Dagsturer kring gällivare

6

600xrs

Jo bil till tjotti är ju en dröm, det tar vi alltid när vi far till stugan. Brukar ni vara mycket här i kring? Tänkte om man vet vem du är :cool:
Nja, vi håller mest till bakom dundret, men nu på senare tid har vi börjar söka nya spots :)
Jag tvivlar på att du vet vem jag är pga min skoterkörning iallafall :)
 
Last edited:

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag körde leden från kullen till tjotti förra året och då tyckte jag att den var riktigt kul, bra variation och fin terräng
men de lederna som jag kört runt gve i år har varit en ren och skär katastrof, vet inte om det är samma runt kullen
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
jag körde leden från kullen till tjotti förra året och då tyckte jag att den var riktigt kul, bra variation och fin terräng
men de lederna som jag kört runt gve i år har varit en ren och skär katastrof, vet inte om det är samma runt kullen
Okej! Nja i år har dom sladdat lederna 1gång tror jag. Men jag kör sällan lederna runt gällivare, håller mig ute i skogen ;) Man brukar säga från storsjön mot paukki och uppåt är lederna bra!
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Finns det några vindskydd eller grillstugor man kan åka till? Tänkte tillaga mat för 6 pers..

Åkte leden runt dundret idag men hittade inget aktuellt. Tänkte följa kraftlinjen mot Porjus imorgon eftermiddag.
 

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Finns ju en grillstuga efter malmens led.
Har inte varit dit på flera år, men har för mig att det ska vara ca. 15km till den.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Finns ju en grillstuga efter malmens led.
Har inte varit dit på flera år, men har för mig att det ska vara ca. 15km till den.
Tackar! Ska åka och koxx åt det hållet.

Har avverkat snart 20 mil med Dundret som utgångspunkt, är väldigt imponerad av lederna, tills idag.
Åkte mot kible (stavning?) idag och det var ett utav det sämre jag varit med om, i övrigt är det som Autobahn men inte norrut vill jag lova.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
På dom sex åren som gått sen jag gjorde tråden så har jag ju hunnit utforska en del nu, är mycket dåligt med kojor runt tätorten, en efter malmens led som sagt, finns för övrigt ett vindskydd efter kibleleden strax innan man kör över älven, dock ganska risigt och dåligt placerat.

Annars är det väl stenbron jag kan komma på. Fanns även en koja i Abbortjärn förut men den va det nån som stal hela skiten.
Annars är det ute i byarna man kan hitta kojor/vindskydd lite här och där men då blir det ju ganska långt att köra.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
På dom sex åren som gått sen jag gjorde tråden så har jag ju hunnit utforska en del nu, är mycket dåligt med kojor runt tätorten, en efter malmens led som sagt, finns för övrigt ett vindskydd efter kibleleden strax innan man kör över älven, dock ganska risigt och dåligt placerat.
Precis som du säger så påminner det sk "vindskyddet" efter kibleleden mer om en pressening som är knytt med fiskelina mellan två grenar.

En liten bit längre upp efter leden sitter det en skylt där det står RASTPLATS, kan någon ortsbo berätta vars den nämnda platsen ligger för vi hittade inte ett skit?!