Dragon,X-trim eller Renegade?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hej!

Har lite funderingar kring Switchback Dragon, X-trim samt renegade.

Om man förutsätter att samtliga har 44mm matta och eftermarknads skidor, typ SLP PP eller C&A Pro,back och el-start samt att man siktar på en maskin för max 80-90 tusen (gör inget om den är billigare) och att man gärna har en 800cc
D.v.s att på pappret så är det i stort sett bara fabrikat som skiljer dem åt.

Vad gäller körningen så är det ganska mycket ospårat men inte direkt klättring utan mer hitta trevliga ställen med djupt puder på mer flak mark, även om det går uppför ibland, så det gör inte något om skidorna går att lyfta, behöver inte ha några monster res och köra på rullen.

Ledkörning när den sker är inte med hjärtat i halsgropen, utan mer transport.

Klar fördel om det går att dra pulka kortare sträckor så man kan få med familjen 2-3ggr på en säsong till ngt vindskyddat ställe och grilla lite.

Vilken av maskinerna är då att föredra sett till det ovan, körställning
(är 186cm) kvalite,dämpare,boogie o.s.v. eller är det något annat man ska titta efter? Vill iaf ha modern körställningoch minst 345cm matta.

Är inte heller intresserad av några "köp min" svar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Utan att ha provat någon av dom så skulle jag köp i den här ordningen Renegade (en Backcountry version), x-trim och switchback. Anledningen är dämparuppsättningen och bränsleförbrukning. Polaris är inte bra på dämpare enligt mig om man jämför med BRPs "XP" maskiner. Sen gillar Polaris 800cc mer soppa än Rotax motorerna. Det enda jag tror Polarisen är bättre på än BRP maskinerna är balansen när du surfar puder, BRPs maskiner är rätt tröga att kasta runt (iaf de korta och xtrim och renegade har väl nästan samma framvagn som dom).
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Har haft en RMK 600 i samma chassi som Switchbacken i din prisklass. Gillade hur den var att köra i löst och den var helt OK efter led. Nu åker jag XP och är lika nöjd där.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Utan att ha provat någon av dom så skulle jag köp i den här ordningen Renegade (en Backcountry version), x-trim och switchback. Anledningen är dämparuppsättningen och bränsleförbrukning. Polaris är inte bra på dämpare enligt mig om man jämför med BRPs "XP" maskiner. Sen gillar Polaris 800cc mer soppa än Rotax motorerna. Det enda jag tror Polarisen är bättre på än BRP maskinerna är balansen när du surfar puder, BRPs maskiner är rätt tröga att kasta runt (iaf de korta och xtrim och renegade har väl nästan samma framvagn som dom).
Håller med här och lägger till att Renegade går bättre i snön än Lynxarna.
En Renegade tar sig fram förvånansvärt bra med tanke på 345 mattan...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Polaris Dragon 800, har dom löst strulet med motorerna på dom nu eller? Nu vet jag inte hur stort problem det egentigen var då dom som kalgar brukar höras mest. Men var ju en del om misständningar och tjuvstanningar.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Så renegade går bättre än lynxarna? Hade trott det var tvärtom, tycker det är vanligare att man hör det och att switchback inte går alls i snön mer eller mindre.
Men hur är det med boogien på dessa, är det kopplat rakt igenom eller är det någon av dem som är okopplade?

En annan sak, hur är det med smörjningen på Rotax? Ska de rivas ned efter X-antal mil för att fettas om, eller ska man lyssna på återförsäljaren (som vill sälja sitt märke) att det är en myt.

Polaris hade ju en del problem med veven? men det förutsätter jag mer eller mindre att det blev löst från ena serien till nästa.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag tittade på ungefär samma maskiner som du gör. Jag valde Renegaden BC för att jag vet att atackvinkeln på Xtrim är lite för brant för att den ska bli riktigt lyckad i snö. Detta ska vara borta till 13 modeller enligt min säljare. då blir X trim säkert en fantastisk maskin.

Hittils har jag kört 80 mil med Renegaden och känner den inte så väl. Första intrycket är att jag aldrig har haft en bättre skoter. Hanterligheten den totalt ospår känsliga framvagnen, designen på dyna instument reglage är grym. Fjädringen är redan i standard inställningen riktigt riktigt bra, bränsleförbrukning och rappheten i motorn gör detta till det finaste jag kört och då har jag kört mycket. Designen med helsvart chassi gul vita dekaler på 12:an gör den i min ögon ruskigt snygg.

Ryckig vid lågfarts körning och lite dålig på att svänga. Det kanske går att skruva till med alla juster möjligheter i boggien och framvagn. Jag tänker lägga ner lite tid i höst på att sortera ut min maskin. Stänkläppen är vansinnes drivande vid backning. Variator känns öppen vid körning på vatten.

Renegade är en helt fantastisk maskin. En sjuk dröm helt enkelt för min körning.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Glöm inte att renegaden har en mattbredd på 41cm ist för 38, den ger lika mycket yta mot snön som en 38x365.
Skulle inte rekommendera en renegade före 2011(2010 passar din budget) eftersom e-tec motorn fick ny leverantör på packboxarna på lagren som nu ska vara ordentligt limmade om jag inte missminner mig.
Så lägg på några kronor och sök efter en 2011 renegade backcountry x 800 etec så får du en maskin jag kan lova att du blir nöjd med.
Men betänk att renegaden egentligen är en ledmaskin som även går bra utanför leden, så om du inte ska åka så mycket led eller mest ser den som en transportsträcka kanske du ska titta på en längre maskin?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hmm.. ja man kanske skulle kika lite på längre maskiner kan vara en vettig tanke, men samtidigt så är jag lite skeptisk till klättrare om man inte ska klättra så att säga, lite j-vligt och puls ska det vara när man viker av från leden.

Tycker Dragon av årsmodell 2010 fick rätt bra betyg så visst är man sugen på den, gillar hur man sitter på dem också. Tyvärr är det väl lite si och så att vara utanför spår med den, iofs tog jag mig helt klart dugligt med min Viper Mtn, enda anledningen till att jag sålde den var egentligen att jag tycker man sitter så förbenat dåligt på dem (ryggen är inte den bästa), och jag ides inte slänga ut en massa pengar på att bygga om när det finns maskiner som är rätt från början.

Renegade bör vara 2011 alltså, kan iofs vara värt att kasta ut några kronor till för att få lite bättre kvalite, jag är ganska så övertygad om att samtliga av dessa maskiner egentligen skulle duga fint.
Men det är alltid bra med lite feedback av de som redan testat dem, tänkte kasta in en joker i leken.
Hur är det med CrossFire 800? är rent instinktivt lite skeptisk till Arctic, men kanske bör man tänka om?
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
ja har en x-trim 800 2010, 51 mm v-kit mulle box, å ja kan då inte påstå att den går dåligt i snön, står mer än gärna rätt upp i backarna även på platten med lite hjälp, åker mycke i fjällvärden å den funkar lika bra som renegade & switchback, men dom kan va lite tungkörda från början innan man är van, och åker man led så är den överlägsen, pps är helt underbar,går fint att skjutsa å dra pulka om man vill det,
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu är jag sällan och aldrig i fjällvärlden och kör, ganska nykommen på detta med skoter och har dragit på mig ansvaret att uppfostra småbarn varav den andra anländer i dagarna så tiden för att fara på äventyr i fjällen med kompisar är hyffsat begränsad just nu.

Men en sak jag reagerar på i det steffo_4 skriver är att X-trim:en som han har (med allt som kommit dit) funkar lika bra som en switchback, det jag reagerar på är att även om ingen nu skrivit det rakt ut här så tycks switchbacken ändå få hyffsat betyg för framkomlighet, iaf om man läser mellan raderna.

Det som förvånar mig med det är att jag tycker annars man mest läser att den fnkar på led men inte utanför.

Så om någon känner sig manad och kunnig så får denne gärna ställa renegade,X-trim,crossfire samt switchback mot varandra och mer eller mindre stapla upp för/nackdelar med dem. spelar ingen roll vilken CC på motor bara man inte jämför x-trim med 800cc mot en SWB med en 600cc och säger att SWB är slö i jämförelse, för det säger sig självt att det upplevs så i det sammanhanget.

Sedan om jag missat ngn modell som man bör kolla på så tipsa gärna om det. Måste inte absolut gå att dra pulka med, det är väl det jag kan kompromissa på i första hand eftersom att en pulkdragare får man för billiga pengar, t.ex. en gammal viking eller ngt.

Men som sagt, jämför gärna mer konkret men behåll förutsättningarna lika på maskinerna.

Och tack för alla svar såhär långt.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har inte provat switchbacken men jag har en kort Dragon 700 och den är väldigt trevlig i lössnön. Lätt att kasta runt och den tar sig fram riktigt bra för att vara kort. Det jag har läst om SWB är att folk blev besvikna att de återinförde kopplad boggie på den 2008 om jag inte mins fel. JAg tycket Polarisarna är lättare att få dit man vill i pudret motför BRP maskiner men då baserar jag det på erfarenhet från korta maskiner.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo jag har läst att man kopplade boogien på den 2008, lite synd kanske men samtidigt finns det säkert ngn tanke med det också.
Och tack för jämförelsen, även om det gäller korta maskiner, borde ju rent teoretiskt inte vara så annorlunda med lite längre maskiner.