Är övertygad om att Etec 600 och t o m 800 inte har mer problem än tidigare motorgenerationer, som nämnts finns det åtskillliga som går i renskogen/fjället och även en del STF "vaktmästare" samt naturbevakare som kör med 600 Etec sedan några år.
Har sett 4-5 maskiner av dessa med 1000-1500 mil på mätaren efter 1-2 säsonger , enligt brukarna tämligen problemfria, visst det finns smärre synpunkter typ kylning vid lågfart på skaren men samtidigt finns förståelsen för att vettig bränsleekonomi kostar på något sätt.
Om vi hade alla ingångsvärden som antal sålda Etec sedan 2009 och kunde väga dem mot klara dokumenterade felutfall och brukarnas körcykel mot motorhaverier är det min övertygelse att Etec inte har någon negativ särställning.
Grovt uppskattat, BRP har 60 % av marknaden på 7-8 000 maskiner per år dvs uppemot 8-10 000 Etec är i bruk (inräknat denna säsong), ser man det mot antalet kända haverier på olika forum (vilka i antal sett mot totala antalet ägare i sig inte heller är numerärt representativa i sammanhanget) så är haverierna sällan förekommande.
Måndagsexemplar har alltid funnits och kommer alltid att finnas likväl som det kommer att finnas brukare som inte har en representativ körcykel för att en motor ska förväntas hålla för hur mycket som helst och dessa brukare har nog alltid havererat lågmilade motorer genom åren .
Sköt grejorna, varmkör rejält innan fullgas och "svalkö"r innan motorn slås av så håller de lika mycket som en gammal förgasarmotor