Dålig Tomgång?

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Först och främst,skotern står i varmgarage så jag antar att man inte måste använda choke vid start?

Nu har jag inte tänkt på detta så jag har ju använt choke ändå,men även om jag stänger av den,slår på full,eller halv så går den inte på tomgång utan att man lär hålla lite lätt gas en liten stund tills den själv går på tomgång,detta är då när den stått några dagar och man ska starta upp den.
När den är varm går det bra.

Vad kan detta bero på?

Samt att den gör ypperligt små avgassmällar (Väldigt sällan men det kan hända ibland att den poffar till,knappt så man hör)
Gäller Polaris Pro Xr 800 2004 :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo då nog kan choke behövas än om den står inomhus.

Och behovet av choke går inte över bara för att motorn startar utan kan behövas tills de att man når en viss temperatur.
Tycker det låter som att din motor beter sig i stort som motorer kan & brukar bete sig. Man ska väl dock kunna få den överleva med hjälp av choken när den är kall utan att behöva gasa.
 
Reactions: trixa och Poläriz1

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Har alltid använt choke på alla fordon jag haft oavsett,tills igår då polaren sa att jag inte skulle behöva det då den står inomhus.
Men om vi säger såhär,det inte skadligt att starta utan choke eller?
Är ju iallfall en 17+ i garaget så.

Är detta något att oroa sig över och kanske överlåta till en verkstad eller är det bara gasa å se glad ut? :)
Motorn i sig går ju riktigt bra när den är varm så.
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Klart du kan starta utan choke om det går! Har dock aldrig haft någon motor som gjort det... ;) Skillnaden är mest hur länge man måste choka eller hålla liv i den med gasen.
En service med nya stift och rengöring av förgasare är väl aldrig fel, men det låter som din motor beter sig normalt.
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Klart du kan starta utan choke om det går! Har dock aldrig haft någon motor som gjort det... ;) Skillnaden är mest hur länge man måste choka eller hålla liv i den med gasen.
En service med nya stift och rengöring av förgasare är väl aldrig fel, men det låter som din motor beter sig normalt.
Okejokej!
Jo jag tänkte om man skulle rengöra dom och se om det blir någon skillnad för det har nog inte gjorts på något år 😅
Ska testa nya stift först.
Återkommer med resultat när de är gjort :D

Tycker de är konstigt då skotern jag hade förra vintern inte hade detta bekymmer,men som sagt,en rengöring så kanske det löser sig!

Tack så mycket för svaren :D
 
Reactions: bigmac

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Då är den så pass varm att du helt enkelt gör den för "fet" när du chokar.

Men att du kan få ha choke just när du drar igång den för att sen slå av den låter fullt rimligt om den står i +17. Vissa maskiner kan behöva lite choke då och vissa inte. Testa att du startar på halvchoke och slå av den när den startar så kanske allt känns kanon sen. =)
Du får som lära dig känna din maskin. Men som sagt så länge den är lättstartad etc. låter det inte som att det är något fel på den.