Dissa svenska priser och hissa amerikanska...

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
kan jag köpa en skoter 20000 billigare utan garanti så skulle jag köpa den på stutts.Så kunde jag få hem en skoter från usa för 20000 billigare skulle jag handla.nu menar jag nya maskiner i låda.
Jag med. Kanske är lite surt ändå att inte ha garanti men å andra sidan kan man tänka att dem där lapparna som blev över kan bli ens privata lilla garantibudjet..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
425
83
Malå/Adak
Sv: Dissa svenska priser och hissa Amrikanska...

Kathalon du måste lägga på USA moms på skotrarna lr dra bort sveriges moms på svenska priset för att få rättvist pris.
Är fortfarande skillnad.
Den Amerikanska momsen är försumbar, oftast betydligt mindre än prutmånen på maskinen. Sen ska dom inte lägga på nån moms när dom säljer på export.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
De vet jag men man kan forfarande inte kolla på vad handlarna har för priser i USA å jämföra rättöver med Svenska priser.
De va inget prat om export då jag skrev de där utan är de export så är de ju definitivt en annan femma då får du ju lägga på svensk moms å tull å hela faderullan.
Men som sagt fortfarande stor skillnad på priser.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag blir så less på allt tjafs tull och moms och frakt tre dubblar inte priset. Fan öhlins dämpare går att köpa billigare från usa ink frakt tull och moms. Då snackar vi inte 500kr billigare heller... vill minnas att dom jag kollade på då var 4000 billigare... utan i sverige funkar det mer så här. General agent minst 100procent, handlaren ytterligare 50 procent. Ex variator skiva i usa 2700kr ink moms tull och frakt i sverige nästan 5000... en sketen bricka i usa under en. Dollar i sverige 45+moms. Vill minnas att det skulle bli 8-900 för alla...rena djävla ocker priserna är det ibland. Sen kommer snacket om att personal kostar.ja så är det men hur fan kan så mycket vara halva priset i tyskland då? Dom har jäförbara skatter med oss... någon tjänar grova pengar och troligen är det generalagenten.

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Äntligen någon som fattar vad jag menar!!

Del+frakt+mons+tull=ett pris i usa som alla gånger är billigare än sverige!!

Spelar ingen roll vad ni alla tjafsar om så kan ni inte säga att reservdelar ifrån bla USA hit hem till Sverige blir dyrare än i sverige!!

Edit se på fan bara duells skall ha 1495 eller fall det var 1695kr för en toppsats (cylinderfoten och toppen) i USA hit hem till dörren skulle det gå på dryga 1000en lappen med express (snabb post! som kostar 3gånger så mycket som vanlig frakt!)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Har skikat runt lite på variator kit och ljuddämpare och kommit fram till atten super Q kostar ca 1600kr och samma pris för ett stage 2 mtx ulmer kit. Men är dessa priser utan moms då elr, och blir det fortfarande billigare efter moms etc då Ultra-Q kostar 3150 kr på kn racing.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
vi säger 1600 prick då.

1600 + frakt om du har lite tur och slipper tull.

Tar tullen paketet blir det: 1600 + frakt *1,03*1,25 +100.

1,03 = 3% tullavgift
1,25 = 25% moms
100 = 100kr i postavgift för att dom öppnat paketet

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36

aj så då blire ändå ca 1000 kr billigare. Så alla USA priser är utan moms...:(

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden

Jag kan säga att 99% av sidorna jag handlat ifrån han momsen varit medräknad i priset, men det kan såklart vara bra att kolla innan köpet

Går du på affärer i Usa då kan du nästan räkna med att inte momsen är medräknad

Dock känns ämnet ganska urvattnat, man kan nog sammanfatta med JA det är oftast väldigt mycket billigare i Usa

Se till att beräkna ev tullavgift och frakt i priset

Kan ta ett exempel då jag köpte en drivaxel till bilen för nån vecka sedan

Pris i Sverige 4500kr
Pris i Usa inkl allt fram till dörren 1200kr

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna

Tips på länkar till sidor i usa med bra leveranser? Gärna Polaris.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Väcker en gammal tråd här.

Det var panik då mina bromsbelägg gick på järnet, så jag åkte till Skidoohandlaren för att köpa nya. Jag skulle också hämta ett huvgångjärn jag beställt.

Gångjärnet kostade drygt 400 att lösa ut.
Beläggen sade gubben att de kostade 700:- :eek:h:
Nåväl, jag behövde beläggen nu, så jag svalde förtreten.

Satt idag och kollade priser på ronniesmailorder.com , vilka påstår sig sälja enbart originaldelar.
Där skulle gångjärnet kostat mig 201 kronor i dagens växlingskurs.
För bromsbeläggen skulle jag fått betala 271 i svensk valuta.

Visst, jag vet att det tillkommer frakt, moms och tull, (tull om man handlar för över 1400 SEK), men det fördubblar inte priserna.

Det är nog dags att fler börjar handla "däröver", så att svenska generalagenter och handlare kanske börjar inse att dom inte kan ockra priserna här hemma.

För att även ge eftermarknadshandlarna en känga så är, genomgående, priserna billigare i USA.

Jag köpte ett Wiseco kolvkit, (2 kolvar med kolvbultar, kolvringar & låsringar samt packningssats) och kolvbultslager ungefär 700 billigare från USA. - Då inräknat frakt, tull och moms.

E

ejwbegysv

ronniesmailorder.com har jag handlat av massor med gånger.. har fördelen att ha en syster i USA som paketet mellanlandar hos = slipper moms 99% av gångerna

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
En annan sak är att varför finns det ingen webshop i sverige för originaldelar där man kan se priserna likt ronnies o dyl? Skäms dom över priserna?

Delar en länk där dom som vill kan ladda ned Polarishandlarnas prislista.

http://motorhuset.com/4027.polaris_snoskoter.html
Hos Servicecentralen kan man söka på artikelnummer/artikelnamn och få fram priserna på originaldelarna ifall ni vill jämföra.

http://shop.servicecentralen.se/33/kategori/Polaris

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vänta nu, behöver man inte betala tull om värdet är under 1400?
Nja, jag hade lite fel där. Det är max 1300 SEK för tullfritt.
Moms måste man dock betala.

Här nedan citat från Tullverket http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Köp aldrig en reservdel från svenska skoterhandlare!

Generalagenterna sätter det listpris dom tror att marknaden kan betala och så länge marknaden betalar så blir det knappast någon förändring.

I dagsläget åker jag Arctic och generalagenten KGK verkar tycka att listpriset på reservdelar i Sverige bör ligga tre gånger högre än i USA.

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Jag beställde en stator till en Yamaha F40 båtmotor i dag, 1300 kr inkl frakt , priset i Sverige är över 7000 för samma orginaldel, är ju helt sjukt, till och med den lokala yamaha återförsäljaren rådde mig att handla i USA...

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Man kan ju fundera om det är så att GA handlar hos ÅF i USA. För handlar dom hos fabriken handlar det om ca 80% marginaler. (ändå har dom inte råd att ha prylar hemma)!

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2