E-SON Flatrace 2011-03-20, Min resa

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Nu startar jag en lite ovanlig typ av projekttråd, jag kommer inte bygga så mycket skoter, men jag kommer ändå att driva ett projekt- att köra min första endurotävling på snöskoter. Kommer även lite bilder för att följa reglerna:whistle:
Det kommer att bli ett budget äventyr men det är som vanligt i mitt liv.
Har i många år haft en dröm att få prova att köra en endurotävling men antingen har jag känt att jag haft skotrar som inte varit anpassade, borrade eller på annat sätt utklassade, inte haft tid, det har varit långt bort, inte haft stödet hemma och kanske inte riktigt vågat ibland också.
Jag har aldrig sett en endurotävling live, men har nu plöjt det mesta på tuben för att lära mig hur banorna brukar se ut.

Skotern jag har är gammal och tung en -05 Lynx Rave 800, men jag håller också på att vara det, framförallt tung så det får funka, ja nog om detta ;-?
När jag äntligen fick se en inbjudan på tävlingen Eson flatrace 20/3 så hade jag redan in boogidämparna på renovering och väntade på ny kedja till växelhuset.
Jag kände att det nog vore dags, den gamla kedjan har gått ca 550mil så ett byte nu kunde vara en bra investering, samtidigt som org kedjan blev lite för lång efter neddrevningen på tvåkugg.
I övrigt så har jag även monterat på en 44as matta i vinter, justerbara viktpinnar och hårdare primärfjäder. En hårdare sekfjäder är lite på önskelistan, men det har gått en del stålar på skotern i vinter så den får vänta, samt att det kommer att kosta detta äventyr även om allt blir budget.
JA jag har även bytt startsnöre haha, men det blev jag ju tvungen till.
Lite orolig över att det sitter styrhöjare på, har känts lite högt ibland när jag vill burka genom kurvorna, jag får styret rakt i bröstet, men det är kanske inte så många tvära kurvor, samt att jag är ju redan handikappat pga blysläden. Sedan tror jag inte att det är skotern som kommer att avgöra mitt resultat utan snarare bristen på min kondition...;-(

Uppdatering 8/3

Man kan tro att det skall vara ganska lätt att komma igång med anmälan, licens, mm
Det kanske är så för dom som gjort det tidigare, men i mitt fall blev det surf både hit å dit.
Först måste man vara med i en klubb som är Svemoansluten. Det kan man kanske läsa sig till på klubbens hemsida eller leta reda på Svemos hemsida.
Sedan måste man ha ett startnr, det är lätt fixa på http://www.racingkompaniet.se/ det är gratis om du inte vill välja(önska) speciellt nr, då kostar det extra.
Du måste ha nr innan anmälan till tävling och licensansökan, vilket jag blev lite förvånad över.
Sedan kan du anmäla dig till tävlingen samt betala in avgift, endast 250kr i mitt fall då jag tänkte köra i motionär.
I år är det nyhet att man måste köpa engånglicenser direkt av svemo, tydligen kunde man göra det på tävlingen tidigare. Det kostar 400kr och är ganska enkelt. I mitt fall så fanns inte tävlingen på Svemos hemsida när jag försökte hitta den, den dök dock upp på någon dag.

Har suttit och läst reglerna också.
Det som känns lite besvärande är att man skall han en miljömatta, en speciell typ godkänd. Finns att beställa från 400kr och uppåt inte det dyraste men många bäckar små.
Sedan skall man bära kängor av motocross typ eller snowboard typ. Hade tänkt köra i mina vinterkängor men det vore ju väldigt tråkigt om man kommer dit och plötsligt inte får köra i dom. Men köpa nya skor är ju inte det billigaste, blir nog att låna sig några.
Överkroppsskydd har jag sedan tidigare så det är nog inget problem.
Nr var köper man det? Och hur sätter jag enklast och bäst fast dom?
 
Last edited:

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Nr hittar du bland annat på biltema annars kan du gå till någon reklamfirma och be dom skära ut på klister ark åt dig och då kan du ju göra hela dekaler med vit bakgrund och svarta siffror.

Lycka till framför allt :)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Kul
Idag har jag varit på ride.se dom hade både bakgrunds röda färgen samt dom vita siffrorna jag behövde. Dom hade dock ingen lösning för hur jag skulle göra med nr på ryggen. Efter lite rådfrågning hos andra handlare så kör en del med vita tyger där jag skriver siffrorna med tusch och sätter fast med säkerhetsnålar i jackan, får nog bli så, budget är ju ett av ledorden.
Jag jobbar också på att få låna mig några snowboardskor att köra i, enl reglerna så är inte mina vinterkängor tillåtna.. men det kanske löser sig.
Igår var det även gympass, kondition, rygg, mage och högreps träning ben. Andra passet där jag prioritera dom muskelgrupper jag tror är viktiga i enduro. Då jag är så sent ute så fokuserar jag mest på det akuta. Det är nog viktigt för mig då jag är en 34årig tjockis.
Väntar även på miljömattan som är beställd, lite racerhandskar mm. Var även innne på motorbolaget och beställde en ny chok, den gamla lämnade ju jordelivet då jag landade på styret för ettag sedan. Även muttern till dessknappen är på gång.
Regbevis, försäkringbevis, tävlinglicens ligger redan i mappen, väntar där på medlemskortet i skoterklubben.
Allt för nu.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Har inte hänt så mycket i helgen, fått tag på muttern för dessknappen.
Men även det kanske roligaste fått prova Filip Sundströms prostock racer på crossbanan i Arjeplog. Inte för att jag på någotvis kunde utnyttja dess potential utan för att det var fränt, jag fattar inte hur dom kan köra och hoppa som dom gör dessa förare. Jag skulle dö direkt. Måste sett förjävla nördigt ut om någon sett då jag kröp runt.....
Höres
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Tjenare, kan ge dig lite tips när de gäller tävlandet.
1: Miljömattor finns från 70kr på coop till 1500kr, dom är inte så hårda så länge du har nån typ av matta som tar upp de som ev kan rinna ut( har flera kompisar som åker med mattor från coop ).
2: Tävlingslicensen tycker jag är värd varje krona att lösa och om du har funderingar kring mer än 1 race så är de nog värt 1400kr ist för att måsta lösa engångslicens innan varje tävling och de är så sent på säsongen att om du löser en 1års licens så räcker den ju till nästa vinter också.
MVH
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tack roligt med tips, det kan verkligen behövas.
Jag har ju tyvär redan beställt och idag fått min "miljömatta" man skulle kanske haft en som var lite större under, skönare att stå på om man skulle åka på något mek, jag annade att detta miljömatta var lite luddigt begrepp, men nu har jag det så, men ett tips för andra ;-)
Licensen, jo, visst, jag vet inte vad jag har för funderingar, man vet ju inte, kanske man blir taggand som satan och aldrig vill göra annat, samtidigt som jag kanske inser att detta bara var ett steg i 30-->40 års krisen:embarrest:, eller värre att man böjer skotern runt någon björk:bawling:, ja vi får se.
Har idag som ni hört fått matta, ny racerhanskarna, iskalla kanske:hmmmm:. Snörde sedan in lite tejp som skall med, tänkte tejpa händerna lite strategiskt också.

Någon som vet hur lång pausen är mellan heaten??
MVh
 
Reactions: trixa

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Nu håller kärran på att vara raceklar.
Jag tejpade över regskylten med det röda, är det ok för tävlingen eller måste den var synlig, inte för att det spelar så stor roll, jag kan ju bara skära fram den igen.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Packningen fortsätter, fick även mitt medlemskort igår, ett orosmoment mindre.
Rygg nr klart, blir säkerhetsnålat fast på ryggen
First aid kit biltemastyle, som jag kitat upp lite bättre, det är lite av min speciallitee.
Men är det ingen som har någon aning om hur länge pausen är?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
ÅÅ fyyy faan, jag kan tydligen inte köra skoter :)
Skall skriva nått när jag har återhämtat mig lite, nu väntar duschen, inget brutet på mig och inget allvarligt jag sett på skotern än....
 
Reactions: trixa

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Oj oj
Man hör talas om personer som säger att det var jobbigare är man trodde mm, banan var sämre än man trodde. Jaja tänker man, visst.:eviltongue:

20/3 05.30 Ger vi oss i väg på äventyret.
Jag har med mig johlid som mek/mentaltstöd. Han kör inte själv, då han är lite för rädd om sig nya nytro. 08,30 börjar anmälan, vi vill vara i tid då det är första tävlingen, man vet inget om nått egentligen. Var man anmäler sig, besiktningen hur går den till och var gör man det mm.
Vi kommer fram i god tid pimplande vatten. Johan börjar dra ner skotern från släpet, vad det luktar bensin? Oj jag glömde stänga tanklocket då vi tankade i Umeå (KLANT), ingen katastrof vi har bensin så det räcker. Jag drar fram hjälm och skydd för att gå till anmälan. Det går bra, tydligen var jag den enda som drog med skydden dit, men vad visste jag? Det skulle ju visas upp?.
Alla papper var dock i ordning. Efter att jagat fast en gulväst får vi veta att vi skulle inte parkera där vi stod, utan där ute någonstans på det vita fältet där borta( han pekar).
Ja inga probs, det ordnar vi, men var är besiktningen? Ja det skall också var där någonstans? Öö ja ok och förarmötet var skall vi ha det? Ja det är också här eller där någonstans.
Ja ok det känns lugnare nu, arrangören vet inget så då kan ju inte jag veta, då är det väl lugnt?.
Jag vill nu säga att jag skriver inte detta som kritik, utan bara för att beskriva mina upplevelser och det något förvirrade situationen jag upplevde. Jag tyckte SMS gjorde ett jättebra jobb och kommer gärna tillbaka nästa gång, för det blir det väl. Man är ju lite nervös första gången man vill ju inte göra bort sig så man får åka hem innan man fått starta..

Vi fixar och trixar med allt möjligt och sedan är det dags för start, dricker och dricker, pissar två tre gånger.
Kör mastervarv och det det känns bra, banan är fin oftast jämn med en hel del kurvor förmodligen för att hålla ner hastigheten. Dags nu för sista tuningen, någon brevid oss i depån byter drev tror jag. Vi spänner fjädrarn i framvägen lite. Dricker lite mer och pissar väl två ggr till innan start, helt otroligt.

Start.
Nu jäv&%¤&#¤%&, vi startar två och två med 20Sec mellanrum. Det känns bra, man matar på, nu gäller det. Men vad dom andra kör snabbt. Känner att jag har inte gasen bra vinklat, alldeles för högt upp vriden. Snabbt blir det våldsamma grottor innan kurvorna, valarna växer. Jag bromsar innan en kurva, innan stor jävla gropen, upp och ner som en kanonkula, landar med framåtvikt över styret, trycker in stoppknappen( FLYTTA STOPPKNAPPEN OM NI SKALL KÖRA NÅGON TYP AV RACE, TRYCKTE SÄKERT IN DEN 8-10GGR UNDER TÄVLINGEN, OTROLIGT IRRITERANDE) precis få upp den då det dunkar till i skotern igen och jag vippar fram över huven igen. Jag blev påkörd, hinner bara se att det är en polaris rush, upp med knappen och matar vidare.
Har väl bara kört ca ett halvt varv, krampen börjar kännas duktigt i armarna, hur skall detta gå?
Med varven börjar jag inse allt man läst och hört om hur jobbigt det är, är verkligen sant, inga underdrifter.. Jag börjar känna hopplöshet, guppen blir större och större, det känns som jag kraschar i varje hål haha. Jag inser att det är crossbana man skulle tränat innan, där får jag körning som mest liknar detta. Jag tycker inte jag lyckas ta kurvorna bra, eller voppisarna annat än att det känns som kraschar. Flyger av runt 2ggr och trycker ner stoppknappen runt 4-5, att jag missar gasen med jämna mellanrum gör inte att det känns bättre. Det är otroligt, jag har under mina mil i vinter aldrig haft problem med att jag missar gasen, men nu under dessa extrema förhållanden så börjar man göra sker som inte sker på vanlig led tydligen....
Under sista varvet tackar jag gud att det bara är två varv till efter pausen.

Till jaktstarten är jag taggad, förväntar mig inga underverk. Jag flaggas iväg och det är race.
Det känns riktigt bra, känns som jag hittar spår, gasen sitter rätt, kan nu valla ut ur svängarna, hoppar och landar bra, laddar på bra och det liksom flyter på.
Börjar känna hur underarmarna blir stummare, försöker då slappna av i dom, står mer, lirkar upp fötterna så högt i holkarna det går haha försöker på nått sätt hålla mig kvar med fötterna haha,
Jag minns sedan inte vad som hände, pumpar på och vips gör en framåtvolt över huven. Tack och lov för skyddsvästen. Inget att vänta på, springer upp på skotern, hm styret står raktfram. Tar i och rycker upp det, tänker få se hur fan detta går. Kör vidare kommer till första kurvan, släpper gasen men skotern fortsätter, fan gashäng va faan, miklar med gasen, men inget bättre får bromsa in skotern i kurvan, inser efter ett tag att att det är när jag dragit styret för långt bak där det låser bäst går inte gasen tillbaka, jag trycker då fram det, nu sitter det dock löst. FAAAN vad skall jag göra, funderar på att bryta. Men inser att, jag gör inte sånt, alltså ger upp. Kämpar då vidare med löst styre men tvingas släppa förbi två förare jag tidigare haft målsättningen att inte släppa.
Pga av det lösa styret har jag inget att hålla fast mig i eller hålla emot mig i, detta gör att jag stup i kvarten ligger över huven då styret pekar rakt fram, får radikalt slå av på takten.
Kommer tillslut i mål, näst sist men ändå konstigt nog nöjd.
Jag har lärt mig enormt mycket tex flytta stoppknapps jäveln från styret. Träna crossbana så att man kan anpassa skotern efter förhållandena, sänka styret, justera gas mm.

Så hur har mina senaste dagar varit, jag har haft nå så jävulst träningsvärk i hela kroppen. Mest ben, rumpa, ryggen har varit som en fiolsträng, underarmarna ojoj. Men det läker, inget bestående å det är ju det viktiga.
Skall jag göra det igen?
Givet, dock inte till helgen, skulle gärna kört igen närmaste månaderna om det inte är så långt bort, blir så svinaktigt dyrt om man måste bila toklångt.

Så sluta snacka nu och prova ni också.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tack fritiof
Roligt om jag kan inspirera och få andra att prova. Tycker själv att det är kul att läsa sådan historier och ville därför passa på att skriva en själv. Jag har själv läst en anekdot för länge sedan där två killar åkte på endurotävling, det var nog den som väckte mitt intresse.
Jag har ju i många år velat prova och iår full bitarna på plats. Vi går hoppas att dom kör en tävling nästa år också. Eller att någon annan klubb vaknar till liv och snabbt anordnar något. Helst inte så långt bort det är blir ju många bäckar små.. Jag är sugen på revanch, nu när jag inte är helst lost. Kan i allafall vara mer mentalt förbered.
Kostnaden har jag försökt hålla ner, det beror ju också hur man räknar. Vad man behöver köpa extra.
Startavgift 250?
Licens svemo 400
Skoterklubbs medlemskap 300
Bensin till bilen ca 660
Bensin till skotern 560
Remmar två st, man vill ju ha en ny inkört på skoterns,
samt en extra inkörd. 2200
Miljömatta, köpte en riktig 400:- det vissade sig dock att många hade ingen, och dom som hade med sig mattor hade oftast någon annan typ av matta, filt, stolunderlag... Men visste ju inte jag, och vågade inte chansa. Nu försvann min i depån, vi är osäkre om vi glömde den eller om någon tyckte dom behövde den bättre. Men vi fick inte med den hem. Har mailat tävlingledningen om den var kvar på banan, dom skulle höra av sig, men har inte hört något ännu...
Fina nya racerhandskar 200.
Nya glas till brillorna 199.
Olja 300.
Beror alltså lite hur man vill räkna, men det blir ju billigare nästagång då förhoppningsvis det mesta finns redan.
Tror det var allt.
MVh Andre #28 :becky: