dödmans grepp??

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
har du aldrig sett skotrar som går på bana ?
alla dom skotrarna har ju dödmans grepp.
som sagt för att få tävla måste man ha det.
så nog borde du ha sett en hel del som har det.
Jo visst, men det är ju eftermonterat...och av alla skotrar som säljs och finns på markanden så är det ju otroligt få som är tävlingsmaskiner...men nej jag har bara sett tävlingsskotrar på tv och då tänkte jag inte på om det fanns sånt eller inte, jag tycker det är jäkligt kul att köra skoter....men åka med nån eller titta på nån annan som kör ger mig inget.
men som vanlig skoteråkare som inte tävlar ser jag ingen som helst fördel med ett snöre fastsatt på mig som dödar skoter om jag ramlar av när det finns bra system på skotrar idag så att dom inte kan få gashäng hur som helst. Och hur många av dom som har en sån där säkerhetslina mellan skotern och sig själv har den den bara hängaes på skoter(oftat till nyckeln) troligtsvs ganska många så då finns det ju ingen säkerhet alls. Men det är ju bara vad jag tycker :ciao:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jo visst, men det är ju eftermonterat...och av alla skotrar som säljs och finns på markanden så är det ju otroligt få som är tävlingsmaskiner...men nej jag har bara sett tävlingsskotrar på tv och då tänkte jag inte på om det fanns sånt eller inte, jag tycker det är jäkligt kul att köra skoter....men åka med nån eller titta på nån annan som kör ger mig inget.
men som vanlig skoteråkare som inte tävlar ser jag ingen som helst fördel med ett snöre fastsatt på mig som dödar skoter om jag ramlar av när det finns bra system på skotrar idag så att dom inte kan få gashäng hur som helst. Och hur många av dom som har en sån där säkerhetslina mellan skotern och sig själv har den den bara hängaes på skoter(oftat till nyckeln) troligtsvs ganska många så då finns det ju ingen säkerhet alls. Men det är ju bara vad jag tycker :ciao:

jag använder alltid min..vad jag än gör..de kan dock bero på att jag inte har denna funktion som stryper skotern ifall den skulle hänga sig..samt att är man å "whippar" samt gör något annat så att skotern kan rulla runt tkr ja då att man ska ha snöret installerat samt på sig då man kan få riktigt farliga incidenter så som att en snöklimp eller liknande trycker på gashandtaget så de ger fullt spjäll..då börjar mattan snurra nå otroligt fort.och har själv vart med om att man lyckast få skotern över sig när den rullar något varv.och med en matta vid fullt gaspådrag hade ja inte vela ha på mig iaf..
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
jag använder alltid min..vad jag än gör..de kan dock bero på att jag inte har denna funktion som stryper skotern ifall den skulle hänga sig..samt att är man å "whippar" samt gör något annat så att skotern kan rulla runt tkr ja då att man ska ha snöret installerat samt på sig då man kan få riktigt farliga incidenter så som att en snöklimp eller liknande trycker på gashandtaget så de ger fullt spjäll..då börjar mattan snurra nå otroligt fort.och har själv vart med om att man lyckast få skotern över sig när den rullar något varv.och med en matta vid fullt gaspådrag hade ja inte vela ha på mig iaf..
Precis, har alltid snöret fäst i d-ringen kan väl säga att man haft nytta av den ett antal gånger:thumb:
+ att den stannar fortare med motorn ``död´´ om man trillar av.
/
Bola..........
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vet ej exakt hur de ser ut på din maskin.om de är färdig draget..men annars är de inga problem..bara koppla på kablarna själv..du tar ut (+) kabeln från nyckeln..sen kopplar du på dära bara...

är lite trött nu.så nån får rätta mig om ja har fel.men gjorde så på min Phazer iaf.. och IQn ser likadan ut på ett ungefär..
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Hoj!
jag har just kopplat in på min .
Till vänster om nyckeln hade jag en svart kontakt med en svart och en brun kabel.
Jag klippte bort den vita kontaken, och satt dit vanliga kabelskor (hanar)
Sen så funkade det
okej, ska kolla om det ser likadant ut på min :)
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
kopplade på den i en liknande sockerbit som det inte satt något i.. skotern startade med dödmansgreppet ikopplat som vanligt, den la av om man drog ur den..

det konstiga är att man kan inte stänga av skotern med nyckeln. den dör _BARA_ om man drar ur dödmansgreppet.

Har jag kopplat fel?