Dör när man kört ca 200meter

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Flottörhusen har blivit rengorda ett X antal gånger så jag skulle inte tro att det är skit där.
En fråga angående det här med cdi´n, kan den lägga av efter ett tag? tänkte på att ni säger att det kan vara den som är fel?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nej, inte luftskruven.

För att testa tändsystemet kan du göra följande:

Först ska ni testa hur det ser ut då den går att starta, bara för att få en referenspunkt, dvs hur det SKA se ut.

1. Starta skotern och stäng av den igen, bara för att konstatera att den går. Dra upp stoppknappen igen, så att den är i "startläge".
2. Dra isär kontakten mellan statorn och CDI-boxen, den kommer ut ur motorblocket nere vid startsnöret.
3. Ta en 12volts glödlampa på MAX 5 watt och 2 kablar, trixa fast kablarna i kontakten från statorn, och be nån hålla dom mot kontaktpunkterna på glödlampan.
4. Dra i snöret flera gånger. Ta lös stiften, så går det lättare.
5. Kolla om statorn orkar tända upp lampan, eller få den att glöda. Om inte, byt till en svagare glödlampa, tex från instrumentbelysningen i bilen, eller en 6 volts lampa.
6. Vi utgår från att lampan glimmade till vid denna test. *
7. Tryck ihop kontakten igen, och dra istället lös dom 2 kablar som går från CDI till tändspolen.
8. Anslut dina kabelstumpar på dom 2 kablarna, och testa med lampan på samma sätt.
9. Vi utgår från att lampan glimmade till även vid denna test. *
10. Sätt ihop kablarna igen, och starta.

Nu kommer själva felsökningen.
11. Sätt ihop alla kablar, och starta. Kör tills den stannar.
12. Gör om punkt 2-10, exakt lika som förra gången.

Nån skillnad?

* Om den inte orkar tända upp lampan kanske ni kan mäta med en multimeter, mät växelspänning (AC). kan vara svårt att läsa av ett korrekt värde, men man kan iaf få en uppfattning om den ger runt 10 eller 40 eller 70 volt... Försök att dra lika hårt varje gång i snöret, så att motorn roterar "lika snabbt varje drag".
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Idag när vi drog igång den så gick den jättefint så jag o pappa kom överens om att jag skulle testköra den nåra varv på gården för o se om den skulle lägga av som vanligt, jag körde den i ungefär en kvart utan att det hände nåt konstigt med den! stängde av den och startade igen, stängde av och startade gick som en klocka!
Kan ju tilläga något som jag glömt skriva tidigare, dom gånger den har stannat har den stannat i en relativt brant uppförsbacke! Kan det ha något att göra att det är hål i slangen som är i tanken och att bensinnivån sjunker under hålet så den inte suger?
(idag när jag körde körde jag på en nästan helt plan yta!
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
när min cdi gick sönder så hade jag samma problem. fast, om jag startade skotern och körde fullgas ett tag så gick den hela tiden sen. och om den dog så kunde man knacka på boxen samtidigt som man drog i snöret (med hjälp av en kompis) när den startade så var det fullgasrepor på åkern innan man kunde ge sig ut=) tröttade tillslut & köpte en ny cdi =)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan ju tilläga något som jag glömt skriva tidigare, dom gånger den har stannat har den stannat i en relativt brant uppförsbacke! Kan det ha något att göra att det är hål i slangen som är i tanken och att bensinnivån sjunker under hålet så den inte suger?
(idag när jag körde körde jag på en nästan helt plan yta!
Visst kan det vara så. Byt slangen, kostar inte många kronor på macken. Se bara till att köpa riktig bränsleslang, med vävförstärkning invulkade i gummit.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
måste nästan vara så tycker jag! för jag fyllde på med fräsch soppa nästan full tank o då går den även fast det är brant uppför!:)
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Väldigt enkelt att kolla om det är din läckande soppaslang.... Ställ den i samma uppförsbacke å kolla om den stannar...