Effekt på Rotax V-1000?

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Är det någon här som vet vad det är för effekt på Rotax V-1000 motor. Kanske någon som har provkört? Är den som AC's 4-Stroke (seg och sävlig) eller är mer den som RX-1:an (som en avtryckare, pang och iväg)

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
jo det var väl så här att bombardier tänkte göra en kraftig fyrtaktare, men yamaha hade börjat och skulle bli klar snabbare så därför uteslöts en ultrasnabb motor. Istället tog man ut så där lagom med effekt, 82 som ovan... Därmed är motorn betydligt mer att åka med än AC:n och Polarisen...
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Man blir ju lite sur på tidningarna när dom provkör prototyper och sen inte ens talar om det i artikeln... Skärpning! Ring åtminstånde generalagenten innan publicering och kontrollera vad som har ändrats innan maskinen har gått till produktion. Kanske även publicera en bild på den färdiga produkten. Tex. har den breda skidor och justerbart ryggstöd.

Jag har provkört Lynx Ranger V-1000 några mil och jag måste då säga att den är då för härlig att köra. En riktig ledglidare kan man säga. Mycket bra dragegenskaper har den också, stark som tusan när man smyger iväg. Den är förstås lite framtung i lössnö jämfört med en vanlig Ranger men på mer packat underlag är den jäkligt fin. Ganska så kvick upp till 70-80 men sen planar det ut lite grann. Den toppar runt 120-130 Enligt mätaren. Dåligt att man måste fälla tillbaka ryggstödet för att kunna öppna dynan. Men men, den går ju aif att öppna, inte många maskiner det går att göra på.

 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Hur kan du tro det?? Den har väl 60 graders vinkel men motorn i Lynxen har 80 graders vinkel. Jag är inte säker dock...
 

leffe_idre

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Idre Sverige
RSV Mille?????

I Aprilian sitter det en V-twin på 997,62CC med 97mm cyl diam och 65,5mm slaglängd. 128hk vid 9.250rpm. (Källa: Lellesmc.se)

I Lynxen, med sin ROTAX motor, sitter det en V-twin på 987CC med 100mm cyl diam och 63,4mm i slaglängd. Motorn är speciellt framtagen för snöskoter av Rotax. (Källa: Tidningen SnöSkoter nr1-2003)

Leffe@Idre
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
>Hur kan du tro det?? Den har
>väl 60 graders vinkel men
>motorn i Lynxen har 80
>graders vinkel. Jag är inte
>säker dock...
du har så rätt så!!
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Jan-03 kl 03:07 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 25-Jan-03 kl 03:05 PM (CET)]Ricke: en Aprilia 1000 Mille, (MC), høres definitivt ikke ut som en HD! Jeg har sågar kjørt Aprilia 1000 Mille R chiptrimmet og med racekarbonpotte, den maskinen er VELDIG langt fra og låte som en HD, kjøreegenskapene er laaaaangt bedre enn HD og. At Lynx'en skulle låte som en HD hørtes snodig ut, må i så fall være kraftig nedtunet og dempet i forhold til MC versjonen's Rotax maskin. Uansett har en Rotax 1000 maskin langt høyere potensiale til høye effekter, enn noen HD maskin, med forbehold om den nye HD Revolution med maskin utviklet av Porsche. Jeg syntes ikke noe om den HD sammenligningen i siste Snowmobile, syns det tyder på at akkurat her har Snowmobile ikke peiling på hva en Rotax 1000 4T maskin egentlig er..
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Nej att den skulle låta som en HD är väl inte riktigt sant. Den låter snarare som en modern Custom-MC med twinmotor. Tuffar på riktigt gott. Inte lika tyst som Arctics men sången är 1000 ggr skönare i Rotaxen. Dessutom har den troligen bra mycket högre potential för framtida trimning än Arctic och Polaris 4-taktare. Kanske kommer det turbo???
Skotervärldens första Custom skulle jag vilja utnämna den till!

Det ryktas att Lynx snart släpper en 6-9:a med V-1000 i. Snacka om dragoxe! En vanlig Ranger V-1000 tolkar utan ansträngning 7 slalomåkare uppför en medelbrant backe.
En 5-9:a brölar illa vid samma belastning tom på lågväxeln, något som Rangern inte har...


 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Rättning:
Det blir en ST SUV som kommer med V-1000-motorn. Med synchro-lådan, DESS och hela baletten.

 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Tycker inte V-1000 gick bra (körde den på en skoterdemo i helgen), men skönt ljud var det! :). Jag föredrar 2-takt jag.. Lynx Sport touring 800 SDI gick bra! Sen va såklart Rev:en skön. Körde även Yamaha sxViper Mountain.. men den var orolig på leden, men då man kommer utanför.. då j**** :).