Dissa svenska priser och hissa amerikanska...

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Man kan ju fundera om det är så att GA handlar hos ÅF i USA. För handlar dom hos fabriken handlar det om ca 80% marginaler. (ändå har dom inte råd att ha prylar hemma)!

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Det är ju det som är så jävla sjukt...

KÖP ALDRIG RESERVDELAR AV SVENSKA ÅF!

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Nog är det så att skidoo/ac/polaris-handlarna är dyrare än "killen-på-hörnet" men det är ju som alltid valfritt att köpa av vem man vill.

Har skumläst tråden lite och skulle vara intressant att veta hur många här som driver egna företag? Ingen hobbyverksamhet som omsätter 100-500,000 utan miljonen och uppåt. Personal, lokal, fasta utgifter som el, utbildningar, reklam. Även vikarier och allt därtill. JAG vet vad det kostar men hade varit intressant att kolla hur många som egentligen vet vad det kostar innan man klagar.

Självklart tycker också jag att det är ockerpriser på vissa delar men så länge folk handlar och inte klagar så fortsätter priserna att vara höga.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det man ju också får väga in är leveranstid. Jag har beställt en hel del från olika ställen i USA. Och det bästa i leveranstid jag fått är då det postats på måndag och jag har kunnat hämta ut det på fredag samma vecka. Men jag har från samma firma ( och samma transportsätt) råkat ut för en lev.tid på över 1månad. Sen går det ju förståss att beställa expressleverans men då äts ju stora delar av "vinsten" upp.
Så jag beställer enbart under sommaren delar därifrån, behöver jag något under vintern så får det bli från lokala handlaren.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nog är det så att skidoo/ac/polaris-handlarna är dyrare än "killen-på-hörnet" men det är ju som alltid valfritt att köpa av vem man vill.

Har skumläst tråden lite och skulle vara intressant att veta hur många här som driver egna företag? Ingen hobbyverksamhet som omsätter 100-500,000 utan miljonen och uppåt. Personal, lokal, fasta utgifter som el, utbildningar, reklam. Även vikarier och allt därtill. JAG vet vad det kostar men hade varit intressant att kolla hur många som egentligen vet vad det kostar innan man klagar.

Självklart tycker också jag att det är ockerpriser på vissa delar men så länge folk handlar och inte klagar så fortsätter priserna att vara höga.
Jag har drivit företag inom motorbranchen, så jag är bekant med omkostnaderna. Men distrubitören i USA bör rimligtvis köpa reservdelar för ungefär samma peng som GA i Sverige, eller hur?
Handlarna i USA som har webshoppar med originaldelar har oftast auktourisation på märket och egna verkstäder, rimligtvis har dom samma krav på utbildningar och liknande overheadkostnader som handlare i Sverige. Så man kan ju fundera på i vilket led "ockret" sker här hemma?

Liknande prisgap finns även på verktyg. Mycket billigare i USA. Jag åkte ett tag och krängde verktyg för ett företag, vi kunde lätt lämna 40-50% rabatt utan att äventyra egen bonus.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Tveklöst är det GA som står för ockret men det enda verktyg vi konsumenter har är att sluta handla av ÅF tyvärr.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Men det är inte ÅF som har bra avans! Det är underleverantören! Varje enskild butik måste sälja 40 nya skotrar per år för att hålla med lön åt en säljare.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen är väl omsättning betydligt större i USA...finns ju betydligt mer skotrar där. Även om det också finns flera handlare.... Sen är väl det mindre skatter i USA om gör sitt till.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Men det är inte ÅF som har bra avans! Det är underleverantören! Varje enskild butik måste sälja 40 nya skotrar per år för att hålla med lön åt en säljare.

Konstigt att det går runt i usa där skotrarna kostar 60% av våra priser..

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Fick lite saker jag beställt från theoutdoorshop i staterna idag, paketet skickades i torsdag och framme idag tisdag..
4st remmar $600
tunnelväska $70
2 drev $90
frakt $80
tullavgift 468kr
totalt: 5838kr
Bara remmarna skulle i sverige kosta 9200kr..

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Beställt från usa en gång men insåg att då man beställde för inte så stor summa åts vinsten upp rätt fort av tull och om jag inte minns fel den dyra frakten från gränsen hem till dörren.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon erfaren på ämnet skulle sno ihop ett riktigt inlägg med saker att tänka på, tips, priser, förslag på sidor, sambeställningar kanske osv osv.

Sedan då klistra tråden och hålla den olåst så sambeställningar kan ordnas.

Vad tror ni om denna idé ? Kanske vi kan pressa dom svenska priserna lite :)