Crossfire 8 2009

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Hej, Jag tänkte kolla vad ni tycker om Arctic-cat crossfire 8 2009.
*Kända fel?
*Hur står den sig utanför leden samt på leden?
*Bränsleförbrukning.
Hörde även att den är "Strypt" i luftburken, stämmer det?

//Mendop
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nej nån strypning finns inte. Jag tror fullradietratten som sitter där funkar bättre än ett rakt rör.
Har den blivit servad och underhållen som den ska funkar det bra.
Lagret i DD driften var dåligt på 09'an,
Vicka upp den på sidan å kolla så bultarna i framvagnen är dragna. Kan glappa inne vid chassiet och har det glappat länge kan man få byta bussningar. Om det nu inte har nött i aluminiumet.

Ska du bara åka lite på sidan av leden å resten av gänget åker korta maskiner få funkar den bra.
Har polarna mountainmaskiner så kommer du inte lika långt.
På leden vill den lite rakt fram i svängarna tyckte då jag när ja körde 2008'an.

Bränsleförbrukningen kan variera från typ 1,6 till 3-4 liter /mil Åker du bred fin led och kan ligga på typ 70km/h hela tiden så kan den dra mindre. Motorn har en "leanspot" typ vid 6500-6700 v/min.
Ja körde min 09'a m8 på 1,2 liter/mil på det viset. Men då åkte vi 24mil med fri fart.
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
håller med thullen, skottsäker maskin om man gör lite underhåll iallafall!
men skulle då inte påstå att crossfiren är så mycket sämre än en ren mountain maskin då jag hänger på en m800 helt okej förutom uppför, dock har jag införskaffat en 57 matta nu så vi får se ur denna säsong blir :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
håller med thullen, skottsäker maskin om man gör lite underhåll iallafall!
men skulle då inte påstå att crossfiren är så mycket sämre än en ren mountain maskin då jag hänger på en m800 helt okej förutom uppför, dock har jag införskaffat en 57 matta nu så vi får se ur denna säsong blir :)
En mountain går ju bra uppför... Det är ju det den ska göra
 

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
/ har du drevat ner den nu då du byter matta??


Jag har bara gott att säga om maskinen i övrigt förutom lagrena i diamond driven som bör kollas.
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
jag har inte hunnit dreva ner min än men de lilla jag prövade i slasksnön på våren så verkar den klara sig bra, frågan är dock ifall remmen kommer ta stryk.