Data och erfarenheter om Lynx modeller!

Bill68

Medlem
11 jan 2016
6
0
1
Halloj alla skoterdiggare :D

Ursäkta om nu denna tråd finns, men orka inte kika igenom alla 600 ämnen :)

Jag är i alla fall en halvgalen f.d värmlänning som flyttat upp till hälsingland. Är 47 år ung och har provkört skoter för första gången, för ett par veckor sen. Men satan va kul de va!! Så nu är jag fast besluten att skaffa mig en skoter framöver. Jag har inte några direkta erfarenheter av skoter, mer än det jag har läst om på nätet senaste tiden. Har kollat runt på en del modeller och fastnat för märket Lynx. Även om jag är gubbe till ålder, så vill jag inte köpa nån skoter som är lika seg som en stadsbuss :)) Så min fråga till nån kunnig här ute är hur mycket 600 och 800 modellerna skiljer sig? Jag tänker då närmast på liter bensin/milen och effekt exempelvis? Den jag tittat mest på är X-trim med längre matta. Jag kommer vilja kunna köra både led och lössnö. då ska vad jag hört. längre matta va bättre. helst med minst 44 kammar då? Jag kommer inte vara åkaren som letar dom stora hoppen osv, för då lär gamla gubbkroppen få ligga i gipsvagga ett tag :))))
Kom gärna med förslag. Vilken gör sig bäst? Finns ju lite olika modeller gällande 600 och 800 motorerna. Årsmodeller jag kikar på är -06 -07. Ha d gött!!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
600 sdi går ganska billigt och är framförallt mer driftsäker än 800. Jag skulle inte ta i en 800 äldre än 2011.

Ska du köpa en 800 av skidoo/lynx då är det 800 e-tec som gäller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har följt motorutvecklingen hos alla märken sedan 80talet och......

De äldre Rotax 800cc motorerna 2001-2010 är helt opålitliga för skär i ramlager i tid o otid. Även om de står renoverad så riskera veven vrida sig lättare samt att många bara byter fett i lagren när de renoveras. Rotax 600cc kan du däremot köpa ända från 2001--- för de håller bra i veven trots samma byggteknik i veven som 800an. De vibrerar mindre och har lättare svängmassa därav håller de bra över 1000mil innan de ska renoveras även en renoverad 600 håller bra.

Ska du ha en hållbar tvåtakts motor som är lika bra under hela 2000talet så är det Arctic cats alla motorer helt bombsäker i jämförelse med den andra märkena förutom från ca 2013 då konkurenteran tycks ha skärpt till sig.
Nyare polaris 800cc 2013-är de väl inga större fel på heller men tidigare modeller av speciellt 800cc måste man ha vissa uppdat på för att vara säkert köp.
Överlag på alla märken så håller 600cc bäst.
 

Bill68

Medlem
11 jan 2016
6
0
1
Tackar grymt mycket för era svar. Ja, jag fick lite att fundera över här :) Så både skidoo och lynx kör med rotax motorer. För mig att jag har läst att en del borrar och smörjer med 2- taktsolja?? Att det är ett bättre sätt för lager och vev osv,? Kanske är ute och cyklar nu? Min bonussvärson är inne på sin andra Yamaha Viper, och är riktigt nöjd över den modellen. Bättre och mer hållbara motorer där ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tackar grymt mycket för era svar. Ja, jag fick lite att fundera över här :) Så både skidoo och lynx kör med rotax motorer. För mig att jag har läst att en del borrar och smörjer med 2- taktsolja?? Att det är ett bättre sätt för lager och vev osv,? Kanske är ute och cyklar nu? Min bonussvärson är inne på sin andra Yamaha Viper, och är riktigt nöjd över den modellen. Bättre och mer hållbara motorer där ?
Ja Rotax sitter i alla Lynx och skidoo tvåtakt.

Ja de finns folk som har borrat hål i blocken på de äldre 800 serie III, R800 och petek 800 motorerna för att få tvåtaktsoljesmörjning men de är långt från lika bra som en motor som redan från fabriken har den tekniken. Rotax III serien har svag vevaxel oavsett smörjteknik på veven. Nyare Rotax 800r som kom 07-08 samt Rotax Petek 800 har blygsamt bättre vev. Däremot som sagt alla Rotyax 600cc tvåtakt och skidoo/lynx 4 taktare är bra.

Yamaha är bergsäkra maskiner både de äldre tvåtaktarna och alla 4 taktare men när de väl går sönder har de svindyra reservdelar.

Som sagt ska du köpa en 800cc tvåtaktare från 2000-2011 så är de säkrast köpa Arctic cat för de har både högst effekt och håller bäst samt billiga reservdelar.
 

Bill68

Medlem
11 jan 2016
6
0
1
Oki, tackar för det. Nu har jag fått en hel del mer kött på benen, så bara att kika vidare på vad nu komma skall. Kul som f-n ska de bli i alla fall :) Trevlig helg :)