Dreva om Summit

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Hej, jag har en Ski-Doo Summit 583 från 96 som jag är lite fundersam på om jag ska dreva om.
Har 22-44 orginal och funderar på att byta till 20-44. Jag skulle då tappa 10% toppfart men få en märkbart starkare maskin, teoretiskt sett enligt åf.
Är det någon som provat nåt liknande på en summit el. liknande och hur upplever ni skillnaden?
Tycker skotern går ganska bra, men lite mer acceleration skulle inte skada... :) Tycker även den är lite klen om de går lite tungt, vill gärna bränna remmen lite då. Om jag tappar några få km/h i toppfart kvittar, kan ändå aldrig utnyttja den här hemma, sen har man ju inte en summit för att rejsa på sjön heller...

Så kom med åsikter och erfarenheter och vad ni tror om det hela, kommer jag märka stor skillnad?

MVH// Tobbe
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
43
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
du e inne på rättspår
jag tycker inte man ska ha högre utväxling än vad man har användning av
eller vad motorn orkar med
rptax583 ska varva mellan 7700-7900 beroende på bestyckning och motor
räknade på 7800rpm , överväxel på 0,83 , 9t drivhjul och 2.52 i matt delning
22-44 = 161,468 km/h
20-44 = 146,789 km/h

mvh// håxås
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Åf hade en tabell där dom kunde se toppfarten med olika drevning. Enligt den tabellen så toppar summiten ca 145 km/h orginal, och ska toppa ca 130 km/h om jag drevar ner två kugg.
I tabellen stog även nåt om att utväxlingen orginal var 2,0 och med 20 kuggars drev så blir den 2,1 eller 2,2, minnet är inte vad det borde vara :)
Iaf, är det då utväxlingen mellan variatoraxeln och drivaxeln som menas?
Givetvis svårt att svara på, men tror du de känns som att den kommer att accelerera mycke bättre och att den blir mycke starkare? Gör två kugg undervärk eller bara mycket små skillnader?


MVH// Tobbe