Dagsturer kring gällivare

6

600xrs

Ptja, vi brukar vara ett gäng som drar bakom dundret och klättrar (inte själva dundret, utan nån kulle mot porjushållet).
Annars kanske hirvas, pauki eller kible?

Men det beror juh på vad för körning du är ute efter också :)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jo kring dundret har vi varit också, går att hitta riktigt fina spots där runt.

En tur till kibble är planerad under påsklovet, där vet jag att det är fint.

Men hur är hirvas och pauki ? Har hört/sett på bild att det är fint o köra i pauki, men har aldrig själv varit dit.

Körning? Leka på myrar och lite klättring såklart, det som finns alltså :)


Mer förslag är också välkomna :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har stuga i paukki, finns mycket fint där, men är något hårt på paukkidundret och kiblie. Borde hellre leta sig ner lite i trädgränsen, där är det mycket mjukare
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kiblie är nog de roligaste stället att köra på... nästan oändligt med drivor att spränga och massa klättring! Ska dra med 600XRS dit någon helg så ska han få rulla ;D
 
6

600xrs

Kom nyss hem från långtur i pauki, uppe på topparna var det väldigt vindpinat och hårt. Men nere i dalarna och efter nån bäck eller vad vi hittade var det destå bättre... oändligt många grymma spots och dropps hittade vi, helt underbar skog med fina krön och glest mellan träden/buskarna. GRYM KÖRNING! :)

bilder kommer i bild-tråden lite senare ikväll, nu dags för middag.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kom nyss hem från långtur i pauki, uppe på topparna var det väldigt vindpinat och hårt. Men nere i dalarna och efter nån bäck eller vad vi hittade var det destå bättre... oändligt många grymma spots och dropps hittade vi, helt underbar skog med fina krön och glest mellan träden/buskarna. GRYM KÖRNING! :)

bilder kommer i bild-tråden lite senare ikväll, nu dags för middag.
Låter fint! Sticker dit nu till påsken får hoppas på väder och lite mjukare. Vars exakt är ni när ni kör i paukki? Brukar ni köra förbi byn? :)
 
6

600xrs

Låter fint! Sticker dit nu till påsken får hoppas på väder och lite mjukare. Vars exakt är ni när ni kör i paukki? Brukar ni köra förbi byn? :)
Jadu, det var första gången jag var dit och hade noll koll på vars vi var :) Vi drog ut i skogen och lekte, såg ett bra ställe och åkte dit, en såg vi nästa ställe och nästa.. så jag tror ingen hade riktig koll på vars vi var :) Men det är oftast dom turerna som är roligast.

Vi rundade byn och åkte mot kibble hållet, hittade fina gryt och drops där, dock lite mindre snö mot det hållet men inte så man behövde vara orolig :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jadu, det var första gången jag var dit och hade noll koll på vars vi var :) Vi drog ut i skogen och lekte, såg ett bra ställe och åkte dit, en såg vi nästa ställe och nästa.. så jag tror ingen hade riktig koll på vars vi var :) Men det är oftast dom turerna som är roligast.

Vi rundade byn och åkte mot kibble hållet, hittade fina gryt och drops där, dock lite mindre snö mot det hållet men inte så man behövde vara orolig :)
Hehe okej! =) När man kommer upp från sjön och förbi den blåa stugan så är det en röd stuga med en stor lada, där har jag stuga iallafall! Grymt fint ställe =)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Eftérsom det var jag som frågade så låter det kanske dumt, men ungefär hur långt är det mellan malmberget och kiblie ? ( vet ju som vars det är men har aldrig kört dit)

Låter ju annars som att det är ett riktigt trevligt ställe o leka på :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Du kan köra leden som går bakom baron nånstans, vet inte varifrån man kör när man kör från malmberget. Men den går från bomselevägen och fortsätter till kibliesjön. Det är ca 4.5 - 5mil från kos - kiblie.

Sen kan man köra Gällivare - Koskullskulle - Tjautjas - Paukki 5-6mil från gve, 4mil från kullen. Jag föredrar den vägen eftersom leden brukar vara bra från tjautjas. Då kör du bara in efter en led (svårt att förklara vars leden går in från tjautjas sjön) men alla spår går dit iallafall, följer den leden tills du kommer ut på en lång sjö, det är paukkisjön, sen följer du den tills du kommer till byn. Och därifrån går ett spår upp på kiblie. Kan rita på en karta om du vill ha, blir tjorvigt att förklara såhär via ord :D
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har tråkigt och är snäll idag! =)

Jag antar att du hittar till tjautjas :D

Här är från tjautjas till paukki, bara du hittar spåret från tjautjas sjön så är det bara att följa leden, men det ska inte vara nå problem, eftersom nästan alla spår går till den leden.



Från paukki finns det 2vanliga vägar, jag rekommenderar den rosa vägen!

När du kommer till den blåa raststugan i paukki så tar du vänster (går spår) Du kör som runt stugorna, då finns det en ingång till höger (till våra stugor) och till vänster är det en myr. Gamla stolplinjen är den svarta vägen, det är som en rågång, men jag rekommenderar den rosa vägen eftersom det är lättare att hitta! Lite till höger om rågången går det ett spår, följ det tillslut kommer du upp på kiblie, och om du kollar på kartan så kör du runt fjället på baksidan, håll inte för långt ner för då ser du inte nerfarten till rödingsjön.

Håll ganska högt upp, men inte för högt, tillslut ser du en ravin, där kör du ner och då är du i rödingsjön. (Sjön på kartan vars spåren går till) Det är en fin utgångspunkt! Sen är det bara att köra vars ni nu vill ;) Om det är renar, så jaga inte och reta dem, lapparna har ganska bra koll där :p Men är knappt nå renar nu denna årstid.

 
6

600xrs

Vet inte hur gammal du är, men bil till tjotti är helt klart att rekomendera, då sparar du 3-4mil enkel väg skulle jag tro.
FY för lederna i samhället! Utanför samhället och framförallt kring tjotti är lederna 10 meter breda och släta som e10'an... helt underbara leder där! :p
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vet inte hur gammal du är, men bil till tjotti är helt klart att rekomendera, då sparar du 3-4mil enkel väg skulle jag tro.
FY för lederna i samhället! Utanför samhället och framförallt kring tjotti är lederna 10 meter breda och släta som e10'an... helt underbara leder där! :p
Jo bil till tjotti är ju en dröm, det tar vi alltid när vi far till stugan. Brukar ni vara mycket här i kring? Tänkte om man vet vem du är :cool:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Tack så mycket Max :)

Hehe, jo till tjotti hittar jag, till pauki också, men andra bilden där man ser bästa vägen från pauki till kiblie var det tur att du la upp :)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Vet inte hur gammal du är, men bil till tjotti är helt klart att rekomendera, då sparar du 3-4mil enkel väg skulle jag tro.
FY för lederna i samhället! Utanför samhället och framförallt kring tjotti är lederna 10 meter breda och släta som e10'an... helt underbara leder där! :p
Har övervägt bil till tjotti, men har varken tillgång till bil,släp, eller chaufför så det blir o köra hela vägen.

Bra att du tog upp lederna, jag trodde ledrna kring tjotti skulle vara förjävliga, men så är det ju tydligen inte :D

Men hur är leden TILL tjotti, typ mellan kullen och storsjön kan jag tänka mig att det inte är motorväg.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har övervägt bil till tjotti, men har varken tillgång till bil,släp, eller chaufför så det blir o köra hela vägen.

Bra att du tog upp lederna, jag trodde ledrna kring tjotti skulle vara förjävliga, men så är det ju tydligen inte :D

Men hur är leden TILL tjotti, typ mellan kullen och storsjön kan jag tänka mig att det inte är motorväg.
Vägkanten till från kullen till hirvasvägen är bättre än leden, finns en del guppiga partier. Men överlag ganska slätt, går att hålla bra tempo! Leden från storsjön till tjotti är inte heller så farlig, men finns ju guppiga partier där också.

Kolla på andra bilden upp mot kiblie, så ser du när man kommer upp på baksidan, där vars träden slutar. Där försvinner spåret också, blåser ju bort ganska så snabbt. Men det är bara köra på känn och hålla lagom höjd så ser man ravinen efter ett tag :)