Den stora bränsletråden: Bensin, racesoppa, 100LL & tillsatser.

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tänkte vi ska göra en liten sammanställning på bra information om dagens bränsle som vi har i mackarna och vilka alternativ som finns. Samt vilka medel vi hobbynördar kan göra för att få den mest kvalitativa bränslet för vårat ändamål. Om de nu är gamla veteranare eller moderna 2taktsturbo maskiner.


--- Bensin ---

Dagens bensin innehåller etanol som i sin tur gör att degraderingen av bränslet sker i en fortare takt. Just pga att det drar åt sig partiklar som vi inte vill ha...
95 oktan innehåller 5% etanol och 98 oktan innehåller UPP till 5% etanolhalt.
Ofta får man räkna på att 95 oktan har en betydligt större omsättning än 98 så i själva verket kanske 95 är bättre att tanka i våra skotrar än en gammal 98 oktan.
Det går faktiskt fråga inne på macken när dom senaste fyllde upp med 95 och 98 och göra ett beslut utifrån det.

För att kunna jämföra vanlig mackbränsle med t.ex racebränsle eller 100LL så måste vi kolla i databladet.

OKQ8 Datablad om Bensin 95/98 Oktan. Länk

Jättebra länk med vansinnigt bra fakta på dom tekniska bitarna för Bensin: Länk



--- Oktanhalt ---

Oktan är det som anger hur motståndskraftig bränslet är för att självantända. Detta fenomen brukar kallas att motorn spikar eller knackar. Antändningen sker före kolven har nått det ändläge där den ska tända och det gör att det kan bli extremt stora skador.
Oktanhalten har INGET som helst å göra med hur mycket energi ett bränsle innehåller.

I dom flesta länder såsom Australien, Nya Zeeland och huvudparten av Europa använder sig av mätmetoden RON(Research Octane Number) vid pumparna. Kanada, USA, Brasilien & några fler använder sig av AKI(Anti-knock Index), även kallat (R+M)/2). Det innebär genomsnittet av RON + MON(Motor Octane Number). Kan också ibland kallas för PON(Pump Octane Number) i usa.

Det vi framförallt kollar på är motståndet för att spika i en motor. Och det mest relevanta är faktiskt MON halten och inte RON halten som mäts vid pumparna.
Skillnaden mellan MON & RON är faktiskt mätmetoderna på "motorer" med variabel kompressionen. Inte 100% insatt i hur dom fungerar till punkt och pricka men tror inte dem kan mäta över 100 oktan. Så allting ovanför det är bara interpolerat.


Kopierar förklaringen mellan MON & RON Motorer från en tråd på snowest.

---------------------- Motor Octane Machine ------------------Research Octane Machine
RPM ----------------------900----------------------------------600
INTAKE TEMP.-------------300 DEGREES F --------------------120 DEGREES F
TIMING -------------------VARIABLE BASIC--------------------FIXED AT 13 DEGREES
----------------------------SETTING 26 DEGREES

Som man ser så är MON en mätmetod som ger högre belastning på bränslet och i sin tur faktiskt ger ett "bättre" mätresultat.

Därav brukar MON vara betydligt lägre på Bensin än RON.
T.ex OKQ8's 95 Oktan (RON) motsvarar 85 oktan i MON.
Då kan ni tänka er hur stort knackmotstånd vi har i racebränsle som har 110 oktan MON som t.ex VP C12. RON talet på det är 117.

Man hör ibland historier om att "skotern går bättre på 98oktan, mer effekt". Det är en skröna som delvis är sann...
Det har dock tyvärr mer å göra med hur fräsch bränslet du häller i tanken än oktanhalten i sig.
För ju mer oktan du sätter i tanken ju svårare blir den att antända i förbränningen. Svårare att antända = sämre effekt.
Men skulle du hitta 98 oktan med väldigt låg etanolhalt i sig och som kanske nyligen blivit fyllt i cistern. Än t.ex en 95 oktan som varit 6 månader i cisternen som har 5% etanolhalt i sig. Då skulle det finnas risk att känna en skillnad på bränslet.


--- Read Vapor Pressure / Ångtryck / Bränslets volatilitet ---

Bränslets ångtryck bestämmer hur lättstartad en motor är när det är kallt eller varmt. Har man ett "dött" bränsle där dom lätta kolvätena har "sipprats" bort så kommer motorn vara extremt svårstartad.
Det finns också racebränslen som har väldigt låga ångtryck och kanske inte alls lämpar sig som ett skoterbränsle. Så försök hålla koll på RVP värdena när ni kollar på bättre bränslen till era trimmade motorer.

Här har ni en informativa youtube klipp från Jim Czekala på Dynotech. Den är gjord i 3st olika klipp och alla går rätt hårt in på det här med RVP. Man får ta han med en "nypa" salt då han är extremt noga med det han gör. En vanlig svensson behöver alltså inte riktigt bry sig om hans procedurer. Men det är om inte annat jäkligt informativt!

[video=youtube;JtSVUzk8obI]http://www.youtube.com/watch?v=JtSVUzk8obI[/video]
[video=youtube;0tCi9x2WXCE]http://www.youtube.com/watch?v=0tCi9x2WXCE[/video]
[video=youtube;CimL6D08Wbk]http://www.youtube.com/watch?v=CimL6D08Wbk[/video]


--- Racebränsle & 100LL(AVgas/Flygplansbränsle) ---

Fyller på detta eftersom. Har folk kunskap och erfarenhet så skriv så lägger vi till. Ju mer ju bättre så vi får utbilda folk vad som gäller!

Länkar:
AVgas in a turbo 2 stroke #1
AVgas in a turbo 2 stroke #2
AVgas in a turbo 2 stroke #3


--- Tillsatser ---

Länkar:

http://www.archoil.se/produkt/ar6200-125ml/
 
Last edited:

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kan tillägga att den 98 som lastas ut på oljedepåerna i Luleå, Piteå och Umeå inte har någon etanolinblandning. Är dock som du säger att omsättningen på 98 är väldigt liten, vilket gör att den ofta lagras länge på depåerna innan den lastas ut så även om det på macken är nyligt påfyllt så kan bränslet va flera månader gammalt.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ett klargörande om RON, MON,PON och AKI tror jag är av stort värde här i första inlägget för att inte missförstånd skall uppstå.
Davajn: justera orginalinlägget enligt följande citat.

"In most countries, including Australia, New Zealand and all of those in Europe,[citation needed] the "headline" octane rating shown on the pump is the RON, but in Canada, the United States, Brazil, and some other countries, the headline number is the average of the RON and the MON, called the Anti-Knock Index (AKI), and often written on pumps as (R+M)/2). It may also sometimes be called the Posted Octane Number (PON)."


Sedan bör vi direkt stryka en normal missuppfattning som är att 98 oktan skulle innehålla mer energi än 95 oktan.
Det är inte alls vad oktantal står för.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Väldigt många som betalar mer för mindre effekt...

Ska man ha ut något av 98 så bör skotern vara gjord för det.

Litegrann som att kompsänka en fyrtaktare utan att montera turbo.

Skillnaden är inte stor mellan 95 & 98 rent prestandamässigt men mindre prestanda för mer pengar är bara dumt
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
känner mig som en imbecill i ämnet och ska läsa igenom alla länkar på julafton.

Men, vi säger att vid pumpen är både 98 och 95 påfyllt samtidigt och inte vart lagrat.
man vill ju inte ha spikningar och därmed ett högre oktantal. Mindre spikningar = mindre motorslitage. Dessutom mindre etanoliblandning = mindre slitage i spridare, gummin och slangar.
Så har man 45hyrmaskiner så bör ju valet vara 98oktan med den enkla motiveringen att det blir mindre slitage på maskin. Då kleti och pleti inte skulle märka ens om man tog bort en tändhatt.

Är jag bättre lämpad att dra å cykla eller är jag på rätt spår?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Alltså helt std maskiner ska inte ha annat än 95 oktan. Särskilt som du är inne på med hyrskotrar. Det är bara bortkastade pengar att köpa 98oktan.

Tankar du 45 hyrskotrar fullt så är det 1800 liter. Prisskillnaden kanske är 60öre till 1 krona mellan 95 å 98oktan. Då snackar vi 1080-1800kr skillnad.

Jag skulle hellre tittat på en lösning med bränsletillsatser. Finns många riktigt dåliga produkter där så man får se sig för lite. Finns dock andra som faktiskt gör skillnad och kan förlänga "livet" på bränslet om det ska stå ett längre tag i skotern.
Något som jag länkade i första inlägget var: http://www.archoil.se/produkt/ar6200-125ml/
Inget jag provat själv men snokat runt lite och ser lovande ut.
En kostnad per tank vore väl 2 öre litern om jag räknat rätt. 250ml räcker till 2500l.

Jag kommer göra ett test iår å köra detta på min maskin är tanken. Förmodligen blir det å prova i bilen också. Bortkastade pengar eller ej... Det får tiden utvisa!

Jay leno har gjort en liten videosnutt om dom där han visar upp vad dom har för prylar.
[video=youtube;h3ir3bg0ESU]http://www.youtube.com/watch?v=h3ir3bg0ESU[/video]
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
känner mig som en imbecill i ämnet och ska läsa igenom alla länkar på julafton.

Men, vi säger att vid pumpen är både 98 och 95 påfyllt samtidigt och inte vart lagrat.
man vill ju inte ha spikningar och därmed ett högre oktantal. Mindre spikningar = mindre motorslitage. Dessutom mindre etanoliblandning = mindre slitage i spridare, gummin och slangar.
Så har man 45hyrmaskiner så bör ju valet vara 98oktan med den enkla motiveringen att det blir mindre slitage på maskin. Då kleti och pleti inte skulle märka ens om man tog bort en tändhatt.

Är jag bättre lämpad att dra å cykla eller är jag på rätt spår?


Var in på dom stora oljebolagens sidor och kollade förra gången ämnet diskuterades. Där stod att 95 & 98 har bägge samma 5% etanolinblandning.

Nu säger någon i ett inlägg ovan att det är mindre i okq8as 98 (upp till 5%) men det var då inget dom skrev ut då.

Min etec 800 har aldrig behövt backa tändningen på 500 mil så jag hade inte tjänat ett dyft på att köra 98.

Högre oktan = mindre benägen att spika.

Kör 95 om skotern är gjord för det och 98 om den är gjord för det.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Var in på dom stora oljebolagens sidor och kollade förra gången ämnet diskuterades. Där stod att 95 & 98 har bägge samma 5% etanolinblandning.

Nu säger någon i ett inlägg ovan att det är mindre i okq8as 98 (upp till 5%) men det var då inget dom skrev ut då.

Min etec 800 har aldrig behövt backa tändningen på 500 mil så jag hade inte tjänat ett dyft på att köra 98.

Högre oktan = mindre benägen att spika.

Kör 95 om skotern är gjord för det och 98 om den är gjord för det.
Ska se till att inte ljuga nu, var ett år sedan jag kollade hur det låg till på depåerna i Umeå och Luleå och just då var det 0% etanolinblandning i 98. Så är det fortfarande i Piteå iaf, och det oavsett vem som lastar ut då den kommer färdigblandad från raffinaderiet. Just Okq8 har 2 bilar som lastar i Piteå och levererar till Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Älvsbyn, Jokkmokk, Arvidsjaur, Arjeplog osv. Även Preem lastar i Piteå med jämna mellanrum, ibland även Q-star & Shell.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vintertid har det sedan många år (även långt innan det blev normerat med 5 % året runt) kunnat förekomma etanolinblandning i vilken bensin som helst, det var frågan om att blanda i i förebyggande syfte när mackägare eller transportörer befarade problem med kondens och isbildning. Ungefär som fordonsägare själva hällde i en flaska K-sprit vid behov.

Men under frostfria årstider var det först för ca 25 år sedan man började med etanolinblandning. Den låg på 10 % hos vissa oljebolag ett tag i början av 90-talet men sänktes till 5 % då Sverige gick med i EU och den nationella bensinstandarden måste anpassas till motsvarande EN.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sen i brinnande säsong så gör inte 5% etanol nånting annat än att ta bort det lilla vattnet som bildas pga kondens.

Däremot förvaring ...

Men om det du säger trigger stämmer så kommer jag tanka 98 då jag ska sommar-/vinterförvara min leksaker!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Efter sista åkturen för säsongen så brukar jag suga ur det sista av soppan i tanken på skotrarna, sedan fyller jag i alkylatbensin (Aspen el liknande) och kör sedan motorn varm.
Har aldrig haft problem med att starta när vintern kommer eller att det skulle vara märkbart sämre effekt på första åkturen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man vill att bensinen ska stoppa bra för långtidsförvaring så finns det andra saker som är viktigare än vad bensinen själv har för egenskaper.
Se till att skotern eller vad det nu är förvaras i ett utrymme med jämn temperatur som inte varierar mycket mellan dag och natt - det är t ex inte så lyckat med ett skjul med plåttak som blir stekhett varenda solig sommardag och utkylt på nätterna.
Låg luftfuktighet är också bra.
Bensinen tycks hålla sig bättre om den befinner sig i en tank eller dunk av plast än om den är i kontakt med metaller. Förmodligen kan olika kombinationer av metaller fungera som katalysator och sätta igång mindre trevliga kemiska reaktioner.
Plåtdunkar som är målade på insidan (t ex svenska försvarets gamla jeepdunkar) är totalt olämpliga för långtidsförvaring av bränsle, de är tänkta för användningsområden där man har ständig omsättning på bränslet.

Jag brukar göra så att den bensin som finns kvar i skotern på vårkanten slangas ur allteftersom under sommaren och används till gräsklippare, motorsågar mm. Som regel brukar allt gå åt innan nästa vinter.