Driver på tomgång.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Hej
Jag har använt sökfunktionen men utan att finna ett vettigt svar tyvärr.
Jag har en mxz 550f -05 som vill vandra lite på tomgång. Primären ligger inte och klämmer på remmen och jag har justerat isär sekundären lite, men ändå vill den driva lite. Har jag den uppallad bak snurrar mattan på bra fort.
Om jag drar runt primären för hand så ser jag hur remmen vill följa med variatoraxeln.

Någon som har en bra förklaring på detta? Tack på förhand. Mvh/Björn

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Om skotern är avstängd och pallad upp bak följer remmen då med om du vrider primären för hand?
Om den inte följer med då så kanske du har för höga tomgångsvarv.

Du kan även ta å rengöra variatorskivorna med t-röd om du inte redan gjort det.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om du har rätt rem i så kolla så inte skotern är sne..ganska vanligt att dom vill gå av sig själv då:)

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Om skotern är avstängd och pallad upp bak följer remmen då med om du vrider primären för hand?
Om den inte följer med då så kanske du har för höga tomgångsvarv.

Du kan även ta å rengöra variatorskivorna med t-röd om du inte redan gjort det.
Ja den driver om jag drar primären för hand. Jag tycker att det ser väldigt rent ut, men man kan ju alltid göra det en gång till.
Tomgången är normal, jag har kollat dessutom att inte primären ligger och nyper på tomgång.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
om du har rätt rem i så kolla så inte skotern är sne..ganska vanligt att dom vill gå av sig själv då:)
Jag tror då att det är rätt rem, det är samma beteckning på den som sitter i som den beggade reservremmen. Men det är ju iofs ingen garanti att det är rätt. Var hittar man rekomendationstabell för orginalremmar?

Hoppas verkligen inte den är sne. :-( Men den har nog gått lite hårt ser det ut som, sen har tidigare ägare utrustat den med Engans fram och Öhlin i boggien.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
kolla gaswire spänningen, jag monterade en förlängare och då var jag tvungen att släppa på spänningen annars drev den på tomgång.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Hm, skulle ha kollat noggrannare ser jag. Bara för att reservremmen och remmen på plats är lika behöver det som jag sa tidigare iofs inte vara rätt. Det som verkar logiskt är inte alltid det tydligen. ;-) Var ut i garaget och kollade och numret. Enl tabellen för orginalremmar ska remmen jag har sitta på en MXZ500rer/440LC. Så det blir till att byta rem då och se om det blir skillnad.

Skäms på mig :-(

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Det kan vara som så att du har sätt remen för högt upp på sekundären. Prova att sätt remen längre ner på sekundären.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Det kan vara som så att du har sätt remen för högt upp på sekundären. Prova att sätt remen längre ner på sekundären.
Ska inte remmen ligga jämnt med kanten på sekundären egentligen? Jag har hursomhelst justerat den så att den ligger 3-4mm under kanten och då driver den inte när den står på marken iaf. Lyfter jag upp den börjar mattan snurra.

Var förbi handlaren jag köpte skotern av och han sa att det skulle gå bra med remmen som satt i. Enda skillnaden mot den rekomenderade var att den här är hårdare och således håller längre.

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Kolla bara så remmen inte ligger FÖR lågt i sekundären, det blir som att starta på tvåan. Jag hade samma problem på min summit -07, som också bara funkade med remmen riktigt lågt i sekundären, men den blev slö och tog soppa som fasiken.
Visade sig att problemet ändå låg i primären. Den stora bussningen hade släppt, så den yttre skivan gick att röra fram och tillbaks lite på axeln. Startade man skotern nöp den pyttelite på remmen, nog lite för att det inte skulle märkas, förutom att den drog på tomgången då. Och när man hade motorn avslagen låg skivan rätt, så felet syntes inte.
Kanske ingen hjälp, men det kan spöka mellan primär och sekundär så man blir tokig.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Kolla bara så remmen inte ligger FÖR lågt i sekundären, det blir som att starta på tvåan. Jag hade samma problem på min summit -07, som också bara funkade med remmen riktigt lågt i sekundären, men den blev slö och tog soppa som fasiken.
Visade sig att problemet ändå låg i primären. Den stora bussningen hade släppt, så den yttre skivan gick att röra fram och tillbaks lite på axeln. Startade man skotern nöp den pyttelite på remmen, nog lite för att det inte skulle märkas, förutom att den drog på tomgången då. Och när man hade motorn avslagen låg skivan rätt, så felet syntes inte.
Kanske ingen hjälp, men det kan spöka mellan primär och sekundär så man blir tokig.
Ok, men när jag har tittat på primären vid tomgång så syns det tydligt att det är ett spel på ett par mm mellan remmen och den rörliga skivan på primären. När jag drar runt den för hand känns det dessutom mer som att remmen får fäste runt själva axeln och följer med den.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Normalt ska inte remmen få fäste i primären och driva runt på tomgång... Du kan ha ett trasigt motorfäste alt dåligt linjerade variatorer.

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Men om den drivs på primäraxeln är den ju galet hårt sträckt!? Är skotern avslagen ska man ju i stort sett kunna dra runt remmen.
Linjering alt. motorfäste låter ju som något du bör kolla.