Demontera drivaxel Vector SP

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jag håller på att ska byta ut drivhjulen mot non-slip hjul och har stött på lite problem med att få lös drivaxeln. Jag har tagit lös den yttre kåpan vid kedjehuset och tagit bort några drev som man var tvungen att ta bort.

På andra sidan vid variatorn så har jag skruvat lös hastighetsmätargivaren. Innanför den så finns det ett yttre lager som jag inte får lös, har ingen avdragare tillgänglig.

Nu till en av mina frågor, vilken sida ska man trycka ut axeln igenom? Spelar det någon roll? Dom drivhjul som sitter där nu, hur sitter de fast? Kan bara se att det sitter distanser på yttre sidorna men ingen på som inre hjulen.

Eller har ni någon snabbguide man kan kolla igenom eller bara något allmänt tips?

Skål! :beer:
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
hej hopp!
om du kolla på insidan av tunneln sitter det en "ring" som är låst med antingen INSEX eller TORX skruvar, små som attan, då får du ut lagret. på växellådssidan måste du ev ta bort huset helt, men detr är rätt fort gjort. bättre de än att skada packboxen när man bökar på. sen skjuter du drivaxeln mot växellådssidan och sen drar du ut den. enkelt.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Härligt med ett snabbt svar! ;)
Jasså, jo jag såg att det finns 2 stycken ringar på variatorsidan inne i tunneln, tur att jag inte slog så hårt på lagret, kunde slutat illa! :)

Ville ju helst slippa ta bort huset men ska kolla om jag kan få bort axeln utan att göra det.
Tackar för det svaret! Jag lär återkomma...
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Har en till fråga, hur sitter dom nuvarande drivhjulen fast? För att "skjuta" axeln mot kedjehuset så är man ju tvungen att flytta det drivhjul som sitter närmast kedjehuset inåt. Är det bara att trycka för hand eller?
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Väntade på svar från dig..;)
Så jag behöver inte lossa på några drivhjul? Fan trodde att det här skulle bli lätt, har ju fan 1miljon drev och skit liggandes överallt...För att ta lös hela huset så måste ytterligare drev bort. DOH!

Men men, ska ut och skruva lite till, det löser sig säkert!
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag har haft isär de där växellådorna flera gånger på olika maksiner. drivhjulen är pressade på axeln. du måste ha en press annars lär du inte lyckas :)
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Har ingen press här där skotern står men har på jobbet, så det blir nog bra. Alltså, det går att få lös axeln UTAN att flytta hjulen i sidled?
Kan tyvärr inte fortsätta mer i nuläget då det är en hyffsat stor mutter som håller översta drevet. Måste få bort den...såg också att det som är kvar av huset endast sitter i 3 bultar så det borde gå rätt fort bara jag får tag på en större skiftnyckel eller en ringnyckel som passar.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har ingen press här där skotern står men har på jobbet, så det blir nog bra. Alltså, det går att få lös axeln UTAN att flytta hjulen i sidled?
Kan tyvärr inte fortsätta mer i nuläget då det är en hyffsat stor mutter som håller översta drevet. Måste få bort den...såg också att det som är kvar av huset endast sitter i 3 bultar så det borde gå rätt fort bara jag får tag på en större skiftnyckel eller en ringnyckel som passar.
Exakt ingen flyttning av drivhjul behövs!
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Har varit ute idag och lyckades få lös axeln.
Jag undrar om Yamaha-motor har nån sprängskiss på kedjehuset på deras hemsida, får nog kolla upp det. För jag tror det kommer bli lite problem med att skruva ihop sen, är som sagt en del drev och bultar lös nu :D

Men tack för hjälpen, forum is the shit!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har du back eller?

jag har haft isär mitt massvis med gånger och aldrig haft problem med att få ihop det igen.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
enklast är ju att åka i väg till närmsta järnaffär/verktygsaffär och köpa lagrena.

såvida dom är återförsäljare åt skf dvs...
här i boden har vi en firma som heter maskinkomponenter där jag handlar mina lager.