Hejsan.
Jag har bytt yttre vevaxellager i motorn på en -90 widetrack.
I samband med det så böt jag även kolvar, kolvringar och nållager till kolvarna.
Jag smorde in allt med motorolja, både nere i vevhuset (lagren), samt kolvarna/ringarna och cylindrarna.
I vilket fall som helst så gick den väldigt dåligt när jag startade den, vilket jag ju trodde berodde på all extra olja som fanns i motorn.
Jag har även tillsatt 2% olja i bensinen, medans man kör in kolvarna första tanken.
Men den går fortfarande dåligt, fastän den blivit varm och bör ha bränt bort all olja.
När jag nu kollade kompen så var den bara ca 5 Kg i båda cylindrarna!
Innan jag böt kolvarna så var det iaf 7,5 Kg.
Vad kan ha hänt?
Kolvringarna gick inte att vända fel, dom såg ut likadant på båda sidor.
Kolvarna har jag vänt så pilen pekar mot MAG-sidan
(Polaris har ju pilen åt sidan, inte mot grenröret).
Cylindrarna är inte honade. (inga skador i dom heller)
Det var dom här kolvarna jag köpte: http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Polaris/Motor/Kolvar/Kolv-std-7200mm561.htm
Kan det vara kolvringarna som fastnat?
Men på båda sidor samtidigt?
Det enda som kan påverka kompen måste väl vara cylindrarna, kolvarna/kolvringarna och topplockspackningen?
Det blev lite rörigt mess, men jag är trött efter att ha hållt på bängla ute hela dan
h:
Jag har bytt yttre vevaxellager i motorn på en -90 widetrack.
I samband med det så böt jag även kolvar, kolvringar och nållager till kolvarna.
Jag smorde in allt med motorolja, både nere i vevhuset (lagren), samt kolvarna/ringarna och cylindrarna.
I vilket fall som helst så gick den väldigt dåligt när jag startade den, vilket jag ju trodde berodde på all extra olja som fanns i motorn.
Jag har även tillsatt 2% olja i bensinen, medans man kör in kolvarna första tanken.
Men den går fortfarande dåligt, fastän den blivit varm och bör ha bränt bort all olja.
När jag nu kollade kompen så var den bara ca 5 Kg i båda cylindrarna!
Innan jag böt kolvarna så var det iaf 7,5 Kg.
Vad kan ha hänt?
Kolvringarna gick inte att vända fel, dom såg ut likadant på båda sidor.
Kolvarna har jag vänt så pilen pekar mot MAG-sidan
(Polaris har ju pilen åt sidan, inte mot grenröret).
Cylindrarna är inte honade. (inga skador i dom heller)
Det var dom här kolvarna jag köpte: http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Polaris/Motor/Kolvar/Kolv-std-7200mm561.htm
Kan det vara kolvringarna som fastnat?
Men på båda sidor samtidigt?
Det enda som kan påverka kompen måste väl vara cylindrarna, kolvarna/kolvringarna och topplockspackningen?
Det blev lite rörigt mess, men jag är trött efter att ha hållt på bängla ute hela dan