El-broms

21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Hej! Bromsarna på min skoter har slutat att fungera. Handbromsen fungerar men inte den vanliga. Min granne sa att jag skulle spänna åt vajern men när jag tittade så fanns det ingen vajer. Det var två sladdar och en slang för beomsoljan. Bromsoket har rostat lite men jag tror inte det är därför för att bakljusen har också slutat lysa när jag trycker på bromsen. Mitt batteri är dåligt kan det vara därför?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
kolla oljenivån till bromsarna
batteriet har ingenting med bromsarna att göra
byt glödlampa till bromsljuset det kommer garanterat funka då
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Och om det är för lite bromsvätska, så att huvudcylindern har sugit i sig luft, så måste du såklart lufta bromsen för att få det hela att fungera. Den bromsvätska som kanske finns kvar i systemet har nog passerat bästföredatum för länge sen, så det är nog lika bra att du byter bromsvätska fullständigt när du ändå håller på. Diska ur behållaren, öppna luftnippeln och pressa tillbaks kolven i bromsoket så att så mycket som möjligt av den gamla bromsvätskan som finns där kommer ut, fyll sedan på ny bromsvätska och lufta på vanligt sätt (precis som då man luftar bromsarna på en bil). Om den gamla bromsvätskan var mycket svart och slammig, så kan det vara idé att göra ett byte till ganska snart.

Om du inte får bromsen att fungera bra trots luftning och att allt mekaniskt i och runt bromsoket verkar vara i ordning, så är den vanligaste orsaken att kolvpackningarna i huvudcylindern är dåliga. Ett tecken på detta är om bromsvätskan i behållaren skvalpar och rör på sig när du bromsar (syns bäst med avtaget lock och med ganska lite bromsvätska).
Vissa huvudcylindrar går att plocka isär för renovering, andra typer är man tvungen att byta komplett.