Dissa svenska priser och hissa amerikanska...

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Jaja.... Nu blir det i fortsättningen Amrikansk för min del...

Dom kritiska bussningarna i en ypz variator (phazer med small rem då 91:a)här i svergie så skulle dom kosta// locket skulle bussningen kosta 620kr och den som är i den rörliga skivan 820kr...:evil::mad2:

tog mig ett djup dyk i den amrikanska marknaden och till slut fick jag hem org bussningar (yamaha Genuine) 90389-28032 o 90389-40029 med frakt för $58.36 :lol:

Så jag rek boats.net!!

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Sv: Dissa svenska priser och hissa Amrikanska...

Det är smått sjukt... Topp sats här i sverige till min trippel 700 skulle kosta 1495 eller fall det var 1695... I USA skall dom ha drygt 700kr för topp packningarna och 100hundring för cylinderfotspackningen, med andra ord 800kr och då går frakten på 100kr 900kr... hmm skall man ens fundera?!

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark

Varför bara dissa reservdelar, de skiljer ju hur mycket som helst på nypriser på skoter. kronan är väldigt stark och dollarn väldigt svag, de borda visa sig mycket mer på priserna.

ex en skidoo renegade backcountry x 600 kostar i USA $11.799 ungefär 70,800 kronor jämför med över 130.000 kronor för att köpa den i Sverige. Nog förstår jag att de finns omkostnader samt att säkra sig mot dollar stegringar. Borda dock inte behöva kosta mer än 110.000.

Så jag säger dissa svenska priser på skotrarna istället.

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta

Jo.. Delar och skotrar och förövrigt allt som sverige säljer tror jag är dyrare än i usa...

Jag skulle lyckas få iväg ifrån USA
Trailarm
tempgivaren
topp packningen
för ca 2700kr

här i sverige skulle det bli drygt 3500...

Så att ja som privat person skulle tjäna på att ta hem grejor från usa och sälja privat/svart och kanske lägga på 10kr och lägga på min egna skoter och då skulle jag lätt stå i mot svenska priser på reservdelar det är lite små sjukt...

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit

Kathalon du måste lägga på USA moms på skotrarna lr dra bort sveriges moms på svenska priset för att få rättvist pris.
Är fortfarande skillnad.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark

Kathalon du måste lägga på USA moms på skotrarna lr dra bort sveriges moms på svenska priset för att få rättvist pris.
Är fortfarande skillnad.
Absolut, men ändå väldigt stor skillnad.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

Man måste lägga på frakt, tull och sedan svensk moms på totalsumman.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Behöver väl inte ta sig längre än tex england för att hitta stora prisskillnader..då utan tullavgifter.

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Mons osv klar man sig utan man lägger små beställningar.. lite pö om pö så slipper man sådant!!

Dock i stor Kg eller för den delen kr, så kan det bli tjurvigt men det blir ändå inte samma priser som i svergie!!

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Om du skickar hem varorna eller om du beställer varor till exempel via Internet, postorder eller telefon måste de förtullas. Du får vanligtvis betala tull och moms. Om försändelsens sammanlagda värde är högst 1 400 svenska kronor och inte innehåller parfym, luktvatten eller tobak, behöver du inte betala någon tull. Däremot måste du alltid betala moms.

Tullavgiften är olika för olika varor. Den är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell fraktförsäkring. Hur stor tullavgiften är just för din vara kan du få reda på genom att läsa i Tulltaxan på Tullverkets hemsida eller ringa tullverkets informationstjänst på 0771-520520. Momsen för det flesta varor är 25 procent. För livsmedel är momsen 12 procent och för bland annat dagstidningar, Böcker och tidskrifter 6 procent.

Med hjälp av Tullverkets kalkylator, Avgiftsguiden, kan du för vissa utvalda varor på ett ungefär räkna ut hur mycket en vara som du beställer från ett land utanför EU kan komma att kosta. Du hittar Avgiftsguiden via länken i rutan till höger på den här sidan.

-----
Hämtat från: http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-utanfor-EU/

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Kläder skulle iaf inte jag importera! Vill först och främst prova dem, (även om jag kan snålprova hos nån annan och sen beställa) sen om något går sönder är det bra mycket lättare att lösa det i en butik..

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
sen om något går sönder är det bra mycket lättare att lösa det i en butik..
Ja precis! Hur blir det då om man köper en flångas skoter för 80-90k och efter 5 mil skär den ihop? Hur får man till garantiåtgärder då? Är det bara till att gå till närmsta (t.ec Ski-Doo) shop eller ringa till andra sidan? (har ingen aning, därför fråga)

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Ja precis! Hur blir det då om man köper en flångas skoter för 80-90k och efter 5 mil skär den ihop? Hur får man till garantiåtgärder då? Är det bara till att gå till närmsta (t.ec Ski-Doo) shop eller ringa till andra sidan? (har ingen aning, därför fråga)
Ja just det nu finns det en försäkring som man kan täkna för sådant .tror till och med att det är någon skoter fabrikat som redan har den typen av garanti ,dom har köpt en försäkring.men tycker man läser så mycket om garantier men i slutändan blir det problem.
kan jag köpa en skoter 20000 billigare utan garanti så skulle jag köpa den på stutts.Så kunde jag få hem en skoter från usa för 20000 billigare skulle jag handla.nu menar jag nya maskiner i låda.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Jag pratar inte om att köpa en ny skoter från USA, utan att priserna på skotrarna här i Sverige borda reflektera den starka kronan och svaga dollarn. Pengarna ska ju inte bara gå till generalagenterna utan kosnumenterna borda också få känna av detta faktum.

D

Daweasel

Som bekant får man inte så värst med hjälp även om man köpt sin skoter i Sverige numera. :)
Jag har importerat ett antal åkdon genom åren, både ATV & skotrar, vid flera tillfällen har svenska ÅF (Kawasaki & BRP) utfört garantiändringar i mitt fall ny drivaxel och lite annat plock på Renegade 800 och ny framvagn på Kawa 700, jag tror mest det beror på återförsäljarens goda vilja. I sommar är det jag som tar en tur till USA där en pärlvit kissekatt sitter i skyltfönstret och ber om att få följa med till Sverige!