Ännu en konstig fråga kanske...Men, är "luckorna" på mattan på exakt samma ställe som dom är på min nuvarande org. matta? Jag har pressat dit non-sliphjulen på exakt samma ställe, kommer det att passa då jag byter matta sen?
Om mattan/clipsen blir varma (led) så smälter no-slip-hjulen ytterst lätt.
Har själv prata med kunder som hävdat "garantifel, ni betalar" efter de har fått no-slip monterade där jag jobbar och de bara höll 20mil.
Yamaha väljer därför att endast förse Mtn-skotrar med no-slip då dessa kan ge upphov till garantignäll hos korta skotrar.
Alla no-slip kan värmas sönder då mattclipsen kan bli så varma att de blåneras ovasett märke. Märke på no-slip eller märke på skotern spelar ingen roll om clipsen blir glödheta!
Är clipsen +200 grader (efter långtest av toppfart på blankis) och du sedan kör sakta så smälter no-slip-hjulen tilsammans med slidsen.
Visst kan Yamaha "åtgärda sin misslyckade geometri" men det kommer fortfarande finnas kunder som smälter slides och då är no-slip-hjulen i fara.
Nu gäller denna tråd vad för åtgärder som rekomenderas om man har problem med överkuggning och då kan man alltså byta drivhjul, byta boggi eller helt enkelt byta skoter.
Alla åtgärderna har sina svagheter.
Edit: Jag byter mina drivhjul hos min Apex Mtn varje höst tillsammans med slidsen. Jag ser dessa komponenter som förbrukningsmaterial.
Mina Po Escape hade mindre slidesslitage och fungerade bra utan no-slip vilket jag tolkar som att de jobbade mer med just mattspänning då boggin byggdes.
Alla skotrar har sina fördelar och svagheter.......
Nu hade min Po 125hk och min Apex har 330 och min Apex överkuggar inte alls med lagomt justerad matta.....
Vad ska du ha för kamhöjd?
Med non slip kan du ha mycket lösare matta utan att den rappar. Du får mera hk då mattan går lättare och dina slides nötts inte lika snabbt. En länk på hur man tar lös mattan, kedjehuset och driv axel. är från en Apex med borde inte vara större skillnad. Bättre med 9t drivhjul.
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/ApexEngine/chaincase-track.htm