Diamond Drive Service

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Tjenare, slet ur DDn ikväll och klöv den, glad och hågen började putsa den och se över den tills man upptäcker att 2 lager är kassa. Skit. Såå nu till frågorna, lagren och tätningarna, vilka används BD-X, Arctic eller kan man lika bra handla typ SKF lager i rätt dimension och tätningar? Något annat man bör göra här då man har isär DDn?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Inte bara kan, du bör köpa SKF om du får tag i rätt dimension. Kan garantera att de inte är sämre än Arctics "original" och dessutom är det betydligt billigare på Momentum än hos Arctichandlaren.
Ta med ett gammalt lager in på en SKF-handlare så fixar de det där åt dig.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Inte bara kan, du bör köpa SKF om du får tag i rätt dimension. Kan garantera att de inte är sämre än Arctics "original" och dessutom är det betydligt billigare på Momentum än hos Arctichandlaren.
Ta med ett gammalt lager in på en SKF-handlare så fixar de det där åt dig.
Helt rätt. Hade järnspån i min DD. Tog lös lagren och tog med till SKF-handlaren. Han löste allt på en gång. Arctics lager är inte de bästa och är inte lagren inpressade rätt så blir det haveri med tiden. Byt olja ofta och skölj med flushen eller liknande. Planetväxlar är guld om servicen är rätt. Annars kan det bli dyrt. Tror att SKF hade halva priset jämfört med Arctic. Kvaliten var 4 ggr högre enligt SKF-gubben.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Har en liten fråga, har du en packning mellan halvorna på DD?
såg att jag inte hade det, typ bara packningsklister tror jag .
Delade min DD idag som tur var slapp jag några spån efter lager osv så ska rengöra och sätta ihop :)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Det är packningsklister som standard mellan halvorna på DD
Finns dock någon eftermarknads-packning att köpa om man föredrar det, minns inte märket tyvärr.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Okej, Black Diamond Xtreme är ändå tillverkaren av Diamond Drive lådorna, så det blir lagerserie och tätningsserie därifrån via Dan @ Outdoorshop. Fann endast lite metallspån i oljan dreven såg fina ut, inget konstigt slitage så lagerbyte blir det bara.
Annars, finns det något tipps på att avlägsna packningssilikonet väldigt effektivt?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
hur många ml olja ska det vara i ddn ? tänkte byta på min orkar inte plocka ur för att bara byta oljan:tsk:
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Utan back, 90 ml. De finns att köpa hos din återförsäljare i olika portionsflaskor, jag skall iaf ha den minsta, 90 ml. Bör inte kör på annan olja, förutom Black Diamond Xtreme, som nu är tillverkare av lådorna och mängden är det noga med att den är exakt, så lek inte utan ta OEM.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Köpte olja till DDn hos ÅF i sommar. Dom hade bara stora flaskan och sa att den lilla är borta. Ska vara 3oz i dom utan back som på tex F-serie -05-06
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Om du kör på orginal oljan så är det bara att hälla i hela flaskan.
Så var det inte.. bara flaskan var på ca 4dl! och efter lite läsande i instruktionsböckerna så hittade jag att det skulle vara 89ml, så nu är oljan bytt.. oljan som var i före hade gått över 100 mil såg ut som NY, inge järnspån rester mm
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Ok fel av mig, Förra sesongen när jag bytte så hade dem bara två olika flaskor till diamond driven, en till dem med back och en till dem utan back. Men det kan ju vara som ni säger att dem har tagit bort dom flaskorna.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Min erfareenhet av DD original oljan är att den är kass, den har onödigt låg viskositet vid 100 grader utan att ha speciellt bra lågtemp egenskaper.
Dessutom så är den inste speciellt stabil vid höga temperatuer utan blir svart för ingenting... skulle gärna prata med den ansvarige på Arctic cat och ge några goda råd, fattar inte varför de har valt den oljan till den.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
oljan som var DDn hade gått över 100 mil och såg då ut som ny, precis som den i nya flaskan..
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Intressant, de jag har haft och göra med blir svarta fortare än kvickt. De är iofs den lilla flaskan för de utan back. Det kan vara så att det finns flera olika oljor.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
De tidiga husen var bara tätade med packningsklister.
De senare modellerna har packning.
Vill man montera packning får man också montera/schimsa axeln

Ang. oljan så finns det 3 storlekar på flaskorna avsedd för DD, Då menar jag Arctic's olja

SYNTHETIC ACT GEARCASE FLUID
3 oz. ACT Non-Reverse 4639-361
12 oz. ACT w/Reverse 4639-628
15 oz ACER (Engine) Reverse 5639-219

ARCTIC CAT FLUSH FLUID
6 oz. 4639-333
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Intressant, de jag har haft och göra med blir svarta fortare än kvickt. De är iofs den lilla flaskan för de utan back. Det kan vara så att det finns flera olika oljor.

Det är inte så konstigt att oljan i en DD med 3oz. olja blir svart fort!! Det är ju ohyggligt lite olja eg!!

Vet dock inte hur oljan blir som i dom med större mängd i. Blir dessa svart lika fort??
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
skulle inte förvåna mig om den där "special" oljan för artics dd är vanlig växellådsolja som man köper på macken
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
skulle inte förvåna mig om den där "special" oljan för artics dd är vanlig växellådsolja som man köper på macken
Om man sätter i olja avsedd för planetväxlar så tror jag att det är minst lika bra eller bättre än Arctic olja. Har man det i lastbilar så kan man garanterat ha det i en skoter. Bägge fordonen arbetar i låga temperaturer. Viktigare är då att rengöra vid oljebyte så man får bort alla partiklar. Partiklar är inget bra i en planetväxel.
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Okej, Black Diamond Xtreme är ändå tillverkaren av Diamond Drive lådorna, så det blir lagerserie och tätningsserie därifrån
BDX förordar dubbellager i stället för det enkla som Arctic nu har. Vad jag tidigare sett så innebär det att man inte får igen kåpan och man måste fräsa ur för att få det att passa. Hör med BDX om detta är fallet. Dubbellagret är som sagt lite bredare är originallagret. Checka upp det. Kan vara kul att veta hur det gick.