Nej, inte luftskruven.
För att testa tändsystemet kan du göra följande:
Först ska ni testa hur det ser ut då den går att starta, bara för att få en referenspunkt, dvs hur det SKA se ut.
1. Starta skotern och stäng av den igen, bara för att konstatera att den går. Dra upp stoppknappen igen, så att den är i "startläge".
2. Dra isär kontakten mellan statorn och CDI-boxen, den kommer ut ur motorblocket nere vid startsnöret.
3. Ta en 12volts glödlampa på MAX 5 watt och 2 kablar, trixa fast kablarna i kontakten från statorn, och be nån hålla dom mot kontaktpunkterna på glödlampan.
4. Dra i snöret flera gånger. Ta lös stiften, så går det lättare.
5. Kolla om statorn orkar tända upp lampan, eller få den att glöda. Om inte, byt till en svagare glödlampa, tex från instrumentbelysningen i bilen, eller en 6 volts lampa.
6. Vi utgår från att lampan glimmade till vid denna test. *
7. Tryck ihop kontakten igen, och dra istället lös dom 2 kablar som går från CDI till tändspolen.
8. Anslut dina kabelstumpar på dom 2 kablarna, och testa med lampan på samma sätt.
9. Vi utgår från att lampan glimmade till även vid denna test. *
10. Sätt ihop kablarna igen, och starta.
Nu kommer själva felsökningen.
11. Sätt ihop alla kablar, och starta. Kör tills den stannar.
12. Gör om punkt 2-10, exakt lika som förra gången.
Nån skillnad?
* Om den inte orkar tända upp lampan kanske ni kan mäta med en multimeter, mät växelspänning (AC). kan vara svårt att läsa av ett korrekt värde, men man kan iaf få en uppfattning om den ger runt 10 eller 40 eller 70 volt... Försök att dra lika hårt varje gång i snöret, så att motorn roterar "lika snabbt varje drag".