Dekalkit eller inte?

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är väl inte bara"kåpor"man kollar på när man ska bedömma om en beg.maskin är bra/dålig, tror nog att själva chassiet/boggie mm. skvallrar mer om hur maskin är använd...oavsett fina eller risiga plast kåpor.
Ett dekal kitt ska man ha om man är sugen på det, man får ändå skit dåligt i inbyte på en 1-2 säsongers maskin, tycker värdeminskningen på en säsong har blivit lite väl saftig nuförtiden mot för 3-4år sedan.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag hade inte köpt en maskin som har dekalkit, känns mer som att det är någon snorunge som haft den och tuktat i sinne utan att bry sig alls om maskinen. helst ska maskinen vara så fin som möjligt då jag köper den, ser den bra ut så är det nog mest troligt som också skött om den om än den är använd, men nån sån känsla får då inte jag av ett dekalkit
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Enklaste lösningen på problemet:
Köp en ny skoter, utrusta den som det känns bra utan baktankar om ev värdeminskning, och utan att ha ångest över vad andra tycker.
Kör så i fyra år, köp sedan en ny men behåll den gamla som backup.
-Problem löst, dessutom har man inte realiserat någon förlust genom att man har den kvar, och kan lura sig själv samt ev. bättre hälft att allt man kostat på under åren har höjt värdet såpass att man får igen pengarna om man skulle sälja.
;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skulle jag tänka på värdet vid försäljning...så skulle jag nog inte ens tänka på att köpa skoter.

Jag har gjort betydligt mer än dekalkit på min...och det gör jag för min egen del. Jag gör inte om min skoter för någon annan eller hur dom värderar den.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Absolut bästa resonemanget Chris!
Att ha skoter som hobby/livsstil är bland det dyrare leksakerna en människa med genomsnittlig inkomst kan spendera pengar på. Visst är det några som även har den som en vital del av sitt förvärvsarbete eller verksamhet -men jag tvivlar på att dom överväger om dekalkit påverkar andrahandsvärdet.

Därför är min personliga åsikt ganska samma som Chris
-kort sagt så är nästa ägare så otroligt avlägsen i mina tankar när jag får klåda i fingrarna och måste göra förändringar på skotern.
Ok, jag drar det inte så långt att jag tex skulle kapa bort sista 30cm från tunneln även om jag skulle tycka att det var superfränt, men handlar det om förändringar i form av dekalkit, byta ut framvagn, boggie osv ser jag ingen anledning att göra det jag har lust med utan tanke på vad en ev framtida köpare kan ha för åsikter -det kryllar ju faktiskt av köpare som gärna åker på moddade skotrar men som kanske saknar förutsättningar att göra det själv.

För sakens skull så passar jag på att nämna hur många versioner av boggie jag testat på Nytron:
Original 121"
Förlängd till 136"
Byte till M10 136"
Byte till original MTX 162"
Byte till Timbersled 162"
...och tillbaka en sista gång till förlängd 136".
;)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Oberoende av vad man tycker om dekalkit så tror jag det är enklare att sälja en skoter utan dekalkit. Det kanske är en generationsfråga men för mig som är närmare 40 än 30 så är det rätt många dekalkit som inte är så tilltalande och därmed inte lika sugen att köpa den skotern.
Själv är jag mest förundrad över att så många tycker det är värt att lägga ut ca 3500kr för att få en egen prägel på sin maskin. De som är sponsrade och vill visa upp sina sponsorer på dekalkit har jag full förståelse för men i övrigt så lägger jag själv hellre pengarna på något som påverkar själva körupplevelsen.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Oberoende av vad man tycker om dekalkit så tror jag det är enklare att sälja en skoter utan dekalkit. Det kanske är en generationsfråga men för mig som är närmare 40 än 30 så är det rätt många dekalkit som inte är så tilltalande och därmed inte lika sugen att köpa den skotern.
Själv är jag mest förundrad över att så många tycker det är värt att lägga ut ca 3500kr för att få en egen prägel på sin maskin. De som är sponsrade och vill visa upp sina sponsorer på dekalkit har jag full förståelse för men i övrigt så lägger jag själv hellre pengarna på något som påverkar själva körupplevelsen.
Jo absolut. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det är inte så att jag själv är nån finnig tonåring (juvenil som nån skrev) som fått skotern av pappa och ska lägga mina sista surt sommarjobbade pengar på antingen ett dekalkit eller nåt annat.. Intressant ändå att höra vad folk tycker om dekalkit eftersom det enligt mig har blivit betydligt vanligare på senare år. Men jag tror ändå att det finns en risk för att skotern blir lite mer svårsåld med ett dekalkit. Dock håller jag inte med om att kitet i sig automatiskt medför att hela skotern är en rishög...har sett många väl omhändertagna "kittade" skotrar..

Btw..har fortfarande inte helt bestämt mig om detta :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
Absolut bästa resonemanget Chris!
Att ha skoter som hobby/livsstil är bland det dyrare leksakerna en människa med genomsnittlig inkomst kan spendera pengar på. Visst är det några som även har den som en vital del av sitt förvärvsarbete eller verksamhet -men jag tvivlar på att dom överväger om dekalkit påverkar andrahandsvärdet.

Därför är min personliga åsikt ganska samma som Chris
-kort sagt så är nästa ägare så otroligt avlägsen i mina tankar när jag får klåda i fingrarna och måste göra förändringar på skotern.
Ok, jag drar det inte så långt att jag tex skulle kapa bort sista 30cm från tunneln även om jag skulle tycka att det var superfränt, men handlar det om förändringar i form av dekalkit, byta ut framvagn, boggie osv ser jag ingen anledning att göra det jag har lust med utan tanke på vad en ev framtida köpare kan ha för åsikter -det kryllar ju faktiskt av köpare som gärna åker på moddade skotrar men som kanske saknar förutsättningar att göra det själv.
;)
Det finns klart en rätt stor marknad för färdigmoddade skotrar, har själv aldrig haft några problem att bli av med mina gamla maskiner när jag vill ha något nytt.
Har själv aldrig en tanke på vad ev värde det blir på en maskin som jag bygger. Bygger enbart för min egen skull och hur jag ska använda den, men troligen finns det fler som det passar till också...
Sen är väll dekalkitet mer som pricken över i, ett bra dekalkit brukar betala sig själv har jag hört...
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Det går ju alltid att återställa till orginal om jag inte har fel.
Sen tror även jag att det finns marknad för "färdiga" skotrar, om sen det är dekalkit, förstärkningar, kralligare bågar, styrhöjningar/sänkningar/vinkel förändringar, smalare framvagnar, bytta dämpare eller tirbo det finns mycket man kan göra som förändrar från original. Eftermarknads tillbehören blir bara fler och fler, så bygg/förändra skotern efter egen smak och när du ska sälja får du väl göra om till original om du tror att dina mod har sänkt värdet på maskinen (om man får bättre betalt för en originalmaskin)

Att säga "köp inte dekalkit för en sån maskin vill jag inte ha" är som att säga köp inte en röd för den färgen tycker jag är ful. Det handlar om trender när det kommer till utseende, den som är först är cool, och den som är sist är töntig. Men sen kommer trender tillbaka, ofta för att någon "frän" person har börjat använda det igen som typ overall!
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Grejen med dekalkit är väl att folk i regel har olika smak. Alla kommer alltså inte tycka skotern är snyggare med just ditt dekalkit. Vilket antaligen begränsar mängden köpare en aning.
Sen personligen är det väl inget som skulle få mig att avstå köp. Jag köper ändå inte en skoter för att titta på den. Har dock svårt för skotrar som har stora blaffor med återförsäljarens logga på skotern. Åka runt och göra reklam för en handlare 60mil bort kanske inte triggar köpreflexen.

En liten reflektion är att det känns som att väldigt många tjejer som köper skoter kör med dekalkit. Känslan är att rent procentuellt är det vanligare för kvinnor än för män? Men det kanske bara är någon gammal fördom som ligger och möglar. =)
En annan fördom jag har kring skoterkörande kvinnor är att många kommer från hästsport, och då är det väl nästan gratis att åka skoter i jämförelse. ;P
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Grejen med dekalkit är väl att folk i regel har olika smak. Alla kommer alltså inte tycka skotern är snyggare med just ditt dekalkit. Vilket antaligen begränsar mängden köpare en aning.
Sen personligen är det väl inget som skulle få mig att avstå köp. Jag köper ändå inte en skoter för att titta på den. Har dock svårt för skotrar som har stora blaffor med återförsäljarens logga på skotern. Åka runt och göra reklam för en handlare 60mil bort kanske inte triggar köpreflexen.

En liten reflektion är att det känns som att väldigt många tjejer som köper skoter kör med dekalkit. Känslan är att rent procentuellt är det vanligare för kvinnor än för män? Men det kanske bara är någon gammal fördom som ligger och möglar. =)
En annan fördom jag har kring skoterkörande kvinnor är att många kommer från hästsport, och då är det väl nästan gratis att åka skoter i jämförelse. ;P
Angående att de kommer från hästsport, njaaa.. Av de tjejer jag vet som kör skoter är de inte någon vad jag vet som sysslat med någon typ av hästar mer än att titta på dem på tv eller haft dem på mackan :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
En liten reflektion är att det känns som att väldigt många tjejer som köper skoter kör med dekalkit. Känslan är att rent procentuellt är det vanligare för kvinnor än för män? Men det kanske bara är någon gammal fördom som ligger och möglar. =)
Tror nog det är så att det är instagram/facebook åkarna som drar upp den statisiken... :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Så kan det såklart vara. Men det var mest en reflektion efter att ha kollat på blocket. =)

andhag: Haha en fördom behöver ju inte stämma, det är ju lite grejen med den. ;) Har exakt samma tanke kring MC åkande kvinnor!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Så kan det såklart vara. Men det var mest en reflektion efter att ha kollat på blocket. =)

andhag: Haha en fördom behöver ju inte stämma, det är ju lite grejen med den. ;) Har exakt samma tanke kring MC åkande kvinnor!
haha ja så kan det vara :)