Demontera drivaxel Vector SP

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Ännu en konstig fråga kanske...Men, är "luckorna" på mattan på exakt samma ställe som dom är på min nuvarande org. matta? Jag har pressat dit non-sliphjulen på exakt samma ställe, kommer det att passa då jag byter matta sen?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jajjemensan såvida du köper en med dimensioner.

kammarna kan ju givetvis vara högre det har ju ingen betydelse men drichjulen behöver du inte pressa om några fler gånger för att du byter matta.

däremot slits drivhjulen .kanske inte så mycket om du har 9 kuggars drivhjul men har du 8 så rundas kuggarna av.kanske det går att vända dom efter ett tag iom att det bara är ena sidan som rundas.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
En med rätt dimensioner?
Det var ju inte så bra att drivhjulen slits med 8-kuggars, just dom köpte jag. Men vad menas med slits egentligen? Är dom slut efter 200 mil?
Huvudsaken är ju att jag slipper pressa bort dom igen då man måste skruva bort rätt mycket.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
eftersom kuggarna griper tag i mattan så nöter det på dom i längden.jag har kanske kört 200mm och dom börjar rundas av i överkant.nästa gång jag har lös drivaxeln ska jag prova vända drivhjulen.det borde funka.iaf ett tag till....


om du ska byta matta måste du ju själv klart ha samma dimensioner dvs 307*38cm..samt 2.52 i delning.dvs hur stora kuggluckorna är.dom måtten samt hur stora kammar du får plats med är vad du behöver veta.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Om mattan/clipsen blir varma (led) så smälter no-slip-hjulen ytterst lätt.
Har själv prata med kunder som hävdat "garantifel, ni betalar" efter de har fått no-slip monterade där jag jobbar och de bara höll 20mil.
Yamaha väljer därför att endast förse Mtn-skotrar med no-slip då dessa kan ge upphov till garantignäll hos korta skotrar.
Alla no-slip kan värmas sönder då mattclipsen kan bli så varma att de blåneras ovasett märke. Märke på no-slip eller märke på skotern spelar ingen roll om clipsen blir glödheta!
Är clipsen +200 grader (efter långtest av toppfart på blankis) och du sedan kör sakta så smälter no-slip-hjulen tilsammans med slidsen.
Visst kan Yamaha "åtgärda sin misslyckade geometri" men det kommer fortfarande finnas kunder som smälter slides och då är no-slip-hjulen i fara.

Nu gäller denna tråd vad för åtgärder som rekomenderas om man har problem med överkuggning och då kan man alltså byta drivhjul, byta boggi eller helt enkelt byta skoter.
Alla åtgärderna har sina svagheter.


Edit: Jag byter mina drivhjul hos min Apex Mtn varje höst tillsammans med slidsen. Jag ser dessa komponenter som förbrukningsmaterial.
Mina Po Escape hade mindre slidesslitage och fungerade bra utan no-slip vilket jag tolkar som att de jobbade mer med just mattspänning då boggin byggdes.
Alla skotrar har sina fördelar och svagheter.......
Nu hade min Po 125hk och min Apex har 330 och min Apex överkuggar inte alls med lagomt justerad matta.....

saxxat från ett annat forum.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Se där ja, men efter 20 mil? Men så länge man kör då det finns snö så tror jag knappast att clipsen ska bli 200+ grader.
Men vad har jag att välja på? Mattan kuggar över då det är djup snö och man drar på lite, så kan jag ju heller inte ha det.

Nä min plan blir nog att plocka ihop skotern och gå igenom slitage, plocka fram fettsprutan och rätt ut på blocket!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hursomhellst så har du inget att oroa dig för sålänge den inte är turbomatad så ska du knappast behöva byta några drivhjul....
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Väcker upp en tråd då jag har några frågor.. Ska förlänga min sp till 345 och undrar om det är någon ide att montera dit non-slip när man håller på? ÅF rekommenderade detta för att annars skulle den käka slides för mig.. Vad anser ni? Och om jag monterar non-slip, ska jag ta 8-kugg för att få den lite rappare ?
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Vad ska du ha för kamhöjd?

44 blir det, men hade ändå tänkt att ta bort dubbskydden så för deras skull spelar det ingen roll.. Så frågan är om det är nödvändigt med non-slip? Och ska jag ta ner till 8kugg så jag får den rappare? För/nackdelar ?
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Om du kan ha 44 kamhöjd med 9t drivhjul så rekomenderar jag dig att använda dig av det då "vändningen" av mattan blir snällare ju större hjul du har. Sen som någon skrivit tidigare i tråden så verkar ju 8t rundas av snabbare. Dreva ner skotern skulle jag välja att göra i kedjehuset på dom kuggarna istället.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inte fan kör man väll med "mycket" lösare matta bara för att man har noslip.
varför köra med den slapp?så att risken att köra av mattan ökar?

appropå no-slip hjulen så tycker jag absolut du ska sätta dit det när du endå håller på.
ski-doo originalhjul kostar 500kr styck och dom finns inte i 8kgr om jag inte misstar mig.

om du inte sätter dit dom så lär du nog ångra dig när det rappar å *****s direkt det går tungt
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Med non slip kan du ha mycket lösare matta utan att den rappar. Du får mera hk då mattan går lättare och dina slides nötts inte lika snabbt. En länk på hur man tar lös mattan, kedjehuset och driv axel. är från en Apex med borde inte vara större skillnad. Bättre med 9t drivhjul.

http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/ApexEngine/chaincase-track.htm

Bra guide, den ska jag absolut använda mig av. Men som sagt det blir 9kuggs non slip, lika bra som ni säger när jag ändå tar bort skiten. Sen är det bara att hoppas på att man slipper förlänga tunneln