Död Boondocker 600 etec

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Hallå, finns här någon som kan ha någon form av teori tips eller tricks, har en etec 600 (Boondocker 2015) som har både gnista och tändning, tänder till på startgas och går i några sekunder sen dör den..
Har bytt oringar i spridarna samt ohm mätt dom och allt det är i sin ordning..Har även bytt bränsle då det som var i hade en väldigt suspekt färg typ röd orange ..insugs
gummin och reeds är kollade, har justerat gasvajern.. kompression finns 9,2 kilo,tycker packboxar på båda sidor ser bra ut också.. har öppnat locket över avgas ventilerna och dom är som i ett mitten läge går att trycka ner och även upp?! Är inte säker hur dom ska vara när det är i sin ordning? av uppgifter ifrån föregående ägare så gick den tills den ställdes bort för säsongen..och nu i höst var den ”död”..vad göra ?! :rolleyes::rolleyes:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Låter bränslerelaterat! Har du rengjort och testat spridarna så dom verkligen fungerar och skickar ut bränsle? Med tanke på färgen du har på bränslet låter det onekligen som det har beckat igen nånstans.
Pumpar bränslepumpen upp bränsle till spridarna?
 

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Ja precis.. glömde skriva det spridarna är även rengjorda och testade i den mån det går, har även gjort allt i min makt för å få det fräscha bränslet ut å runt i systemet.
Och ja bränslet cirkulerar eller vad man nu ska säga.
Men om de är rätt ”tryck” i systemet vet jag inte iofs, kanske får prova rengöra allt ytterligare en gång..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bytte du bränslefilter och köpte du pump med tryckregulator?
Du måste mäta bränsletrycket 3 bar ska de va. Om du inte får ut de trycket fram till fuelrailen vid startförsök så är de endera strömborfall till bränslepump typ en säkring till bränslepump. Kan va felande tryckregulator också.
 
Last edited:
Reactions: Simonbylle

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bytte du bränslefilter och köpte du pump med tryckregulator?
Du måste mäta bränsletrycket när du drar eller om du har elstart. Jag har inte kollat vad de ska va men gissar på 3,4-3,8 bar. Om du inte får ut de trycket fram till fuelrailen vid startförsök så är de endera strömborfall till bränslepump eller bara en säkring till bränslepump. Kan va felande tryckregulator också. Om duy har rätt bränsletryck gissar jag på Hårdtrycksinsprutarna i toppen har beckat igen. Motorn går enbart på de spridarna vid lugn körning och ev även bara dem vid kallstart också. De spridare du kollat och rengjort är bara extraspridare som hoppar in efter typ 6000v . Högtrycksspridarna kan man nog inte mixtra med själv för de lär vara sjukt högt tryck i dem.
Får jag fråga vart du hittar dessa extraspridare på en etec 600 2015?
Mig veterligen är det bra etec 600r och 850in som har en efi/etec hybrid lösning.
 
Reactions: Cl3900 och drdryyls

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Får jag fråga vart du hittar dessa extraspridare på en etec 600 2015?
Mig veterligen är det bra etec 600r och 850in som har en efi/etec hybrid lösning.
Ok är de bara dem som har hybridnspridare då ändrar jag tidigare inlägg så jag inte lurar ts eller någ annan att de har fler spridare 😅
 
Last edited:

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Bytte du bränslefilter och köpte du pump med tryckregulator?
Du måste mäta bränsletrycket 3 bar ska de va. Om du inte får ut de trycket fram till fuelrailen vid startförsök så är de endera strömborfall till bränslepump typ en säkring till bränslepump. Kan va felande tryckregulator också.

Ja hela armaturen är bytt inklusive regulator, och alla filter..gav den en ”sup” å då gick den så länge ”supen” räckte.. den enda säkring ja hittar är också bytt..kan de vara något stator relaterat? 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja hela armaturen är bytt inklusive regulator, och alla filter..gav den en ”sup” å då gick den så länge ”supen” räckte.. den enda säkring ja hittar är också bytt..kan de vara något stator relaterat? 🤔
Mät spänningen in till pumpen uppe vid locket när du drar eller om du hade elstart. Om de blir ca 12 DC ström så ska pumpen funka. Om du är osäker på om pumpen får rätt ström dvs inte AC ström så ta loss kontakten in till tank och mata pumpen med ett 12v batteri och lyssna om pumpen går och provstara också. De kan med andra ord va fel på statorn. Jag har inte granskat brp statorn om den har egen lindning enbart för pumpen som en Arctic cat har.
 
Reactions: Cl3900

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Har precis satt ihop en summit 600 2015 och haft lite felsökning och det bör inte skilja något från Lynxen. De har två likstömskretsar. En är på 55 V och den andra är 12 V. Du kan kolla 55V kretsen vid tex en spridare. Koppla ur en sån och dra några gånger. Då bör du kunna mäta upp 55V där och spänningen sjunker sakta, det tar ca 10 sekunder innan den är nere på 0V igen. 12V borde gå mäta tex vid lyset. Om du har dessa spänningar så borde statorn vara OK. En annan sak som fela är den stora blå kondensatorn uppe på oljetanken. Om den är kass så är skotern svårstartad eller död. Det är förövrigt den kondensatorn som håller 55V spänningen i ca 10 sekunder.
 
Reactions: Cl3900

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Om du lossar bränsleledningen vid ECMen så ser du om den har byggt upp något bränsletryck för det sprutar ur ganska rejält där. När jag satte ihop summiten i helgen var allt tryck borta ur systemet och ändå gick den igång på ett halvdant ryck i snöret så man ska inte behöva stå och tokdra i dessa.
 

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Om du lossar bränsleledningen vid ECMen så ser du om den har byggt upp något bränsletryck för det sprutar ur ganska rejält där. När jag satte ihop summiten i helgen var allt tryck borta ur systemet och ändå gick den igång på ett halvdant ryck i snöret så man ska inte behöva stå och tokdra i dessa.
Jo är bra tryck ur ecm, ska ut å testa lite ikväll å se om det blir något framsteg 😁
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Du skulle kunna lossa spridarna och se om det kommer något ur dem när du drar i snöret. (OBS!!! Det sprutar ganska rejält så det blir lite söligt och framförallt ganska brandfarligt. De måste dock momentdras i fyra steg när de ska monteras igen (handkraft, 5, 29 och 60 Nm).
För om den startar på startgas eller shot bränsle så känns det onekligen som att den inte får bränsle. Om du dessutom har tryck på bränsleledningen vid ECMen så är det inte så mycket kvar som kan fela än spridarna eller signalen till spridarna (ECM).

Hade du släppt gasvajern så att den inte ligger på. De är döda om den är det minsta lilla sträckt när man släpper gasen.
 

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Du skulle kunna lossa spridarna och se om det kommer något ur dem när du drar i snöret. (OBS!!! Det sprutar ganska rejält så det blir lite söligt och framförallt ganska brandfarligt. De måste dock momentdras i fyra steg när de ska monteras igen (handkraft, 5, 29 och 60 Nm).
För om den startar på startgas eller shot bränsle så känns det onekligen som att den inte får bränsle. Om du dessutom har tryck på bränsleledningen vid ECMen så är det inte så mycket kvar som kan fela än spridarna eller signalen till spridarna (ECM).

Hade du släppt gasvajern så att den inte ligger på. De är döda om den är det minsta lilla sträckt när man släpper gasen.

Får ut ca 35 volt i spridar kontakterna men på ena spridaren visade den 0.1volt utan att man dragit i snöret.. och kondensatorn kommer upp i 50 efter man dragit några gånger dalar sen ganska fort ner till till under 20 efter det går det väldigt sakta mot typ 12-13 å där stannade den en bra stund.. .. att tillägga statorn är helt ny. jo gasvajern är släppt på, nästa blir att prova ta lös spridarna å skruva fast dom i locket på en större glasburk så slipper man sölet kanske :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Får ut ca 35 volt i spridar kontakterna men på ena spridaren visade den 0.1volt utan att man dragit i snöret.. och kondensatorn kommer upp i 50 efter man dragit några gånger dalar sen ganska fort ner till till under 20 efter det går det väldigt sakta mot typ 12-13 å där stannade den en bra stund.. .. att tillägga statorn är helt ny. jo gasvajern är släppt på, nästa blir att prova ta lös spridarna å skruva fast dom i locket på en större glasburk så slipper man sölet kanske :)
I manualen står det att man ska ha minst 30 VDC mellan pin 1 på spridarkontakten till jord så du verkar ju ligga över det.

Har den funkat med den nya statorn? Är något mer bytt? Känns som att den borde starta i allafall men kanske gå dåligt.

Summiten fick jag inte igång alls, inte ens med startgas och det berodde på att något klantarsle (jag) had vänt kolvringarna fel på mag-sidan så den hade typ 4kg i komp på den sidan. Men din verkar ju gå igång med en bränsleshot så då kan det ju inte var det som är felet. Har du kollat kompen?