Död Boondocker 600 etec

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
I manualen står det att man ska ha minst 30 VDC mellan pin 1 på spridarkontakten till jord så du verkar ju ligga över det.

Har den funkat med den nya statorn? Är något mer bytt? Känns som att den borde starta i allafall men kanske gå dåligt.

Summiten fick jag inte igång alls, inte ens med startgas och det berodde på att något klantarsle (jag) had vänt kolvringarna fel på mag-sidan så den hade typ 4kg i komp på den sidan. Men din verkar ju gå igång med en bränsleshot så då kan det ju inte var det som är felet. Har du kollat kompen?

Ja komp finns , statorn bytte jag i förrgår för den andra råkade jag förstöra när ja inspekterade😇 är ju bränslepump å stift som är bytt och o ringarna i spridarna, ska ta isär spridarna igen och kika över det en gång till :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Hittade en del youtubefilmer på spridarna. Finns mer info om man kollar på evinrude-grejer. Man ska ju tydligen byta två o-ringar och en "crush-ring" (låsringen). På vissa spridare verkar man kunna byta ett filter (screen) också. Sen ska man kunna riva av spetsen och där sitter eventuellt ett filter till men jag fick aldrig isär min. Det står att man alltid ska byta chrush-ringen. Jag hade ingen liggande så jag skippade den delen för stunden. Är ganska lätt att byta senare vid behov. Tänker att de kommer att läcka som ett såll om det blir fel där och då kommer den att gå som en kratta.
Det klockar ju ganska rejält i spridarna när de aktiveras. Burk att fånga bränslet i låter som en smart idé.

Tänker att om du får minsta lilla mängd bränsle så bör den starta. Har du bra gnista? Är inte helt ovanligt att tändspolar och tändkablar ger upp på dessa. Hade det problemet på en 49 Ranger. Den gav gnista men ganska svag och då var den svårstartad eller död. Var nog i kombination med dålig komp för efter att jag fick igång den så skar den några mil senare.
Summiten har förövrigt enorm gnista...har knappt sett så kraftig gnista på något fordon tidigare.
 

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Hittade en del youtubefilmer på spridarna. Finns mer info om man kollar på evinrude-grejer. Man ska ju tydligen byta två o-ringar och en "crush-ring" (låsringen). På vissa spridare verkar man kunna byta ett filter (screen) också. Sen ska man kunna riva av spetsen och där sitter eventuellt ett filter till men jag fick aldrig isär min. Det står att man alltid ska byta chrush-ringen. Jag hade ingen liggande så jag skippade den delen för stunden. Är ganska lätt att byta senare vid behov. Tänker att de kommer att läcka som ett såll om det blir fel där och då kommer den att gå som en kratta.
Det klockar ju ganska rejält i spridarna när de aktiveras. Burk att fånga bränslet i låter som en smart idé.

Tänker att om du får minsta lilla mängd bränsle så bör den starta. Har du bra gnista? Är inte helt ovanligt att tändspolar och tändkablar ger upp på dessa. Hade det problemet på en 49 Ranger. Den gav gnista men ganska svag och då var den svårstartad eller död. Var nog i kombination med dålig komp för efter att jag fick igång den så skar den några mil senare.
Summiten har förövrigt enorm gnista...har knappt sett så kraftig gnista på något fordon tidigare.

Jag har bytt ringen och oringarna samt tagit av spetsen å rengjort de filtret också även plast schimsen imot toppen är bytt å spridarna är genomgångna så gott de går i övrigt.. tyckte iofs att spetsarna hade mycket motstånd innan den öppnade, men vet inte hur mycket dom ska öppna heller så ska kika över det en extra gång, jo jag tycker de är bra gnista!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Skumt, har man komp, gnista och bränsle så ska den ju i allafall tända till. Jag trodde ju att jag hade alla delar men saknad visst komp. Tyckte den var lite kinkig för den tände inte till alls på startgas och då hade jag 9 och 4 kg på respektive cylinder. Blev 9 på båda sen och den blev så sjukt lättstartad.
 
Reactions: Cl3900

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Skumt, har man komp, gnista och bränsle så ska den ju i allafall tända till. Jag trodde ju att jag hade alla delar men saknad visst komp. Tyckte den var lite kinkig för den tände inte till alls på startgas och då hade jag 9 och 4 kg på respektive cylinder. Blev 9 på båda sen och den blev så sjukt lättstartad.
Jo ska som sagt kika över spridarna igen..:)
 

Cl3900

Medlem
12 jan 2023
11
1
3
30
Järpen
Nu äntligen så går den igen! Det var ecm boxen som var död. Men nu har r.e.r knappen sagt upp sig istället någon som varit med om det?
 
Reactions: mas