Dold kampanj mot friåkning? "skoterbus"

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Läs denna artikel i dn, känns som en dold kampanj mot friåkning.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=752715

Förutom att friåkare beskrivs som hotfulla. så:

"
I helgen fick fjällräddningen i Jämtland rycka ut i oländig terräng vd Ullådalen och under svåra väderförhållanden för att undsätta två ungdomar från Gävletrakten som råkat ut för en olycka efter buskörning.

- Om man kör ut i hängdrivor och håller till i ett område som är farligt att åka i även vid bra sikt, då har man ju brustit i ansvar, säger Sixten Persson."

När får vi se beskrivningen "oansvarig busskidåkning" när skidåkare måste räddas av fjällräddningen.
Hur ska man definiera självförvållad/buskörning/olycka , när det krävs räddningsinsats?
 
B

Biosteel

räddning ska man väll alltid få? annars kan man ju lika väl sluta att betala skatt :S
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Bergsklättrare, kanotister, seglare, skridskoåkare, snowboardåkare, fjällvandrare, sportutövare över huvud taget är alltså oansvariga om de råkar ut för en olycka?

Det där kan vara det dummaste jag läst på mycket länge.

-Om man går ut i gatan och håller till i områden där det normalt är farligt och blir påkörd av en buss på väg till konsum har manhelt enkelt brustit i ansvar.

Ta på dumstruten och ställ dig i skamvrån!
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
buskörning...vad jag hörde så hade dom kommit ur ledet vid en safari och sedan kört utför en drivkant i ovädret. sen sixten persson (medlem i styrelsen i väsek.se) jobbar mot skoteråkningen som det verkar. gör inget annat än att klaga på oss skoteråkare.
Har du nån bra källa på det , kanske kan få DN intresserade ( en snöbolls chans i .... ).
 
D

Deleted member 9532

Är inte forsränning samma sak såattsäga.

De kastar sig ut i vilda floder och far ur ibland och behäver räddning.

-"ähh, vafan, låthan drunkna han valde ju att åka med själv"

Idioti!

Visst ska man väl tänka sig för, men varför ska allt roligt förbjudas?
Det är ju ingen mening med livet snart p g a alla J'vla lagar och förordningar!
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Klingar falskt när Sixten Persson går ut så hårt mot "skoterhulliganer", när han själv lägger ut bilder på sig själv när han kör på bar fjällmark. Oansvarsfullt och dessutom olagligt!
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Klingar falskt när Sixten Persson går ut så hårt mot "skoterhulliganer", när han själv lägger ut bilder på sig själv när han kör på bar fjällmark. Oansvarsfullt och dessutom olagligt!
Var finns bilderna , vi kanske ska anmäla ..
 

Jocke47

Välkänd medlem
20 aug 2006
234
0
16
38
Falun
"Förutom att fjällräddarna utsattes för livsfara blev räddningsinsatsen dyr. Persson uppskattar att den kostade samhället minst 100.000 kronor. "

JAHA, jag skulle vilje veta lite mer vad det är som kostar 100.000, och självklart är det ju bara skoteråkarnas fel, skidåkare, folk som går bort sig i snöstorm mm det sägs det inget om? har man inte brustit i sitt ansvar? var bara en liten fundering...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det är ju skandal jag har nog alldrig vart så upprörd i hela mitt liv :eviltongue: ,man ser tydligt hur de har kört på barmark .säkert så utrotades en världs unik art pga detta oansvariga tilltag :eek:
tycker nästan att han flinar på bilden dessutom.känner inte ni lika dant :rolleyes:
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Personligen blir jag inte så värst upprörd av bilden i sig.
Men nog blir man förvånad att Sixten kan gå så hårt åt två killar som råkar ut för en olycka. Dom gjorde ju inget olagligt.

Men barmarkskörning ÄR olagligt.
 
B

Biosteel

men anmäl den där ***** sixten helvete då . så förbannat less på allt gnäll på skoteråkare. e de inte de ena så ere de andra ..
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
det är ju skandal jag har nog alldrig vart så upprörd i hela mitt liv :eviltongue: ,man ser tydligt hur de har kört på barmark .säkert så utrotades en världs unik art pga detta oansvariga tilltag :eek:
tycker nästan att han flinar på bilden dessutom.känner inte ni lika dant :rolleyes:
Jo , man kan känna igen en gammal skoterbuse när man ser en. Denna menlösa huliganism mot naturen.