Dold kampanj mot friåkning? "skoterbus"

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
"Förutom att fjällräddarna utsattes för livsfara blev räddningsinsatsen dyr. Persson uppskattar att den kostade samhället minst 100.000 kronor. "

JAHA, jag skulle vilje veta lite mer vad det är som kostar 100.000, och självklart är det ju bara skoteråkarnas fel, skidåkare, folk som går bort sig i snöstorm mm det sägs det inget om? har man inte brustit i sitt ansvar? var bara en liten fundering...
Fy fan va jag hatar sånt där när dom sätter ut ett pris på vad det kostar att rädda en nödställd människa, som kanske inte ens har gjort något annat fel än att åkt vilse.

Tänk vad rättsväsendet kostar i sverige och då gör folk olagliga saker.
Vilket AP liv det skulle bli om man skrev en artiket i tidnigen där det stod
------------------------
Bankrånare tagen

Det var en våldsam jakt som utsatte privat befolknigen och polis för livs fara, mannen var drog påverkad och är redan känd hos polisen

-Polis insatts 100 000:-
-Advokat kostand 50 000:-
-Fängelse vistelse 200 000:-
-Drog rehabilitering 150 000:-
+ alla andra gånger han har belastat Polis/sjukvård men överdoser och mindre brott

(observera att alla siffror och hela historien är på hittat)

Och ursäkta för ev off topic

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Personligen blir jag inte så värst upprörd av bilden i sig.
Men nog blir man förvånad att Sixten kan gå så hårt åt två killar som råkar ut för en olycka. Dom gjorde ju inget olagligt..
Tycker att det redan är syn om killarna, det kan inte vara kul att råka ut för en olycka i fjällen.. och sedan står det i tidningarna att dom är rena gangsters när dem kört utanför lederna.

Inte står det kostnader mm. i tidningarna när en rattfull har kört ner i diken och Brandkåren, ambulansen och polisen åker till olycksplatsen. Inte står det att han har varit oansvarig eller brutit mot lagar heller.

Det såg förresten ut som att den där Sixten hade det ganska skönt där på fjället... men men det är väl sånt han vil få bort!

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det var då ett j-la ojjande i den här tråden. Fortsätt köra som flåbusar så får ni se hur det går med den fria åkningen. LRF är på krigsstigen i Jämtland. Om LRF agerar hänger skogsbolagen på, den saken är säker!

Barnrumpor! :mad:

// Matti

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Börgar inte tråden spåra ur person angrepp eller..............skäms han gör bara sitt jobb o jag håller med sixten.
Trafiken i fjälls har spårat ur helt o hållet.

4

426H

Börgar inte tråden spåra ur person angrepp eller..............skäms han gör bara sitt jobb o jag håller med sixten.
Största peronangreppet i den här historien har begåtts av Sixten P. och ingen annan. Eller springer han till lokalpressen och kritiserar alla nödställda som fjällräddarna undsätter? Han kanske borde döpa om sin organisation till skidräddarna eftersom han inte tycks vilja hjälpa nödställda skoteråkare? Sen håller jag inte alls med om att skotertrafiken i fjällen spårat ur. Vad menar du? Fjällen är väl ett utomordentligt ställe att åka skoter på, och du som representerar andra skoteråkare (du sitter väl i SNOFEDS styrelse?) borde arbeta för fri skoteråkning i fjällen och inget annat!

B

Biosteel

har trafiken i fjället spårat ur för att 2 personer körde vilse ? jag håller inte med sixten om att man enbart ska hålla sig till led.. du kanske inte har sett hans vackra kort ?

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Japp o det är precis det jag/vi gör.
Jag är övertygad om att det finns dom här inne som inte följer dom regler som samhället stält upp för att vi över huvud taget ska ha möjlighet att köra skoter i svenska fjäll.
Daglidags kommer det ju rapporter om att skoteråkare har kört i förbudsområden eller öppet hotat naturbevakare med misshandel (har själv personliga erfarenheter).
Att vissa skoteråkare frivilligt utsätter sej för allt större risker är väll ingen hemlighet.
Vad sixten troligen är ute efter är att om turister har ett riskfyllt beteende så lär man ju göra något.
När skoteråkare frivilligt kör upp under lavinhängen utan att överhuvudtaget ens änka på att en lavin när som hälst kan gå då blir även jag fundersam en skidåkare skulle ju alldrig komma på tanken att åka på sånna ställen o utsätter sej inte häller för dom riskerna som visa skoteråkare gör.
Om man är så emot fjällrädningen o deras omsårg om oss fjällfarare varför utsätter man sej då för dom här riskerna vem ska ta reda på kvarlevorna när fjällräddarna tröttnat på alla hot om misshandel mm.
Om inte fjällrädningen funnits så är jag övertygad att vi har haft en helt annan statestik bland dom omkomna i svenska fjällen.

xmbreaker95

Medlem
14 nov 2007
8
0
1
jahadu skoterhans

skoterhuliganerna som sixten ondgjorde sig över kanske bara hade åkt vilse?
sixten åker tydligen på barmark?
vissa skidåkare som åker offpist åker definitivt vid lavinfara.

lederna runt järbo är väl mest ett skämt- både yngre och äldre har både tumspasmer och kör tydligen både här och där-fort och fel -------eller?

kul med spekulationer-brukar kunna bli fel av det...ELLER?:ciao:
mvh n

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja du nu har väll jag ganska bra insikt om hur läget ser ut i svenska fjällen efter 160 mil i vinter o dom flästa mil i området från funäs upp till Arjeplogs fjällen så nog vet jag vilka problem som finns i fjällen.
Sen är ju inte jag längre medlem i Sandviken på grund av att styrelsen o dom ledansvariga i järbo inte vill ha hjälp o enligt dom själva klarar underhållet andelens utmärkt.

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Ajajaj, Nu har det kostat pengar igen, eller kanske inte, det var ju visst en skidåkare den här gången :rolleyes:

20080323

kl 08.16, Fjällräddning Nallostugan, Kiruna

En man har skadat knäet i samband med skidåkning igår. Nu har knäet svullnat och mannen kan inte gå.

Fjällräddningspatrull från Nikkaluokta undsätter mannen med skoter och tar ner honom till Nikkaluokta

för vidare transport till sjukhus

xmbreaker95

Medlem
14 nov 2007
8
0
1
jahaja
meningen med mitt inlägg som nog nästan gränsade till personligt påhopp rann av som vattnet på en gås... oväntat? nix pix ;)
:beer:
grundmeningen kvarstår dock.
allt är inte svart eller vitt. framförallt inte sanning i media.
spekulationer från messerschmittar brukar gå åt skogen.....:hello:

så snälla lilla rara du-var lite snällare mot småpojkarna - de växer förhoppningsvis upp en dag de också.:eviltongue:

när det gäller järbo/sandvikens skoterklubb så är jag ganska säker på att all hjälp tas emot med öppna armar -dock ligger nog problemet snarare på ett personligare plan. hmmm:hmmmm:
mvh n

B

Biosteel

dom får väll göra vad dom vill. jag slutar inte köra skoter bara för att ngr höga herrar i fjollträsk säger att vi ska ha skoterförbud :)

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
200-250 :laugh: här ser man prov på sakunskap också :hmmmm2:.

detta svammel kommer att sluta med ett total förbud ,sedan så kommer de som driver turistnäringen att böna o be att få tillbaka skoter turisterna ,de som betalar för sig .
appelsinskalarna drar inte in några stora summor till dessa anläggningar.men det märker dom väl när pengarna är slut :D

4

426H

dom får väll göra vad dom vill. jag slutar inte köra skoter bara för att ngr höga herrar i fjollträsk säger att vi ska ha skoterförbud :)
Än så länge är det ju inga höga herrar i fjollträsk som säger att vi skall ha skoterförbud. Kampanjen drivs av skoterhatare i norrland. Nu senast var det ju tex en fjällräddare i jämtland och en polis i norbotten (rapport idag).