dödmans grepp??

saipom

Medlem
3 jan 2010
28
0
1
Smedjebacken
hej!
köpte en edge 700 a idag en 02a...
ska det inte sitta ett dödmans grepp eller vad det nu heter..på dessa eller.... jag hitta då inget på min... men den går som fan ....
stefan
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Död mans grepp heter det inte man har en nödstopp på styret oftast röd och nödlina ramlar man av går inte skotern sätt altid på den
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det sitter oftast inte på nyare maskiner... därför att maskinen ej kan få gashäng ifall man nu skulle ramla av eller liknande. då moderna skotrar ha ett såkallt säkerhetsgrej så att de går inte å gasa om skotern känner av en frysning:)
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
dödmans grepp har man på alla skotrar som är på bana.
alltid bra att ha ett
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Klart man ska ``dödmansgrepp´´ alltid bra med lite extra säkerhet utifall man trillar av.

/
Bola....
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Klart man ska ``dödmansgrepp´´ alltid bra med lite extra säkerhet utifall man trillar av.

/
Bola....
Jo men det har inte så stor betydelse om den stannar eller går på tomgång...den stannar ju i båda fall. Kan säga det är väldigt få som monterar "dödmansgrepp" på en skoter, jag känner ingen..inte ens sett nån.
 

fru_nilsson

Medlem
4 jan 2010
20
0
1
kan du forska lite mer i detta och återkomma när du VET vad de heter?
de sittar iaf i gashandtaget på polaris vet inte hur de är på andra skotrar. de sitter 2 kontakter i handtaget och om de är fruset så dör skotern för att inte båda kontakterna är intryckta
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
de sittar iaf i gashandtaget på polaris vet inte hur de är på andra skotrar. de sitter 2 kontakter i handtaget och om de är fruset så dör skotern för att inte båda kontakterna är intryckta
kanon bra där fru nilsson, men jag hoppas för detta forums och din egen skull att ditt andra inlägg på detta forumet inte är lika värdelöst som ditt första. De där är inte så svårt att lista ut, hur den fungerar allså eller vad systemet heter för den delen.

, poängen med mitt inlägg var att pro_fxr skulle få visa att han kunde säga exakt hur de funkade och vad ex. polaris kallade detta system, om de nu finns ett givet bamn. De som alla här vill veta är fakta, spekulationer är värdelösa allt för ofta när vi håller på med de dyra leksaker vi har...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan du forska lite mer i detta och återkomma när du VET vad de heter?


heter är väl inte så svårt att komma på? frysskydd? gashängsbrytare..ja fantasin flödar om man vill:)..
sen vad olika märken kallar den är ganska ovesäntligt då principen som räknas..

som ovanstående skriver så bryter polaris genom en brytare eller två vid gasreglaget..alltså CDIn känner av om förgasarna har trotteln uppe och gashandtagets brytare är intryck..

skidoo har jag ingen koll på hur just deras fungerar..men dessa har ju denna nödstopplina. iaf alla med dess (rätta mig om ja har fel???).

min Phazer FX hade nånting vid trotteln som kände av om Wiren blev för spännd eller de var is osv..
 

fru_nilsson

Medlem
4 jan 2010
20
0
1
kanon bra där fru nilsson, men jag hoppas för detta forums och din egen skull att ditt andra inlägg på detta forumet inte är lika värdelöst som ditt första. De där är inte så svårt att lista ut, hur den fungerar allså eller vad systemet heter för den delen.

, poängen med mitt inlägg var att pro_fxr skulle få visa att han kunde säga exakt hur de funkade och vad ex. polaris kallade detta system, om de nu finns ett givet bamn. De som alla här vill veta är fakta, spekulationer är värdelösa allt för ofta när vi håller på med de dyra leksaker vi har...
Då får jag väl be så hemskt mycket om ursäkt för mina "spekulationer". Jag kan ju omöjligt veta vad andra personer på detta forum vet och inte, eller?
Men ett tack ska du iallafall ha.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
heter är väl inte så svårt att komma på? frysskydd? gashängsbrytare..ja fantasin flödar om man vill:)..
sen vad olika märken kallar den är ganska ovesäntligt då principen som räknas..

som ovanstående skriver så bryter polaris genom en brytare eller två vid gasreglaget..alltså CDIn känner av om förgasarna har trotteln uppe och gashandtagets brytare är intryck..

skidoo har jag ingen koll på hur just deras fungerar..men dessa har ju denna nödstopplina. iaf alla med dess (rätta mig om ja har fel???).

min Phazer FX hade nånting vid trotteln som kände av om Wiren blev för spännd eller de var is osv..
På Yamaha heter det T.O.R.S :) Den känner av att man inte gasar och att det är fullaspjäll i gasarna. Då stryper den tändningen så den är okörbar :)

EDIT: Ser nu att de kan misstolkas de ja skrivit. Den funkar givetvis på alla lägen när gasen hänger sig och inte bara på fullgas :)
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
där ser man, flera utvecklade svar.
precis de jag ville se

fru nilsson varsågod, de e inte lätt att veta när man inte har varit medlem så länge, men nu vet du var ribban bör ligga iaf.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Jo men det har inte så stor betydelse om den stannar eller går på tomgång...den stannar ju i båda fall. Kan säga det är väldigt få som monterar "dödmansgrepp" på en skoter, jag känner ingen..inte ens sett nån.
har du aldrig sett skotrar som går på bana ?
alla dom skotrarna har ju dödmans grepp.
som sagt för att få tävla måste man ha det.
så nog borde du ha sett en hel del som har det.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Throttle safety switch= Polarisspråk:eyebrows:

Throttle Safety Switch
Test the throttle safety switch system daily before operation.
While seated in a normal riding
position, and with the engine
idling, hold the throttle lever pin
stationary by exerting pressure on
the pivot pin in the direction shown
in the illustration (B). Apply a
slight amount of throttle. A
properly functioning switch must
shut down the engine.
The throttle safety switch is designed to stop the engine whenever all
pressure is removed from the throttle lever and the throttle cable or
valves do not return to the normal closed position.:ciao:

Mvh/
Bola...............