ECU17 & Octn behöver svar.

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Tja äger en Arctic cat m8000 2015 Ltd som jag nyligen köpt på firma som gått 90mil.
Sitter speedtech helsystem.
Powercommander

Jag köpte skotern med Ecu17 felkoden och fick med en ny tempgivare, dom sa att det är ett jätte vanligt fel och att det går att köra utan.
Men jag upplever skotern som att den hackar på höga varv, och det är inte på Varvstoppet utan det finns mer att hämta, hackar mellan 6000-8950 varv kanske? Upplever att den bluddrar lite lite på låga varv, inget jag stör mig så mkt på

När jag bränner på lite på isen och så dyker Octn upp.
Är det stiften som är dålig eller behövs det en ny avgastempgivare? Även fast den kommer fara på engång för att det är mkt vibrationer som firman sa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.420
515
113
Kramfors
Öhh varvar den 8950!? Varvstoppet är runt 8800v så om den går över det tokmissar den. Att Oct dyker upp låter som den känner av spikning. Har någon bytt topp till högre komförhållande? Om så är fallet prova 98 okt för när den spikar sänker ecu boxen tändning och säkert varvtal också. Den går sämre ivf så de kan vara det du upplever som motorfel.
Fler anl till spikning kan va dålig mapp i powercomandern , den går frör snålt i de register oct tänds.
Om toppen är bytt kan den va gjord för racesoppa och då får du aldrig bort oct varningen ens med 98 okt.
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Öhh varvar den 8950!? Varvstoppet är runt 8800v så om den går över det tokmissar den. Att Oct dyker upp låter som den känner av spikning. Har någon bytt topp till högre komförhållande? Om så är fallet prova 98 okt för när den spikar sänker ecu boxen tändning och säkert varvtal också. Den går sämre ivf så de kan vara det du upplever som motorfel.
Fler anl till spikning kan va dålig mapp i powercomandern , den går frör snålt i de register oct tänds.
Om toppen är bytt kan den va gjord för racesoppa och då får du aldrig bort oct varningen ens med 98 okt.
Det sitter originaltopp, ska prova köpa octanhöjare å testa. Och byta stift.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.420
515
113
Kramfors
Ang varvtalet så måste du ta reda på till vilket varvtal pipan ska dras. Om den varvar för mycket eller lite går de värdelöst. Org pipa ger mest effekt vid ca 8000v men maskinen går bättre i ren dragracing om den varvas 8200v.
Sök på speedtech pipan hur mycket den ska varva ,de lär va mellan 8000-8400v.
Om toppen är org ska den funka på 95okt undantag om mappen är max snålad så den kräver 98okt viket är ovanligt.
Soppan 95/98 har full effekt i minst 3 år så de är nog inte problemet ska va om den tveksamma macken har vatten i tankarna.
De flesta oktanhöjare man köper på macken är värdelösa de höjer inte ett skit. Men en oktanhöjare som ger lite är Lucas oil. Den kör jag ibland men man får sopa i mycket för att de ska ge något.
 
Reactions: SweeNop3

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
8400 varvar den, inte bytt tändstift ännu. Tankat fulltank på fräsch mack men problem kvarstår. Den går rent om man tryck fullgas på engång och håller i. Börjar hacka om man halvgasar och kör på fullt sen. Det är inte så jäkla störande på led men störande om man kör utanförleden och vill verkligen ha fullgas när man klättrar
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.203
110
63
47
Orsa
Låter som att det va kara det klassiska bluddret ifrån arctic innan man gör luftburksmoddet.
Tydligen ska man behöva flytta lufttempgivaren i luftburken på dessa maskiner som har bludderbesvär
läste detta ifrån nån skoterblogg för ett tag sen, anledningen är att värme ifrån pipan ska tydligen påverka lufttemperaturen inuti luftburken som då jävlas med ecu´n som fetar på spridarna som får den att gå illa om man inte "blippar" igång den igen.

Ska tydligen vara ganska irriterande när man ska över bäckar och när man ska ta omtag, enl Björn på Snowrider =)

kolla upp hur du fixar det.

Och du se då till att inte skotern varvar en millimeter över 8400. åker du på 8950 har du snart ingen skoter kvar.
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Låter som att det va kara det klassiska bluddret ifrån arctic innan man gör luftburksmoddet.
Tydligen ska man behöva flytta lufttempgivaren i luftburken på dessa maskiner som har bludderbesvär
läste detta ifrån nån skoterblogg för ett tag sen, anledningen är att värme ifrån pipan ska tydligen påverka lufttemperaturen inuti luftburken som då jävlas med ecu´n som fetar på spridarna som får den att gå illa om man inte "blippar" igång den igen.

Ska tydligen vara ganska irriterande när man ska över bäckar och när man ska ta omtag, enl Björn på Snowrider =)

kolla upp hur du fixar det.

Och du se då till att inte skotern varvar en millimeter över 8400. åker du på 8950 har du snart ingen skoter kvar.
Jo hört talas om det jagå, men då det problemet verkar vara mer att skotern inte svarar på gasen så man läre ta omtag med gasen. För min del hackar det typ liknande ett varvstopp som försvinner då å då. Men jag funderar på att lämna tbx skotern till åf så får dom kolla. Dom sa att jag skulle prova orginalgrejerna. Men vill gärna ha kvar trimmet som sitter
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
vad sitter det för mapp i pc5?
Jag vet faktiskt inte, kan man kolla? Kanske ligger någon färdig mapp som speedtech har gjort? Skotern går väldigt riktigt på tomgång å ryker mkt samt bluddrar lite men inget farligt. Kan det inte bara vara avgastempgivaren som strular? Även fast jag har läst att den inte har nånting med timningen osv i någon annan grupp?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
precis man märker inte av att avgastemp är trasig, den går som vanligt.
kan ju vara så att man har varit inne i mappen och "justera" lite, finns många hemmaskruvare.
är ju bara ladda ner programet och koppla in datorn i boxen.
här finns map att ladda ner
Power Commander Maps (speedwerx.com)
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
precis man märker inte av att avgastemp är trasig, den går som vanligt.
kan ju vara så att man har varit inne i mappen och "justera" lite, finns många hemmaskruvare.
är ju bara ladda ner programet och koppla in datorn i boxen.
här finns map att ladda ner
Power Commander Maps (speedwerx.com)
Man laddar ner programmet och sen bara laddar ner mappen och typ laddar in den i powercommandern och sen är det klart? Låter som nånting som är roligt det, ska försöka lära mig lite mer om pwc. Kolla lite på youtube osv. Funderar om det ligger en 98oktan mapp i? För får fram octn när jg gasar på lite då å då. Den tappar lite kraft då. Då får jag starta om skotern med nyckeln så försvinner det och den går bra igen.

men ska byta stift när jag kommer hem från jobbet och prova samt ha i oktanhöjare om den ens gör skillnad men värt att prova iaf.

såg att det låg 4 st använda stift i tunnelväskan. Tycker det är konstigt att den har bytt stift på 85 mil. Det är inte så mkt. Den har gått 45h
 

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Nu har jag öppnat upp allt så jag får en bra överblick över skotern osv.

det sitter följande
Spi pipa
Spi y rör (tveksam)
Speedtech trail ljuddämpare
Dynojet pwc 5
Dynojet autotune
Boysen reeds

såg att kontakten till avgastempgivaren var borta men stiften satt kvar. Har satt på dom på kontakten, kommer förmodligen lossna.
Bytt stift 4st br9eya

sen såg jag att ena spridaren var ren å fin och den andra var det lite såsigt runt om kring (svart kladd)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.420
515
113
Kramfors
Om ena spridaren ser oljekladdigt ut och de även är oljekladd inne i spjällhuset så låter de som reedventilerna inte stänger helt. Då bör du ta lös spjällhuset och kolla dem..
Okt varningen kan även bero på en spridare som ger för lite soppa. Man kan lämna in dem på flödesmätning och rengöring de är inte så dyrt typ 300kr.
 
Reactions: SweeNop3

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.048
87
48
Kolla reedsen. Har ingen bra erfarenhet av boyesen reeds. Hade det själv monterat på en 800 etec och det var sopor av dom redan efter 20mil, kollade då kompisens som monterat samtidigt och ett blad var trasigt i hans också på ungefär lika få mil.
 
Reactions: SweeNop3

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.564
583
113
Stora Blåsjön
Kolla även hur mappen i pc5an ser ut då någon har monterat en autotune så kan mappen se precis ut hur som hellst. Autotune är ett verktyg som möjligen bättre passar till 4takt, de är för långsamma i en 2t.
Du kan skicka mappen till mig så kan jag kika om den ser rimlig ut
 
Reactions: SweeNop3

SweeNop3

Välkänd medlem
23 sept 2014
116
1
18
Söderhamn
Okej japp får kika på det imorgon. Orkar verkligen inte hålla på å riva upp ännu mer. Har bara kört 6 mil sen jag köpte. Tror jag skruvar ihop allting och åker till åf, mvh less å fjäder till pipan ramla ner under motorn som jag ej får tag på😂 å herre, nya tag imorn