Drift säkerhet 600Etec

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ja vad har vi för erfarenhet av låååång milare 600 Etec. Lyssnat runt lite och det påstås på många håll att Etec 600 inte är en lasting tecnology direkt.

Hur långt har ni kört och vad har ni drabbats av ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Drygt 200 mil och inte drabbad av några som helst problem. Går klockrent, bensinsnål, oljesnål och inget att klaga på.

Vad är det för FANTASTISKA påståenden om dålig kvalitet som du har "hört" på många håll då....??
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Också hört att motorn typ plockar isär sig själv kring 500mil pga hög trimmningsgrad. Skulle tippa på att det gäller högfartsåkarna. Skulle tro att lek/pumpåkarna får ut nån mil till :-D Blir spännande att se utvecklingen av motorn dock. Mindre oljekonsumtion är absolut uteslutet. Skulle jag aldrig våga köra med iaf.

skickat via tapatalk från S3an
 

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
hörde att en lapp som bytt in sin summit 600 e-tec 2009 hade kört runt 2900 mil utan problem med sin. enbart bytt rem och kolvar nångång. brp skulle plocka in den och göra nån typ av "forskning" på den tydligen.

Har själv kört runt 350mil med min utan krångel. Helnöjd!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nu har ju 600 e-tec inte så hög trimniningsgrad. I alla fall inte med svensk mappning. Ger ju 5-10 hk mindre än övriga fabrikat. Den har ju däremot en avancerad teknik och går nog relativt hett då den får både lite olja och bensin
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Nu har ju 600 e-tec inte så hög trimniningsgrad. I alla fall inte med svensk mappning. Ger ju 5-10 hk mindre än övriga fabrikat. Den har ju däremot en avancerad teknik och går nog relativt hett då den får både lite olja och bensin
Var nog lite i den proportionen jag menade. Går hårt. Mager blandning så blir hett. Morsan har en 600 och jag en 800. Hennes låter "inkörd" och har gått 25mil. Min blöddrar lite fortfarande efter 40, men är piggare än från början.

skickat via tapatalk från S3an
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
hörde att en lapp som bytt in sin summit 600 e-tec 2009 hade kört runt 2900 mil utan problem med sin. enbart bytt rem och kolvar nångång. brp skulle plocka in den och göra nån typ av "forskning" på den tydligen.

Har själv kört runt 350mil med min utan krångel. Helnöjd!
Lite OT men, snygg profilbild karlsson. Kan det vara så att vi har gemensamma bekanta, eller rent utav känner varandra? Det är nämligen jag på bilden :)
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Min -09 gav upp vid 270mil.

Och anledningen är som på många andra e-tec haverier så kan det vara lagerproblem på en del -09 och -10.

 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Min 09a skar 2 ggr, vid 160 och 210 mil, sen sålde jag den
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Drygt 200 mil och inte drabbad av några som helst problem. Går klockrent, bensinsnål, oljesnål och inget att klaga på.

Vad är det för FANTASTISKA påståenden om dålig kvalitet som du har "hört" på många håll då....??

Jag är åxå nöjd efter 100mil. Men 100 och 200 mil liksom är ju inget att snacka om.
De som gett sig till känna här har haft 09 etec. Är det bättre på 10or och 11or ?

Det som har sagts här är att de tar slut runt 1000 mil med skärningar osv. Är det bara snack eller ligger det någon sanning idet. Jag menar att så många 600 etec som finns där ute och relativt få trådar om ev drift säkerhets problem som jag uppmärksammat.

Någon riktig långmilare här ?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Har en polare vars far har en 09 summit 600 etec, gått över 1000 mil nu på orginal kolvar.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Evighetsmaskin, har kört 320 mil med min 2012a utan att ens rört en skruv mer än att justera styrhöjaren. Har dock aldrig hört att det ska vara nå bekymmer med 600 e-tec då nästan alla lappar åker 600 e-tec nuförtiden. min kusin är lapp och han har kört över 1000mil (tror det var 1100 eller 1200) med sin 600 e-tec utan att ens skruvat nått och den är INTE snällt kört med.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är övertygad om att Etec 600 och t o m 800 inte har mer problem än tidigare motorgenerationer, som nämnts finns det åtskillliga som går i renskogen/fjället och även en del STF "vaktmästare" samt naturbevakare som kör med 600 Etec sedan några år.
Har sett 4-5 maskiner av dessa med 1000-1500 mil på mätaren efter 1-2 säsonger , enligt brukarna tämligen problemfria, visst det finns smärre synpunkter typ kylning vid lågfart på skaren men samtidigt finns förståelsen för att vettig bränsleekonomi kostar på något sätt.

Om vi hade alla ingångsvärden som antal sålda Etec sedan 2009 och kunde väga dem mot klara dokumenterade felutfall och brukarnas körcykel mot motorhaverier är det min övertygelse att Etec inte har någon negativ särställning.

Grovt uppskattat, BRP har 60 % av marknaden på 7-8 000 maskiner per år dvs uppemot 8-10 000 Etec är i bruk (inräknat denna säsong), ser man det mot antalet kända haverier på olika forum (vilka i antal sett mot totala antalet ägare i sig inte heller är numerärt representativa i sammanhanget) så är haverierna sällan förekommande.

Måndagsexemplar har alltid funnits och kommer alltid att finnas likväl som det kommer att finnas brukare som inte har en representativ körcykel för att en motor ska förväntas hålla för hur mycket som helst och dessa brukare har nog alltid havererat lågmilade motorer genom åren .

Sköt grejorna, varmkör rejält innan fullgas och "svalkö"r innan motorn slås av så håller de lika mycket som en gammal förgasarmotor