då man luftar bromsarna på en bil). Om den gamla bromsvätskan var mycket svart och slammig, så kan det vara idé att göra ett byte till ganska snart.
Om du inte får bromsen att fungera bra trots luftning och att allt mekaniskt i och runt bromsoket verkar vara i ordning, så är den vanligaste orsaken att kolvpackningarna i huvudcylindern är dåliga. Ett tecken på detta är om bromsvätskan i behållaren skvalpar och rör på sig när du bromsar (syns bäst med avtaget lock och med ganska lite bromsvätska).
Vissa huvudcylindrar går att plocka isär för renovering, andra typer är man tvungen att byta komplett.