Nu startar jag en lite ovanlig typ av projekttråd, jag kommer inte bygga så mycket skoter, men jag kommer ändå att driva ett projekt- att köra min första endurotävling på snöskoter. Kommer även lite bilder för att följa reglerna:whistle:
Det kommer att bli ett budget äventyr men det är som vanligt i mitt liv.
Har i många år haft en dröm att få prova att köra en endurotävling men antingen har jag känt att jag haft skotrar som inte varit anpassade, borrade eller på annat sätt utklassade, inte haft tid, det har varit långt bort, inte haft stödet hemma och kanske inte riktigt vågat ibland också.
Jag har aldrig sett en endurotävling live, men har nu plöjt det mesta på tuben för att lära mig hur banorna brukar se ut.
Skotern jag har är gammal och tung en -05 Lynx Rave 800, men jag håller också på att vara det, framförallt tung så det får funka, ja nog om detta ;-?
När jag äntligen fick se en inbjudan på tävlingen Eson flatrace 20/3 så hade jag redan in boogidämparna på renovering och väntade på ny kedja till växelhuset.
Jag kände att det nog vore dags, den gamla kedjan har gått ca 550mil så ett byte nu kunde vara en bra investering, samtidigt som org kedjan blev lite för lång efter neddrevningen på tvåkugg.
I övrigt så har jag även monterat på en 44as matta i vinter, justerbara viktpinnar och hårdare primärfjäder. En hårdare sekfjäder är lite på önskelistan, men det har gått en del stålar på skotern i vinter så den får vänta, samt att det kommer att kosta detta äventyr även om allt blir budget.
JA jag har även bytt startsnöre haha, men det blev jag ju tvungen till.
Lite orolig över att det sitter styrhöjare på, har känts lite högt ibland när jag vill burka genom kurvorna, jag får styret rakt i bröstet, men det är kanske inte så många tvära kurvor, samt att jag är ju redan handikappat pga blysläden. Sedan tror jag inte att det är skotern som kommer att avgöra mitt resultat utan snarare bristen på min kondition...;-(
Uppdatering 8/3
Man kan tro att det skall vara ganska lätt att komma igång med anmälan, licens, mm
Det kanske är så för dom som gjort det tidigare, men i mitt fall blev det surf både hit å dit.
Först måste man vara med i en klubb som är Svemoansluten. Det kan man kanske läsa sig till på klubbens hemsida eller leta reda på Svemos hemsida.
Sedan måste man ha ett startnr, det är lätt fixa på http://www.racingkompaniet.se/ det är gratis om du inte vill välja(önska) speciellt nr, då kostar det extra.
Du måste ha nr innan anmälan till tävling och licensansökan, vilket jag blev lite förvånad över.
Sedan kan du anmäla dig till tävlingen samt betala in avgift, endast 250kr i mitt fall då jag tänkte köra i motionär.
I år är det nyhet att man måste köpa engånglicenser direkt av svemo, tydligen kunde man göra det på tävlingen tidigare. Det kostar 400kr och är ganska enkelt. I mitt fall så fanns inte tävlingen på Svemos hemsida när jag försökte hitta den, den dök dock upp på någon dag.
Har suttit och läst reglerna också.
Det som känns lite besvärande är att man skall han en miljömatta, en speciell typ godkänd. Finns att beställa från 400kr och uppåt inte det dyraste men många bäckar små.
Sedan skall man bära kängor av motocross typ eller snowboard typ. Hade tänkt köra i mina vinterkängor men det vore ju väldigt tråkigt om man kommer dit och plötsligt inte får köra i dom. Men köpa nya skor är ju inte det billigaste, blir nog att låna sig några.
Överkroppsskydd har jag sedan tidigare så det är nog inget problem.
Nr var köper man det? Och hur sätter jag enklast och bäst fast dom?
Det kommer att bli ett budget äventyr men det är som vanligt i mitt liv.
Har i många år haft en dröm att få prova att köra en endurotävling men antingen har jag känt att jag haft skotrar som inte varit anpassade, borrade eller på annat sätt utklassade, inte haft tid, det har varit långt bort, inte haft stödet hemma och kanske inte riktigt vågat ibland också.
Jag har aldrig sett en endurotävling live, men har nu plöjt det mesta på tuben för att lära mig hur banorna brukar se ut.
Skotern jag har är gammal och tung en -05 Lynx Rave 800, men jag håller också på att vara det, framförallt tung så det får funka, ja nog om detta ;-?
När jag äntligen fick se en inbjudan på tävlingen Eson flatrace 20/3 så hade jag redan in boogidämparna på renovering och väntade på ny kedja till växelhuset.
Jag kände att det nog vore dags, den gamla kedjan har gått ca 550mil så ett byte nu kunde vara en bra investering, samtidigt som org kedjan blev lite för lång efter neddrevningen på tvåkugg.
I övrigt så har jag även monterat på en 44as matta i vinter, justerbara viktpinnar och hårdare primärfjäder. En hårdare sekfjäder är lite på önskelistan, men det har gått en del stålar på skotern i vinter så den får vänta, samt att det kommer att kosta detta äventyr även om allt blir budget.
JA jag har även bytt startsnöre haha, men det blev jag ju tvungen till.
Lite orolig över att det sitter styrhöjare på, har känts lite högt ibland när jag vill burka genom kurvorna, jag får styret rakt i bröstet, men det är kanske inte så många tvära kurvor, samt att jag är ju redan handikappat pga blysläden. Sedan tror jag inte att det är skotern som kommer att avgöra mitt resultat utan snarare bristen på min kondition...;-(
Uppdatering 8/3
Man kan tro att det skall vara ganska lätt att komma igång med anmälan, licens, mm
Det kanske är så för dom som gjort det tidigare, men i mitt fall blev det surf både hit å dit.
Först måste man vara med i en klubb som är Svemoansluten. Det kan man kanske läsa sig till på klubbens hemsida eller leta reda på Svemos hemsida.
Sedan måste man ha ett startnr, det är lätt fixa på http://www.racingkompaniet.se/ det är gratis om du inte vill välja(önska) speciellt nr, då kostar det extra.
Du måste ha nr innan anmälan till tävling och licensansökan, vilket jag blev lite förvånad över.
Sedan kan du anmäla dig till tävlingen samt betala in avgift, endast 250kr i mitt fall då jag tänkte köra i motionär.
I år är det nyhet att man måste köpa engånglicenser direkt av svemo, tydligen kunde man göra det på tävlingen tidigare. Det kostar 400kr och är ganska enkelt. I mitt fall så fanns inte tävlingen på Svemos hemsida när jag försökte hitta den, den dök dock upp på någon dag.
Har suttit och läst reglerna också.
Det som känns lite besvärande är att man skall han en miljömatta, en speciell typ godkänd. Finns att beställa från 400kr och uppåt inte det dyraste men många bäckar små.
Sedan skall man bära kängor av motocross typ eller snowboard typ. Hade tänkt köra i mina vinterkängor men det vore ju väldigt tråkigt om man kommer dit och plötsligt inte får köra i dom. Men köpa nya skor är ju inte det billigaste, blir nog att låna sig några.
Överkroppsskydd har jag sedan tidigare så det är nog inget problem.
Nr var köper man det? Och hur sätter jag enklast och bäst fast dom?
Last edited: