Dålig komp efter kolvbyte?

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Hejsan.

Jag har bytt yttre vevaxellager i motorn på en -90 widetrack.
I samband med det så böt jag även kolvar, kolvringar och nållager till kolvarna.

Jag smorde in allt med motorolja, både nere i vevhuset (lagren), samt kolvarna/ringarna och cylindrarna.

I vilket fall som helst så gick den väldigt dåligt när jag startade den, vilket jag ju trodde berodde på all extra olja som fanns i motorn.
Jag har även tillsatt 2% olja i bensinen, medans man kör in kolvarna första tanken.

Men den går fortfarande dåligt, fastän den blivit varm och bör ha bränt bort all olja.
När jag nu kollade kompen så var den bara ca 5 Kg i båda cylindrarna!
Innan jag böt kolvarna så var det iaf 7,5 Kg.

Vad kan ha hänt?
Kolvringarna gick inte att vända fel, dom såg ut likadant på båda sidor.
Kolvarna har jag vänt så pilen pekar mot MAG-sidan
(Polaris har ju pilen åt sidan, inte mot grenröret).
Cylindrarna är inte honade. (inga skador i dom heller)
Det var dom här kolvarna jag köpte: http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Polaris/Motor/Kolvar/Kolv-std-7200mm561.htm

Kan det vara kolvringarna som fastnat?
Men på båda sidor samtidigt? :confused:

Det enda som kan påverka kompen måste väl vara cylindrarna, kolvarna/kolvringarna och topplockspackningen?

Det blev lite rörigt mess, men jag är trött efter att ha hållt på bängla ute hela dan :eek:h:
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
du bytte väl packningen också annars lär det väl läcka där om det är en gammal o trött packning.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Kompet har med, cylinderfots packningen, block halvorna limning, p-boxarn på veven, topplocks packningen, kolvar och ringar...

Du delade ju som sagt blocket för att få ur veven när du bytte lager? Och vilket lim och hur länge lätt du det härda då du satte ihop blocket igen?

Mvh
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Kommer inte ihåg vad limmet hette (är på jobbet nu), men jag gjorde som det stod på tuben.
Sen har det hunnit härda flera dagar innan jag ens testade starta motorn, jag väntade på andra grejer under tiden.
Men kan det bero på att jag inte honade cylindrarna?

Kompet kan väl inte påverkas av något under kolvringarna? (cylinderfotspackning osv)
Det var ju bra komp fast Vevaxeltätningen var trasig, men motorn gick som ett ägg ändå :)
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jag har varit med om samma fenomen en gång (också det på en polarismotor), detta löste sig efter att jag fått cylindrarna krysshonade och satt i nya kolvringar.
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Jag ska ta och ta lös cylindrarna när jag kommer hem.
Det borde funka med samma Kolvringar? Motorn är ju knappt körd, eller kan ringarna vara förstörda nu?
 

jnse78

Välkänd medlem
11 apr 2009
116
1
6
Kiruna
Uppdatering:
Nå det var inte så konstigt att kompen var dålig...
Det satt Ö.D kolvar i motorn tydligen.
Han som äger den har hela tiden sagt att dom aldrig repat den, bara servat, så jag har ju tagit för givet att allt var "standard" i den.

Så nu blir det att beställa en ny uppsättning kolvar :frusty:

Det enda positiva är väl att jag nu har honat cylindrarna :huh:

En annan fråga. om det står +0,5 på kolven så måste dom ju mena att det ska vara 72,5mm kolvar i den? (standard är 72,00)